AMS dla mas i nie tylko
Cała seria AMS obejmuje aż cztery różne modele, a skok sięgać może od 100 do 150 mm. Użyto dwóch rożnych materiałów ram, ale jednocześnie podstawowe założenia konstrukcyjne są te same - Size Tuned Kinematics. Pod tym mianem kryje się fakt, że we wszystkich modelach zmianiają się nie tylko miejsca osadzenia punktów obrotu i wielkości zastosowanych dźwigni w zależności od wielkości skoku, ale są one różne w zależności od rozmiarów ram! Podstawą dla tej karkołomnej inwestycji w sprzęt - bo trzeba sobie wyobrazić, ile różnych działań wymaga stworzenie tak wielu ram - było stwierdzenie, że ludzie się... różnią. Mniejsze osoby są nie tylko „krótsze” i mają odmienne proporcje, ale są też zazwyczaj lżejsze, a to dla odmiany wymaga innej charakterystyki amortyzacji itd.
Tym niemniej to użytkownikom pozostawiono decyzję, jakiej wielkości skoku amortyzacji potrzebują. Najmniej, bo 100 mm, ma go AMS Super HPC, czyli full przeznaczony do ścigania i to przede wszystkim w XC. Nic dziwnego, że do stworzenia ramy tego roweru użyto karbonu i to w bardzo konkretnej ilości - karbonowe są i haki i mocowanie tylnego hamulca typu Post Mount, jak i elementy zawieszenia. W karbonowej główce osadzono bezpośrednio łożyska, a punkty obrotu osadzono w lekkich, aluminiowych tulejach. Wszystkie te zabiegi sprawiły, że rama, wraz z tłumikiem, waży zaledwie 1900 gramów.
Wszystkie pozostałe AMSy są aluminiowe i mogą mieć do wyboru skok 110, 130 lub 150 mm (i odpowiednio sią nazywają). Hydroformowane rury za każdym razem wykończono w ten sam sposób, a modele wyposażono w te same rozwiązania techniczne. Tym samym z tyłu znajdziemy osie sztywne 142x12 mm (choć w AMS 110 może to być zwykły zacisk), a mufa suportowa składa się z dwóch kutych połówek, obejmujących przy okazji główny punkt obrotu i kryjąca środek suportu typu press fit. Oczywiście główki sterowe mają dziś najmodniejszą zmienną średnicę, a mocowanie hamulca z tyłu to standard post mount. Pancerze poprowadzono częściowo wewnątrz ramy.
Sztywniaki dla wybranych
Oprócz całej wspomnianej serii AMS zdecydowanych zmian doczekały się też sztywniaki. Dla fanów aluminiowych modeli pierwsza dobra wiadomość to fakt, że Reaction doczekał się tuningu wagowego, a nowa wersja oznaczona jako HPL ważyć ma aż o 250 gramów mniej. Tym niemniej powyżej oczywiście znajdzie się model karbonowy, czyli Elite Super HPC, którego rama ma ważyć tylko 950 gramów. Tym samym ma być aż o 20% lżejsza od dotychczasowego Elite HPC, ale i 10% sztwniejsza. Dzięki specjalnej konstrukcji ramy Cube obiecuje, że zachowano komfort jazdy - ma temu służyć m.in. tył nazwany Double Flex Stay, czyli „rozdwojenie” górnej części tylnego trójkąta. Oprócz tego w rowerze znaleźć można m.in. specjalny spojler, który ma kierować powietrze na tylny hamulec, wewnętrzne prowadzenia pancerzy, jak i środek suportu typu press fit.
Kolejna nowość to rama tytanowa, nazwana Elite HPT. Wykonano ją ze stopu 3Al/2.5V, a w ramach technicznego wyrafinowania znalazły się elementy nietypowe dla ram z tego materiału - mocowanie hamulca typu post mount, środek typu press fit i główka sterowa o zmiennej średnicy.
Info: www.cube.eu
Dystrybutor: www.skiteam.pl