Poznajemy rowery elektryczne Yamaha i kolekcję na 2024 rok!

Poznaj ofertę rowerów elektrycznych Yamaha i dowiedz się więcej o ich silnikach!

Drukuj
Yamaha

Mało kto wie, że Yamaha pierwszy silnik do roweru elektrycznego wyprodukowała już 30 lat temu! Sprawdzamy, co dziś kryje oferta e-bike’ów japońskiego producenta – jakie są w niej rowery oraz silniki!?

 

 

Yamaha jest japońską marką, którą większość z nas kojarzy głównie z rynku motocykli, czy silników do łodzi motorowych. Mało kto zapewne wiedział, że w 2023 roku Yamaha świętowała 30-lecie wyprodukowania pierwszego silnika e-bike! To nie koniec ciekawostek, bowiem okazuje się, że na japońskim rynku – co w sumie nie dziwi – jest to jedna z najpopularniejszych marek silników spotykanych w elektrykach. W Europie również zdarzało nam się spotykać rowery oparte o wspomaganie Japończyków, a już szczególnie często w rowerach Giant’a, gdzie dostawcą silników jest właśnie Yamaha. Tym razem przygotowaliśmy dla Was artykuł, w którym pokrótce przedstawimy Wam, jakie silniki znajdują się ofercie oraz jakie kompletne rowery elektryczne Yamaha są dostępne w aktualnej kolekcji.

 

 

Silniki Yamaha

  • Silnik Yamaha PW-X3 – najmocniejsza jednostka Yamahy, którą spotkacie w rowerach e-MTB, gdzie wymagane jest maksymalne wsparcie. Przy okazji to najmniejszy i jeden z najlżejszych silników Japończyków, który ma też naturalny, wąski Q-factor. Maksymalny moment obrotowy wynosi tu aż 85 Nm, do tego PW-X3 posiada bardzo dobrą kulturę pracy i wysoką czułość, a jednocześnie przy masie 2,75 kg posiada jeden z czołowych (na rynku) stosunków mocy do masy. Zasila go bateria o pojemności 500 Wh.  
  • Silnik Yamaha PW-XM – jednostka XM to model oparty o technologię PW-X3, jednak w bardziej odchudzonej wersji. Silnik waży dokładnie 2,6 kg, a masę udało się ściągnąć głownie za sprawą zastosowania magnezowej obudowy. Yamaha dodaje, że taka konstrukcja dodatkowo lepiej odprowadza ciepło. 
  • Silnik Yamaha PW-ST – nieco słabsza jednostka napędowa, dedykowana do rowerów, które nie potrzebują, a nawet nie powinny mieć zbyt dużej mocy. PW-ST to motor elektryczny dedykowany do rowerów miejskich, crossowych, trekkingowych czy gravelowych. Yamaha podkreśla, że jest cichy, responsywny i czuły. Maksymalny moment obrotowy wynosi tutaj 70 Nm, a zasila go bateria o pojemności 500 Wh.
  • Silnik Yamaha PW-S2 – PW-S2 to jednostka będąca następcą modelu PW-ST. Nowa generacja ma zmniejszone rozmiary i węższą oś o 22,8 mm względem PW-ST, a jego masa wynosi 2,85 kg. Poza tym jest nieco mocniejsza i ma 75 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
  • Silnik Yamaha PW-C2 – nowy silnik stosowany do rowerów miejskich i rekreacyjnych. Waży 3 kg i legitymuje się maksymalnym momentem obrotowym 55 Nm. 

 

Yamaha Moro 07

 

 

Pierwszym rowerem elektrycznym, który Wam prezentujemy jest full o charakterze enduro / trail zbudowany na bardzo ciekawej aluminiowej ramie. Technologicznie jest to prawdopodobnie najciekawszy model w kolekcji, przynajmniej taka jest nasza subiektywna ocena. Sercem Moro 07 jest aluminiowa rama Dual Twin, która ma dwie rury górne i dwie dolne dla utrzymania odpowiedniej sztywności i niskiej masy. Na pewno jest to oryginalne i niepowtarzalne rozwiązanie. Dodatkowo pomiędzy dolnymi rurami estetycznie schowano baterię o pojemności 500 Wh, która bardzo ładnie komponuje się z ramą. Silnik to oczywiście najmniejsza i najlżejsza Yamaha PW-X3. 

