Shimano określa grupę jako osprzęt przeznaczony głównie do tych użytkowników, których charakterystyka jazdy w dużej mierze opiera się na ekstremalnych singletrackach i poruszaniu się w trudnych warunkach terenowych. Kierowana jest więc do miłośników downhillu, freeride, dual slalomu, four crossu czy też dirt jumpingu. Zee łączy dobre właściwości techniczne za przystępną cenę, która nierzadko jest zmorą miłośników dyscyplin grawitacyjnych.
Sama nazwa "Zee" pochodzi od liczby "Zero". Producent tłumaczy to w ten sposób, że osprzęt daje użytkownikom poczucie wolności w trakcie poruszania się w "zerowej" grawitacji, czyli podczas przebywania z rowerem w locie.
Technologia
Inżynierowie Shimano skupili się przede wszystkim na dobraniu optymalnej wytrzymałości sprzętu, która ma newralgiczne znaczenie przy zastosowaniu w dyscyplinach grawitacyjnych.
Znajdziemy więc tutaj m.in. przerzutkę tylną z technologią Shadow RD+, która charakteryzuje się wysoką jakością pracy oraz niskim poziomem generowanego hałasu. Oprócz tego tylny wózek wyposażony jest w przełącznik, który aktywuje specjalny stabilizator, mający na celu zapobieganie gwałtownym ruchom pionowym łańcucha. Oszczędza to rury dolne tylnego trójkąta, a także wspomaga jakość pracy przerzutki. Zapobiega także spadaniu łańcucha przy gwałtownych manewrach. Będzie ona dostępna w dwóch wariantach długości wózka.
Korba została oparta na mocnej osi stalowej. Z tego samego materiału wykonano także gwinty pedałów. Masywne ramiona korby połączono z pustym środkiem Hollowtech II. Ma to zapewniać odpowiednią sztywność i wydajność rotacji. W celu zwiększenia wytrzymałości i oszczędzenia wagi zintegrowano również oś z prawym ramieniem korby.
Jednymi z najważniejszych komponentów w rowerach grawitacyjnych są dobrej jakości hamulce. W Zee zastosowano hydrauliczne tarczówki z 4-tłokowym, ceramicznym zaciskiem. Odmienne średnice tłoczków zapewniają cichą pracę i większą kontrolę nad modulacją siły hamowania. Tę ostatnią wspomagają wyposażone w Servo Wave dźwignie. Zaledwie niewielkie ich naciśnięcie powoduje dociśnięcie zacisku do tarczy. Hamulce Zee są kompatybilne z systemem Ice Tech, co umożliwia dalsze udoskonalanie komponentu.
Manetka i dźwignie hamulce są wykonane w technologii I-spec. Oczywiście obsługiwana jest tylko przerzutka tylna, ponieważ w przedniej części napędu znajduje się tylko jedna tarcza.
W skład nowej grupy wchodzą również piasty. Producent wypuszcza cztery wersji z różnymi rozmiarami osi, z czego jedna jest modelem przeznaczonym na przednie, a trzy na tylne koło.
Shimano Zee będzie dostępne na rynku w lipcu 2012 rynku. Dokładna cena nie jest jeszcze znana.
Specyfikacja techniczna
Manetka SL-M640 (R): Rapidfire Plus, 2-Way release
Dźwignie hamulcowe BL-M640: kompatybilna z I-spec, Servo wave
Tylna przerzutka RD-M640-SS: Top Normal, Shimano Shadow RD+, ciasna i szeroka rozpiętość zębatek
Korby: FC-M640 (HollowTech II, w/73mm BB, 34/36/38T Single), FC-M645 (HollowTech II, w/83mm BB, 34/36/38T Single)
Kaseta: CS-5700 (10-speed, 11-28T, 11-25T), CS-HG81-10 (10-speed HG, 11-36T, 11-34T, 11-32T)
Hamulce BR-M640: 4-tłokowy zacisk, mocowanie typu post mount, klocki D01S
Tarcze hamulcowe: SM-RT67 (203mm, 180mm, 160mm), SM-RT66 (203mm, 180mm, 160mm, 6 śrub)
Piasty: HB-M640 (oś 20mm), FH-M640 (oś 10/12mm, OLD = 135mm), FH-M645 (oś 12mm, OLD = 150mm), FH-M648 (oś 12mm, OLD = 142mm)
Dystrybutor: www.shimano-polska.com