Campagnolo Athena

Drukuj

Mówiło się o tym od dawna i w końcu stało się. Athena powróciła. Najświeższa edycja ma być najtańszą grupą zawierającą to, co Campa mocno ostatnimi czasy promuje, a więc 11-rzędową kasetę.

Mistrzowie metalu powrócili nie tylko do starej nazwy, ale przede wszystkim do tego co potrafią najlepiej, a więc wykonywania komponentów z aluminium. Athena, chociaż technicznie ma być bardzo zbliżona do grup: Super Record, Record oraz Chorus, to poprzez zastosowanie tańszych materiałów, a także trochę gorszego wykończenia, dostępna będzie w niższej od nich cenie. A dlaczego mistrzowie metalu? Na pewno nie wszyscy fani "włoszczyzny" w rowerach zdają sobie sprawę, że na obróbce metali, Campa zna się jak mało kto. Dowód? Ferrari, Lamborghini, BMW M1. Brzmi śmiesznie, ale właśnie w tych autach stosowano koła produkcji Campagnolo z aluminium i magnezu, a samo Ferrari często zwracało się o pomoc do zakładów w Vicenzie, kiedy potrzebowali specjalistycznie obrobionych, metalowych komponentów. Nieśmiało można też wspomnieć o jakże skromnej współpracy z NASA i budowaniu dla tej agencji kosmicznej magnezowych szkieletów dla różnych satelitów. Nowa Athena to w dużej mierze powrót do tych wspaniałych tradycji obróbki metalu.

Korba
Do wyboru będą dwie wersje: dla fanów klasyki - aluminiowa, dla ceniących nowoczesną technologię - karbonowa. Obydwie będą jednak kompatybilne z systemem suportu Ultra-Torque. Zębatki korzystają natomiast z technologii Ultra-Shift, czyli specjalnego ich ukształtowania, by poprawić zmiany przełożeń, dodatkowo mała tarcza ma asymetryczny kształt zębów, który wspomagać będzie przejście łańcucha z dużej na małą zębatkę. Dostępne będą długości: 170, 172.5 oraz 175 mm w wersjach 53/39 oraz kompaktowej 50/34. Wersja aluminiowa ważyć będzie 869 g.



Klamkomanetki Ergopower
Kształt klamkomanetek jest identyczny ze znanym z wyższych grup Campagnolo. Może nie wyglądają zbyt ładnie, ale za to dobrze leżą w dłoni, a to jest chyba najważniejsze. Sama dźwignia hamulca także została poprawiona. Jej podwójne gięcie, ma być bardziej anatomiczne i niezależnie od tego, czy ręce trzymamy na górze klamkomantek czy też opieramy się o kierownicę będąc w aerodynamicznej pozycji, to hamowanie ma być dużo łatwiejsze. Wewnętrzne mechanizmy Ergopowerów wykonano ze znakomitej jakości polimerów, które zapewnić mają niezwykle niskie opory, dzięki czemu zmiany przełożeń odbywać się będą lekko i pozostaną takie przez długi czas.

Niestety nastąpiła rzecz, której do końca nie rozumiem. Klamkomanetki, chociaż wykonane z aluminium, "poprawione" zostały warstwą ozdobnego karbonu. Szkoda, bo Athena miała szansę stać się klasycznie wyglądającą grupą, przypominającą stare komponenty. Włosi mogli chociaż stworzyć dwie wersje klamek, jak to często robią, karbonową oraz aluminiową. Miejmy jednak nadzieję, że taka możliwość pojawi się w przyszłości. Masa klamkomantek to 360 g.

 



Przerzutka tylna
Wykonana w całości z aluminium, tylna przerzutka, także zyskała przede wszystkim na sztywności, głównie dzięki nowej geometrii. Jak informuje producent, poprawiona sztywność w stosunku do wersji 10s, to również zasługa w pełni aluminiowego wózka. Ponadto kółka przerzutki zostały wykonane z miękkiego materiału, czegoś w rodzaju gumy, ma on zmniejszać wibracje łańcucha, a przy okazji zaoszczędzi trochę wagi. Masa przerzutki to 218 g.

 

 


Przerzutka przednia
Tu poprawiono to, co chyba zawsze producenci poprawiają przy przednich przerzutkach. A więc zwiększono sztywność wózka, poprzez zmianę jego geometrii. Ponadto ocieranie łańcucha o sam wózek ma być także znacznie rzadsze, a jego nowa, stalowa powierzchnia ma zmniejszać opory stawiane łańcuchowi, podczas zmiany przełożeń. Dostępne będą wersje: na hak lub na obejmę 32 i 35 mm. Masa przerzutki (w niepodanej przez producenta odmianie) to 92 g.

Kaseta
Zęby kasety są stalowe, ale powierzchnia pokryta została warstwą niklowo-chromową, by polepszyć żywotność. W celu zmniejszenia masy zastosowano aluminiowy "pająk" oraz nakrętkę z tego samego materiału. Poszczególne zębatki zostały zsynchronizowane, dzięki czemu łatwiejsze jest przejście łańcucha z jednej zębatki na drugą. Dodatkowo technologia Ultra-Shift, czyli odpowiednie wyprofilowanie zębów, wspomaga przechodzenie łańcucha z większej na mniejszą koronkę. Dostępne kombinacje to: 11-23, 11-25, 12-25, 12-27. Masa wyniesie 236 g.

 

 

 



Łańcuch
Nowy, mający zaledwie 5.5 mm szerokości łańcuch, posiada ogniwa wykonane z mocniejszej stali, podobno aż o 20% w stosunku do tej z napędów 10s. Wydłużona została także żywtoność łańcucha. Identyczny z grupą Chorus'a łańcuch ważyć będzie 256 g.

Hamulce
Aluminiowe hamulce korzystają ze znanej już wcześniej "szkieletowej" konstrukcji, która pomimo zmniejszenia ilości materiału z jakiego zostały one wykonane, pozwala zachować sztywność konstrukcji i siłę hamowania. Za odpowiednio mocne hamowanie odpowiadać będą także nowe klocki hamulcowe, mające zapewniać świetną modulację oraz solidne hamowanie w warunkach suchych oraz w deszczu. Hamulce ważyć będą 318 g.

Info: www.campagnolo.com
Dystrybutor: www.wertykal.com