Elektroniczna Ultegra zaprezentowana!

Drukuj

Sprzedaż grupy Dura-Ace Di2, pomimo zaporowej niemal ceny, przerosła najśmielsze oczekiwania Shimano. Żeby zrozumieć dlaczego, wystarczy tę grupę poużywać kilka minut. O tańszej Ultegrze Di2 mówiło się od mniej więcej roku, dziś ujrzała światło dzienne.

Trzeba przyznać, że elektroniczny Dura-Ace fantastycznie zadomowił się na rynku. Świetne wyniki sprzedaży oraz niezawodność potwierdzona wynikami w wyścigach, niekiedy nawet przełajowych, przebiegających w ekstremalnych warunkach pogodowych, przekonały kierownictwo Shimano, że elektroniczne grupy to przyszłość, w którą należy zainwestować. Zadanie Ultegry 6770 Di2 to wprowadzenie elektronicznego osprzętu do znacznie tańszych rowerów, japoński gigant cel ten osiągnął poprzez obniżenie kosztów produkcji, jednak najważniejsze funkcje grupy zostały zachowane.

Na pierwszy ogień poszły kable, które mają znacznie mniejszy obwód od tych w Dura-Ace Di2. W środku, zamiast dotychczasowych czterech drutów, znajdą się dwa. Pomniejszeniu uległy także wtyczki, co też niestety oznacza, że obydwie grupy Di2 nie będą między sobą kompatybilne. Kolejne oszczędności to tańsze materiały - zrezygnowano całkowicie z włókien węglowych - nawet klamki hamulcowe z klamkomanetek, które swój kształt niemal całkowicie przejmują od Dura-Ace Di2, wykonane będą z aluminium.



Oszczędności w wykonaniu nie oznaczają jednak utraty wartości użytkowych. Chociaż masa trochę się zwiększy, to najważniejsze funkcje przerzutek ze starszej grupy Di2 zostaną zachowane - przerzutka przednia będzie automatycznie dostosowywała swoją pozycję w stosunku do przełożenia wybranego na kasecie, po to by nie powodować tarcia o wózek przedniej przerzutki. Z kolei w tylnej przerzutce znalazł się czujnik, który w razie wywrotki odłączy silniczek, likwidując w ten sposób możliwość jej uszkodzenia.

Bateria jest dokładnie tym samym modelem, który znamy z Dura-Ace 7970 - SM-BTR1 ważyć będzie 71g, a jej ładowanie, które starcza nawet na kilka tysięcy kilometrów, zajmie do 90 minut. Z kolei wykończenie Ultegry 6770 nawiązywać będzie do szarej, niedawno zaprezentowanej odmiany mechanicznej 6700.

 



Nowa Ultegra z pewnością sprzedawać się będzie znakomicie. Nawet najbardziej zatwardziali przeciwnicy muszą pogodzić się z faktem, że elektroniczne grupy osprzętu to przyszłość, która w końcu wyprze mechaniczne rozwiązania z rynku. Zalety elektronicznych rozwiązań są po prostu bezdyskusyjne - błyskawiczne i niezwykle precyzyjne działanie, kontrola przełożeń za pomocą koniuszków palców i niewrażliwość na zabrudzenia pancerzy. Problemem pozostawała cena, jednak Ultegra Di2 obniży ją do rozsądnych wartości - ma być kilkaset złotych tańsza od mechanicznej Dura-Ace. W sprzedaży pojawi się już we wrześniu.

Masa poszczególnych komponentów:
Klamkomanetki ST-6770 - 313g/para
Przerzutka tylna RD-6770 - 270g
Przerzutka przednia FD-6770 - 162g
Bateria SM-BTR1 - 71g

Dystrybutor: www.shimano-polska.com