Dura-Ace 7900

Drukuj

W końcu! Najbardziej chroniona tajemnica w historii Shimano została wyjaśniona ze wszystkimi szczegółami, a w miejsce zdjęć prototypów możemy pokazać komponenty seryjne.

Shimano zdecydowało się na zmodernizowanie swojej najwyższej grupy szosowej i zrobiło to w oryginalny sposób.


Korba
To już siódma generacja korby Dura-Ace, niewielu z nas zapewne pamięta jak bardzo różni się od pierwotnej. Tym razem po raz pierwszy w historii Shimano zerwało w dodatku z typowym szosowym dizajnem i wykończeniem w polerowanym aluminium na rzecz... czegoś w stylu XTRa? Dwa kolory zostały zgrabnie skomponowane z płynnymi liniami, propozycja może się podobać. Oczywiście kolorystyka to nie wszystko. W korbie znajdziemy kilka interesujących, nowatorskich rozwiązań technicznych. Korba nadal oparta jest na zintegrowanej osi i ma puste ramiona, co pozwala ją zaliczyć do konstrukcji typu Hollowtech II, ale jednocześnie ścianki są cieńsze, w dodatku duża zębatka jest pusta w środku! Pozwoliło to obniżyć jego masę o 20%, przy zachowaniu tej samej sztywności.

Nowa korba FC-7900 będzie od razu dostępna w kilku wariantach. Długości ramion do wyboru od 165 do 180 mm (co 2,5 mm), zestawy zębatek 53/24, 52/39, 53/39, 54/42, 55/42 i 56/44 z. Wersja kompkatowa FC-7950 będzie miała tarcze o wielkości 50/34 z. Nowa korba ma ważyć 725 gramów, razem ze środkiem suportu, czyli o 15 gramów mniej niż aktualny model FC-7800.

 


Manetki
Nowe manetki zwracają uwagę nie tylko dizajnem, ale i wykonaniem dżwigni z kompozytu. W końcu Shimano zdecydowało się też na poprowadzenie pancerzy pod owijką oraz na zaoferowanie możliwości regulacji odległości od kierownicy. Jeszcze ciekawszy jest jednak fakt, że skrócono skok o 20%, aby zmiana przełożeń była jeszcze szybsza. Nowe manetki będą miały zintegrowane przyciski do bezprzewodowej obsługi komputerka Flightdeck. Ten dla odmiany będzie w końcu oferował opcję pomiaru tętna i wysokości nad poziom morza oraz - co chyba najważniejsze - pozwalał na przeniesienie danych do komputera. Nowe manetki będą o 40 gramów lżejsze niż dotychczasowe i osiągną 378 gramów. Shimano kontynuuje rozpieszczanie klientów i w nowym Dura-Ace pojawią się też manetki montowane na ramie (!), karbonowe dżwignie solo, jak i manetki montowane na końcu kierownicy.

Łańcuch
Nowy łańcuch CN-7900 ma asymetryczną konstrukcję, która ma zapobiegać wciąganiu i jednocześnie lepiej przerzucać pod obciążeniem. Wewnętrzną stronę poprawiono w ten sposób, by zwiększyć powierzchnię styku z zębatkami, co ma skutkować w postaci większej trwałości. Małym szokiem może być fakt, że nowy łańcuch zapinany (i rozpinany na życzenie) jest spinką. Łańcuch waży 252 gramy, 30 gramów mniej niż poprzednik, dzięki drążonym pinom i otworom w ogniwach.

Przerzutki
Nowa przerzutka tylna przystosowana jest do większych zębatek, aż do 28 zębów i ma większą rozpiętość. Została skonstruowana w ten sposób, że można jej używać z kompaktową korbą bez potrzeby sięgania po model z dłuższym wózkiem. Przerzutka ma karbonowy wózek i fragment korpusu, dzięki czemu waży tylko 166 gramów. Nowa przerzutka działa z nowymi manetkami, ale niestety nie jest kompatybilna ze starszymi grupami (nowe manetki też nie). Przednia przerzutka również została zmodyfikowana i to w ten sposób, że nie ma konieczności modyfikacji ustawień (korekty), gdy zmieniać będziemy z tyłu. Wersja na hak waży 66 gramów.

Hamulce
Hamulce ponownie zoptymalizowano, zmieniając także materiał okładzin w ten sposób, że wzrosła siła hamowania w każdych warunkach. Firma zapewnia, że gdy jest sucho, ten wzrost wynosi aż 20%. Zmieniono stosunek przełożeń w hamulcach, minimalnie modyfikując długość poszczególnych elementów. Hamulce pozwalają na regulację sutawień okładzin, a śruby są tytanowe. Komplet waży 393 gramy.

Tryb i piasty
Shimano nie zrezygnowało ze sprawdzonej konstrukcji i tryb oparło na aluminiowym krzyżaku. Wszystkie zębatki mają nowe kształty, by ponownie podnieść jakość zmiany, jak i obniżyć masę. Nowy tryb będzie dostępny w szerokim wyborze zakresów - 11-21, 11-23, 11-25, 11-27, 11-28, 12-23, 12-25, 12-27 z. Cztery górne zębatki wykonane są z tytanu, tryb waży 163 gramy (11-23 g). Piasty, poza dizajnem, przejęły z grup MTB metodę redukcji luzu (tylko imbus), zastosowano sprzęgło o szybkiej rekacji. Oczywiście sprzęgło jest tytanowe.

Cała grupa waży 2044 gramy - czyli o 137 gram mniej niż w identycznym zestawieniu grupa 7800 (obecna Dura).

Foto: arch bikeWorld.pl, Shimano
Info: dura-ace.com
Dystrybutor: R&P Pawlak (www.rp-pawlak.pl)