
Nowy sezon maratonów MTB już za kilka miesięcy. Pomimo zimowej pory trwa „ukryty wyścig zbrojeń” pomiędzy zawodnikami i amatorami startującymi w maratonach. Duch rywalizacji i przyjaźni oraz niepowtarzalny klimat tych szczególnych zawodów, które w obecnym skomercjalizowanym świecie są naprawdę dla każdego, skłaniają do podjęcia już teraz poważnych przygotowań. Jedni szlifują formę, inni zamierzają zaskoczyć konkurencję stając na starcie na nowych rowerach, które pozwolą lepiej wykorzystać potencjał zgromadzony w głowach i mięśniach bikerów.
Cannondale Scalpel to rower, który powstał z myślą o zwyciężaniu w zawodach XC. Bardzo szybko polubili go zawodnicy startujący w pokrewnych dyscyplinach. Scalpel jest jednym z rowerów-marzeń wielkiej grupy maratończyków, także tych najlepszych - patrz wywiady z książki „Maraton z blatu” Wyd. Bukrower. Scalpel to w istocie softtail o bardzo dużym skoku (67mm) jak na softtalie, uzyskanym dzięki kompozytowym tylnym widełkom (zawieszenie EPO). Rower jest lekki, a dzięki blokadzie tylnego amortyzatora może w dowolnym momencie stać się hardtailem.

Scalpel 1000 to najniższy model z linii Scalpeli, ale jak to bywa u Cannonadale`a to co tu jest w modelu najniższym, nie wszystkie firmy oferują w swoich maszynach z wyższych i średnich półek. O aluminiowo-kompozytowej ramie FS Scalpela napisano już tyle (u nas, w czasopiśmie bikeBoard, prasie niemiecko- i anglojęzycznej, itd.), że nie jest potrzebne rozwodzenie się na jej temat. Wszyscy zresztą wiemy, że jeden obrazek zastąpi tysiąc słów ;-), więc proponuję Wam obejrzeć nowego Scalpela i detale jego konstrukcji na licznych fotografiach, które otrzymaliśmy dzięki zaangażowaniu i uprzejmości dystrybutora Cannondale`a na Polskę – Pana Piotra Chileckiego z firmy Crazy Crank z Zakopanego. Warto wspomnieć o zaletach użytkowych ramy – Scalpel został skonstruowany jako rower, który bez problemu można przenieść przez przeszkodę lub na podbiegu – przednia część ramy to niemal klasyczny trójkąt. Dodatkowym udogodnieniem jest podgięta górna rura ramy zapewniająca duży przekrok. Dzięki temu Scalpel jest wygodnym rowerem także dla niskich mężczyzn i kobiet. Ta rama jest już niemal idealną konstrukcją w swojej klasie, ale w tegorocznym modelu konstruktorzy „urwali” kolejne 12 gramów zastępując stalowe śruby w tylnym wahaczu tytanowymi.

Widelec roweru to olejowo-powietrzny HeadShok Super Fatty Ultra 80 DLR o skoku 80mm. W wyniku coraz ściślejszej współpracy Cannonadle`a z inżynierami z Manitou nowy HeadShok ma nowy kartridż z dodatkową regulacją dostępną

podczas jazdy. Oprócz dotychczasowej dźwigienki blokady skoku jest także (dobrze widoczne na zdjęciach) czerwone pokrętło regulacji tłumienia odbicia. HeadShok nie ma niestety w kartridżu układu zapobiegającego pompowaniu podczas niezablokowanej pracy - taki układ mają jednak nowe wersje jednoramiennego amortyzatora Lefty do enduro, 4X i FR.
Tylny amortyzator to powietrzno-olejowy Fox Float RP3 z systemem Pro Pedal zmniejszającym bujanie roweru pod wpływem pedałowania. Amortyzator ma dźwigienkę blokady skoku (niebieska) i pokrętło regulacji tłumienia odbicia (czerwone). Dzięki temu biker może sterować tylnym amortyzatorem podczas spokojniejszych fragmentów jazdy. Trochę brakuje manetki zdalnego sterowania blokady amortyzatora na kierownicy, ale pamiętajmy, ze to podstawowy model Scalpela. Konkurencja coraz powszechniej stosuje „myślące” tylne amortyzatory z układami zapobiegającymi „pompowaniu”, Cannondale pozostał przy zwykłej blokadzie. Być może uznano, że w softtailu takie rozwiązanie wystarczy, a może konstruktorzy uważają, ze zawodnik sam znacznie lepiej oceni kiedy zablokować ugięcie niż zrobi to dosyć jeszcze prymitywna hydrauliczna automatyka?

