W połowie lat 90-tych dwóch inżynierów z Niemiec - Rudolf Dierl i Heinz Obermayer stworzyło nowe koła - obręcze z włókna węglowego, a szprychy wykonane z połączenia kevlaru i karbonu zalaminowane zostały bezpośrednio do obręczy i piasty. Koła produkowano w małych ilościach, wyłącznie na użytek sportowców z czołówki, używali ich Lance Armstrong i Jan Ullrich podczas niektórych górskich etapów Tour de France. Na szczęście po przejęciu firmy przez CarbonSports w 2003 sytuacja ta uległa zmianie, produkcja została zwiększona, a produkt został zaoferowany wszystkim zainteresowanym. Od tej chwili każdy może zakupić te koła. Prawie każdy, bo przed zakupem trzeba przygotować naprawdę sporą ilość gotówki.
Chociaż idea kół Lightweight pozostaje niezmieniona to produkt wciąż jest udoskonalany. Firma czuje na plecach oddech innych producentów high-end'owych kół takich jak LEW Racing czy dołączający w tym roku Mavic ze swoim modelem Cosmic Carbone Ultimate. Dlatego na rok 2008 CarbonSports postanowił udoskonalić swoje produkty i zaproponował parę nowości. Oto one:
Generacja III
Najważniejszą zmianą w kołach "Generation III" (to już III-cia generacja kół Lightweight) jest zmiana szprych wykonanych z karbonu/kevlaru na wykonane w całości z włókna węglowego, co na pierwszy rzut oka zaowocowało zmianą koloru szprych na całe czarne. Jednak co ważniejsze jak zapewnia producent dzięki temu zabiegowi sztywność (i tak już ultra sztywnych kół) wzrosła o 30%. Zmianie tej poddano znane od dawna modele Standard i Obermayer oraz wszystkie nowe modele na rok 2008. Koła Ventoux - o niższym profilu, wciąż będą korzystały ze sstarego rozwiązania. Ceny: model Standard 2700 EUR, Obermayer 3900 EUR.
Lightweight Standard III C
Drugą nowością są koła przeznaczone na system opon i dętek. Do tej pory mogliśmy jedynie nabyć wersje przeznaczone na klejone do obręczy szytki, zwane także opono-dętkami. Zaoferowanie tego najbardziej popularnego systemu opon z całą pewnością zwiększy sprzedaż. Dotychczas niewielu producentów radzi sobie z wykonaniem karbonowych obręczy na dętki i opony. Związane jest to z ogromnym ciśnieniem działającym od wewnątrz obręczy na ścianki boczne i ze słabym odprowadzaniem ciepła, powstającego podczas hamowania, przez żywicę zawartą w kompozycie węglowym. Waga kół w tej wersji to według danych producenta odpowiednio 1080 i 1095 gram dla wersji z 16 i 20 szprychowym przednim kołem. Cena 3400 EUR.
Lightweight RD
Po długich testach wprowadzono do sprzedaży tylną przerzutkę, o której już wcześniej była mowa na bikeworld.pl (https://www.bikeworld.pl/rower/artykul/2319/3/). Ograniczę się więc do paru faktów. Waga - 120g, kompatybilność - Shimano 9/10 i Campagnolo 9/10, cena - 750 euro.
Lightweight Fixie, Lightweight Track
W nowym roku CarbonSports zaoferował także coś dla miłośników ostrych kół. Koło tylne Lightweight Fixie także oparte na modelu Standard z generacji III waży zaledwie 605g. Lightweight Track to z kolei model przeznaczony dla torowców. Oferowany będzie jedynie w wersji z 20 szprychowym przednim i tylnym kołem. Waga - takiego zestawu 990g. Ceny nieznane.
Lightweight Individual Design
Obecnie sponsorowani przez CarbonSports w zawodowym peletonie są Erik Zabel i Filippo Pozzato. To dla nich firma stworzyła te zwracające uwagę koła o specjalnych barwach. W przyszłym roku malowanie na zamówienie ma być oferowane wszystkim klientom.
Źródło: www.carbonsports.com
Dystrybutor: Rowery Jumar