
No i mamy Nowy Rok! Numer roku bardzo ładny: 2005 albo MMV (w transkrypcji łacińskiej), pogoda na rower też ładna: zima zapomniała o nas, śniegu i błota pośniegowego jak na lekarstwo. Jest w miarę sucho, ciepło i bezwietrzenie. W tych „okolicznościach przyrody” nie dziwi widok wielu bikerów pomykających po szlakach i ścieżkach. A jeśli często używa się roweru, to oczywiście myśli się, co by tu w nim ulepszyć. W poprzednich latach większość dystrybutorów kazała nam czekać na nowe komponenty do marca lub kwietnia a sklepy rowerowe świeciły pustkami.
W tym roku będzie inaczej. Otrzymaliśmy informacje z firmy Velo, że nowe komponenty popularnej u nas marki ACCENT będą dostępne w sprzedaży już od połowy stycznia. Lista nowości obejmuje między innymi sztyce amortyzowane, kierownice, mostki a nawet podpórki i bagażniki przednie low-rider. Accent miał już w swojej ofercie wcześniej te rodzaje produktów, ale teraz dochodzą kolejne nowe modele. Niezależnie od tego doszły też całkiem nowe grupy części i akcesoriów, ale o nich napiszemy nieco później, m.in. dlatego, że dostępne będą w sprzedaży od drugiej połowy lutego.

Nowe amortyzowane wsporniki siodła o symbolach: SP-555, SP-05 MCU, SP-530A-1 są wykonane ze stopu aluminium 6061-T6 metodą CNC. Sztyce mają długość 350 mm a skok 40mm. Naprężenie wstępne regulowane obrotowym pierścieniem. We wsporniku
SP-555 amortyzację zapewnia sprężyna stalowa i elastomer. Siodło mocowane jest jedną śrubą za pośrednictwem jarzemka z ażurową płytką mocującą. Sztyca waży 509 g (model o średnicy 27,2 mm). Dostępne są wsporniki o średnicach: 25,4; 26,0; 26,2; 26,4;
26,8;
27,0;
27,2;
30,2;
30,4;
31,2 mm. Czarne sztyce są dostępne we wszystkich podanych wyżej rozmiarach, a srebrne tylko w rozmiarach oznaczonych wytłuszczoną czcionką. Wsporniki kosztują 77,90 lub 79,90 zł (w zależności od rozmiaru i koloru).
W sztycy amortyzowanej
SP-05 MCU amortyzację zapewnia sprężyna stalowa i elastomer MCU. W odróżnieniu od standardowych elastomerów w strukturze elastomeru MCU (Micro Cellular Urethane) znajdują się tysiące mikroskopijnych pęcherzyków powietrza zdecydowanie poprawiających tłumienie drgañ, a w szczególności silniejszych wstrząsów. Siodło jest mocowane i regulowane dwoma śrubami. Sztyca waży 462 g (model o średnicy 27,2 mm). Dostępne rozmiary (średnice): 27,2; 31,2; 31,4mm. Kolor: czarny. Cena: 79,90 zł.
W srebrnej sztycy
SP-530A-1 elementami amortyzującymi są sprężyna stalowa i elastomer. Jest to najtańszy z nowych wsporników – kosztuje tylko 59,90zł. Waży 476 g przy średnicy 27,2 mm. Wspornik występuje w rozmiarach: 26,8; 27,0 i 27,2mm.

Oprócz wsporników amortyzowanych Velo proponuje nową, prostą w konstrukcji, sztycę o symbolu
SP-495. Jarzemko siodła ma konstrukcję identyczną jak w sztycach SP-555 i SP-530A-1. Ta sztyca to typowy „koń roboczy” – jest niezbyt lekka (316 g przy średnicy 27,2 mm) ale niedroga i solidna. Sztyca będzie dostępna w imponującej liczbie rozmiarów: 25,0; 25,4; 25,6; 25,8; 26,0; 26,2; 26,4; 26,6; 26,8; 27,0;

27,2; 28,6; 29,4; 29,6; 29,8; 30,2; 30,4; 30,8; 31,2; 31,4; 31,6; 31,8mm. Dzięki temu może okazać się ratunkiem dla osób, które mają problem z dokupieniem wspornika siodła do ramy o nietypowej średnicy rury podsiodłowej. Sztyca wystęuje w wersji srebrnej i czarnej.
Cena: 37,90; 39,90; 41,90 zł w zależności od średnicy i koloru.
Dwa wsporniki kierownicy typu Ahead o symbolach AS-362A AH i AS-366 AH wykonane ze stopu aluminium 6061-T6 są szczególnie warte naszej uwagi. Zostały
odkute z jednego kawałka materiału w procesie obróbki 3D. Taki wspornik jest mocniejszy i bezpieczniejszy od mostka wykonywanego w tradycyjny sposób ze spawanych rurek bo nie ma w nim spawów osłabiających strukturę materiału. Okazuje się, że dzięki zaawansowanej technologii wytwarzania (bez pracochłonnej ręcznej lub półautomatycznej obróbki spawaniem, szlifowania spawów, itp.) można uzyskać wyrób porównywalny z kultowymi komponentami - wsporniki są całkiem lekkie a przy tym rewelacyjnie tanie. Oba mają typową dla MTB średnicę 1-1/8". Kolor: czarny piaskowany. Kąt nachylenia: +/-6;
Mostek
AS-362A AH ma długość 85mm. Waży 135 g. Jest przeznaczony do montażu kierownicy o powiększonej średnicy 31,8 mm. Cena: 59,90zł.
Wspornik kierownicy
AS-366 AH o wadze 162 g (przy dł.100 mm) jest przeznaczony do typowych kierownic o średnicy jednego cala (25,4mm). Występuje w czterech długościach: 90/100/110/120mm. Cena 49,90 zł.

Zapewne wszyscy wiemy, że kierownice aluminiowe należy wymieniać co jeden-dwa sezony ze względów bezpieczeństwa. ACCENT oferuje nową, szeroką kierownicę profilowaną
Riser (620mm; Ø25,4mm; 6; czarna piaskowana) wykonaną ze stopu aluminium 6061-T6. Kiera jest gięta pod kątem 6 . Wzniesienie ku górze wynosi 20 mm. Grubość ścianki: 3,0 mm. Waga:305 g. Cena 44,90 zł.
Dla miłośników prostych kierownic jest „gruba”
Fat & Flat o szerokości 600mm i średnicy oversized 31,8mm w centralnej części. Wykonana ze także ze stopu aluminium 6061-T6. Jest podwójnie cieniowana (grubość ścianki 1,65 i 1,2 mm) co poprawia tłumienie drgań. Waga:175 g. Kolor: czarny Cena: 74,90zł.
Do prostej kierownicy przydadzą się krótkie, proste rogi
Sprint 3D wykonane jak pozostałe komponenty ze stopu aluminium 6061-T6 w procesie kucia 3D z jednego kawałka materiału. Długość (krótkość? ;-) rogów: 100mm. Kolor: czarny piaskowany. Cena: 42,90zł. Waga:136 g (para).
Komponenty ACCENT to dobre wyroby za bardzo atrakcyjną cenę. Warto je uwzględnić przy najbliższych planowanych przeróbkach naszych rowerów.