Układ napędowy to mix amerykańsko-japoński z przewagą Amerykanów – z wyjątkiem przedniej przerzutki LX i łańcucha pochodzi od amerykańskiego SRAM-a. Manetki to triggery X.7 a tylna przerzutka to nowa wersja X.9 mocno upodobniona do topowej (i dwukrotnie droższej od XTR-a) przerzutki X.0. Kaseta to dziewięciorzędowy SRAM PG-970,11-34z a łańcuch to japoński HG-53.
Korby FSA V-Drive MegaExo,22/32/44z mają podobnie jak w nowych grupach Shimano mocowanie a la BMX, oś o powiększonej średnicy i zewnętrzne łożyska. Gdybyście pomimo dążenia do zajęcia pierwszego miejsca na pudle chcieli kiedyś zahamować zrobią to nowe hydrauliczne Magury Louise z kanciastymi klamkami, dwutłoczkowymi zaciskami i pofalowaną tarczą.


Rower jeździ na kołach z oponami bezdętkowymi Hutchinson Spider UST Kevlar, 26 x 2.1". Piasty Cannondale Wind mają adaptery do tarcz w standardzie IS pod sześć śrub mocujących. Obręcze to Maviki XM819 Disc z otworami pod szprychy (po 24 cieniowane szprychy DT Competition 2.0/1.8 mm).
Cannondale w tym roku na szczęście nie powtórzył zgrzytu jakim było oferowanie topowego Scalpela Team Replica z całkiem dobrymi, ale nie pasującymi do klasy roweru pedałami Shimano PD-M520. Pedały zamontowanie w „podstawowym” Scalpelu 1000 ucieszą wielu bikerów, bo są to Egg Beatery – ultralekkie i skuteczne.

Rower jest oferowany z ramami o rozmiarach: S, M, L i XL. W podstawowej kompletacji Scalpel 1000 nie ma rogów a sztyca nie ma zacisku z szybkozamykaczem, lecz ze śrubą.
Scalpel jest lekki, wygodny i skuteczny. Nic dziwnego, że jest marzeniem wielu bikerów. Marzenia trzeba realizować, a najłatwiej będzie zacząć od tego podstawowego modelu, który stanowi bardzo dobrze skomponowany rower. Scalpel jest także dostępny w sprzedaży jako frame kit. Sprawdźcie w Wigilię, czy nie znajdziecie go pod choinką?
Cannondale Scalpel 1000
Rama: Optimo, EPO
Widelec: HeadShok Super Fatty Ultra 80 DLR

Damper: Fox Float RP3
Obręcze: Mavic XM819 Disc,24 otw.
Piasty: Cannondale Wind (IS – 6 otw.)
Szprychy: DT Competition 2.0/1.8 mm
Opony: Hutchinson Spider UST Kevlar, 26 x 2.1"
Pedały: CrankBrothers Egg Beater
Korby: FSA V-Drive MegaExo,22/32/44z
Łańcuch: Shimano HG-53
Kaseta: SRAM PG-970,11-34
Śr. suportu: FSA MegaExo zintegrowany
Przerzutka prz. Shimano LX
Przerzutka t.; SRAM X-9
Manetki: SRAM X-7 Trigger
Kierownica: Cannondale Fire (prosta)
Mostek: Cannondale Holy HeadShok Si, 25.4 mm

Łożyska kier.: Cannondale HeadShok Si
Hamulce: Magura Louise
Siodełko: Fi'zi:k Plateau
Sztyca: Cannondale Fire 3-D Forged z mikroregulacją
Rozmiary: S,M,L,X
Kolory: 1. Brown Metallic, Saffron Metallic (BRN) – brązowo-szfranowy metalic (błyszczący); 2. Siemens Team Replica (REP) – malowanie teamowe Siemens mobile – Cannondale (błyszczący)
Dystrybutor:
Crazy Crank - Piotr Chilecki
34-500 Zakopane
ul.Pardałówka 13D
tel. 018 20112 81
fax. (18) 2001176
piotr@cannondale-pl.com