 
 

 

Yamaha dedykuje ten sprzęt do szeroko pojętego All Mountain, skok zawieszenia wynosi po 160 mm zarówno z tyłu i z przodu. Moro 07 toczy się na kołach 27,5”, a masa kompletnego roweru wynosi 24,3 kg. Zawieszenie pracuje na produktach ze stajni RockShoxa – z przodu znajdziemy amortyzator Revelation RC, a z tyłu damper Deluxe Select+. Napęd 1x12 oparto o mieszankę komponentów Shimano SLX z tylną przerzutką XT, natomiast hamulce to czterotłoczkowe Magura MT Five.

 

 

Rower kosztuje 21 300 zł, a poza klasyczną opcją kolorystyczną jest też dostępna wersja 30th Anniversary w pięknym srebrnym kolorze, które przypomina gołe aluminium

 

Yamaha CrossCore RC

 

 

CrossCore RC to typowy przedstawiciel uniwersalnego, użytkowego roweru elektrycznego o charakterze miejsko-crossowym. Idealnie nadaje się na codzienne dojazdy po mieście oraz jazdę wycieczkową. Aluminiowa rama kryje w swoim wnętrzu silnik centralny Yamaha PW-ST (70 Nm) oraz baterię o pojemności 500 Wh. Pozycja na rowerze jest zrelaksowana i dość mocno wyprostowana, a ponadto o komfort jazdy dbają też szerokie opony. Yamaha poszła fajnym torem i zamiast klasycznych kół 28” z cieńszymi oponami, są tutaj koła 27,5 cala obute w ogumienie szerokie na 2 cale. Taki balon opony wraz z amortyzatorem przednim Suntour NEX o skoku 63 mm zapewniają wystarczający komfort na asfalty, szutry i drogi rowerowe. Napęd w tym modelu to system 1x9 obsługiwany przez komponenty Shimano Altus i Alivio. Fabrycznie rower wyposażony jest w oświetlenie i nóżkę, ale rama Yamahy jest gotowa na montaż dodatkowych akcesoriów takich jak błotniki, czy bagażnik. Masa roweru to 23,9 kg, a cena wynosi 11 300 zł. 

 

Yamaha Wabash RT 

 

 

Idąc za obecnymi trendami Yamaha przygotowała w swojej kolekcji również propozycję sportowego elektryka na wycieczki, commuting oraz szybsze treningi. Wabash RT to e-gravel o masie 21,4 kg, który jest wspomagany przez mocny – jak na tego typu rowery – silnik PW-ST z maksymalnym momentem 70 Nm. Wysoka czułość tej jednostki oraz niewielka głośność powinny być zaletami i dodawać naturalności podczas jazdy na e-gravelu Yamahy.

 
 

 

Do tego powinniśmy dysponować sporym zasięgiem, który zagwarantuje bateria o pojemności 500 Wh. Wabash RT ma napęd Shimano GRX 1x11, mocne hydrauliczne tarczówki, a do tego regulowaną sztycę, która ułatwia kontrolę nad rowerem w trudnym terenie. Cena tego modelu to 15 800 zł, a rama posiada wszelkie mocowania, aby doposażyć go w błotniki, bagażniki i inne niezbędne akcesoria. 

 

Yamaha Booster 

 

 

Jako ciekawostkę prezentujemy Wam też futurystycznego pedeleka z oferty Yamahy. Booster ma nowoczesną i niepowtarzalną, aluminiową ramę z niskim przekrokiem, do tego zastosowano amortyzator przedni ze skokiem 80 mm i koła 20 cali z szerokimi – niczym w fat-bike’u – na 4 cale oponami! Mamy tu specjalny silnik dedykowany do rowerów jeżdżących z wyższymi prędkościami – Yamaha PW-S2. Baterię ukryto w ciekawy sposób w rurze podsiodłowej, a jej pojemności to 630 Wh. Tego typu rower do legalnej jazdy wymaga oczywiście zarejestrowania oraz prawa jazdy AM, a jego cena wynosi 16 800 zł. 

 

Więcej o rowerach elektrycznych Yamaha przeczytacie na stronie producenta: www.yamaha-motor.eu