Pedały Dura-Ace PD-7900 SPD-SL
Ponieważ produkty Shimano zazwyczaj kojarzą się z komponentami niezawodnymi, szczególnie w przypadku wyższych grup, takich jak Dura-Ace, inżynierowie z Japonii postanowili nowe pedały odchudzić na tyle ile to możliwe, bez jednoczesnego pogarszania wytrzymałości i niezawodności swojego produktu. Z tego powodu, nowe pedały DA uzyskały korpus wykonany z kompozytu węglowego, który kształtowany jest poprzez użycie metody wtryskowej i to głównie on składa się na obniżenie masy - para, bez bloków, ważyć ma 248g, a więc 30g mniej od poprzednika - PD-7810. Aby ten kompozytowy korpus nie został uszkodzony, poprzez bezpośredni kontakt z łożyskami, Shimano zastosowało specjalny, wklejany w korpus, aluminiowy cylinder, wewnątrz którego obracać się będą łożyska wraz z osiami. Na każdej z osi znajdziemy 3 zestawy łożysk, dzięki czemu pedały mają nie tylko gładko się obracać i być niezawodne, ale także stabilne podczas pracy pod obciążeniem. Przeprojektowaniu uległa także stalowa płytka, odpowiadająca za kontakt z blokiem i zabezpieczająca przed zdzieraniem i niszczeniem kompozytowego korpusu. Nowe pedały do sprzedaży trafią we wrześniu tego roku w cenie 350$.
Koła Dura-Ace WH-7900-C35
Trochę później, bo dopiero w październiku tego roku, w sprzedaży pojawią się nowe koła z linii Dura-Ace, model WH-7900-C35, który występować będzie w dwóch odmianach - z w pełni karbonowymi obręczami pod szytki, oraz z częściowo aluminiowymi obręczami, przeznaczonymi pod zwykłe opony. Nowe koła wyróżniają się nową wysokością obręczy - 35mm, a więc wartością, która ma wypełnić lukę pomiędzy kołami z obręczami o wysokościach 24 i 50mm.
Koła C35 uzyskały piasty z serii 7900, z klasycznie już dla Shimano z łożyskami kulkowymi. Ciekawostką w tych piastach jest sposób regulacji luzu, który uległ sporej poprawce w stosunku do piast z serii 7800 - obecnie jest to znacznie łatwiejsza operacja, gdzie siła z jaką zaciśniemy koła, nie ma wpływu na opór z jakim obracają się łożyska. Wcześniej zdarzało się, że po odpowiednim wyregulowaniu luzu, wpięciu koła i zaciśnięciu szybkozamykacza, łożyska nagle przestawały się dobrze obracać. Wyjściem z tej sytuacji była albo ponowna regulacja, albo lżejsze ustawienie zacisku - teraz do takiej sytuacji ma nie dochodzić. Zmieniła się także średnica osi koła przedniego - z 11 urosła do 12 mm, dzięki czemu poprawieniu uległa sztywność.
Wersja pod szytki nowych kół, w której obręcze w całości wykonane są z wysoko-wytrzymałych włókien, ważyć będzie 1330g. Zestaw pod opony, z aluminiowo-karbonowymi obręczami ważyć ma 140g więcej. Koła pod szytkę kosztować będą 2500$, odmiana pod opony będzie zaś o 500$ tańsza. Istotną informacją jest fakt, że wszystkie koła z serii Dura-Ace (za wyjątkiem C24-TU) zostaną zmodernizowane i otrzymają nowe piasty 7900. Mniej istotna informacja jest taka, że wszystkie koła najwyższej serii Shimano otrzymają także nowe naklejki na obręczach. Dziwi natomiast fakt, że widywane równolegle z C35, prototypowe koła C75 z obręczami o wysokości 75-ciu mm, nie będą seryjnie wytwarzane i nadal pozostaną prototypem, a żeby móc z nich korzystać trzeba zostać ProTour'owym zawodowcem, w ekipie sponsorowanej przez Shimano.
Info: www.dura-ace.com, www.cycle.shimano-europe.com
Dystrybutor: www.shimano-polska.com