Spis treści:
Trek nie zwalnia tempa i w drugiej połowie roku serwuje sporo interesujących premier - w ostatnich dniach światło dzienne ujrzał ich pierwszy gravel z lekkim systemem wspomagania. Model Checkpoint+ SL w założeniu dedykowany jest dla tych osób, które pomimo mniejszego poziomu wytrenowania chcą czerpać pełnię przyjemności z dynamicznego jeżdżenia po szutrach, chcą nadążyć podczas jazdy grupowej nawet w terenie pagórkowatym i górzystym, szukają wsparcia podczas jazdy wyprawowej z dodatkowym ładunkiem czy po prostu szukają w pełni praktycznego i wygodnego roweru elektrycznego do dynamicznego commutingu. Gravele wspomagane prądem są równie wszechstronną kategorią co ich "analogowe" odpowiedniki - i zresztą to w premierowym modelu Checkpoint+ SL widać jak na dłoni, bo bazuje on na dziedzictwie trzeciej generacji klasycznego Checkpointa SL, z tym że został wzbogacony o lekki system wspomagania od TQ.
Kluczowe cechy: rama i geometria
Trek Checkpoint+ SL oparty został o ramę z włókna węglowego OCLV 500, którą dopełnia widelec wykonany z tego samego materiału. Pod względem geometrii Trek dążył tu oczywiście do stworzenia modelu oferującego dobry komfort i stabilność prowadzenia, dlatego mowa o geometrii Gravel Endurance - krótszy i wyższy reach pozwala na osiągnięcie nieco bardziej wyprostowanej i nie tak wyciągniętej pozycji, natomiast trzeba zaznaczyć, że nadal mowa tu o charakterystyce dość sportowej, z tym że dostosowanej do pokonywania naprawdę długich dystansów. W powyższej materii elektryczny Checkpoint+ jest praktycznie kalką jego analogowego odpowiednika, natomiast spotykamy tu jedynie delikatnie dłuższe wartości chainstay'u, co wynika z zastosowania centralnie montowanego silnika - to dodaje elektrycznemu Checkpointowi punktów stabilnego prowadzenia, co docenią mniej wprawieni riderzy oraz osoby, które będą używały tego roweru do bikepackingu.
Checkpoint+ SL ma wszelkie papiery do miana roweru wyprawowego - spotykamy tu otwory montażowe do przykręcenia bagażnika, bezpośredniego przytwierdzenia szeregu sakw bikepackingowych czy błotników stałych. Nowy e-gravel Treka ma być też maksymalnie komfortowy także na polu tłumienia nierówności - jego rama kompatybilna jest z gravelowymi widelcami amortyzowanymi (część z modeli dostępna jest już seryjnie z widelcami RockShox Rudy o 40 mm skoku), a sama rama posiada znane od dawna w Treku rozwiązanie IsoSpeed - to rozdzielacz rury górnej i podsiodłowej, który pozwala uzyskać delikatne ugięcie podczas jazdy po nierównościach. Mówiąc innymi słowy IsoSpeed wybiera drobne nierówności, czyniąc jazdę bardziej płynną i przyjemną. W kwestii komfortu czy wszechstronności roweru kluczową rolę odgrywają także opony, dlatego Checkpoint+ SL może pochwalić się maksymalną pojemnością na opony o szerokości 50mm (seryjnie dociera do nas na gumach o szerokości 42 mm).
Na pokładzie czekają też oczywiście standardy będące dziś już "must have" w rowerze na tak wysokim poziomie - hak UDH czy sztywne osie kół 12mm. Rama jest kompatybilna ze sztycami typu dropper.
System e-bike TQ HPR 60 - co trzeba wiedzieć?
Nasza redakcja, przy okazji testu trailowego Treka Fuel+ EX 8, miała okazję też dokładnie przyjrzeć się nowej odsłonie systemu TQ HPR 60, dlatego dociekliwych czytelników zapraszamy do lektury osobnego artykułu: System wspomagania TQ HPR60 – nowa wersja najlżejszego silnika e-bike!. Tu w skrócie - silnik TQ HPR 60 to czołówka najlżejszych jednostek na rynku (1920 gramów), przy czym nowa generacja zwiększa do 60 Nm moment obrotowy. Zwiększa się też moc maksymalnego wsparcia, które teraz wynosi 350W, przy czym HPR 60 względem poprzedniego modelu HPR 50 pracuje zauważalnie ciszej. Generalnie trzeba zaznaczyć, że TQ HPR60 oferuje bardzo naturalne odczucia z jazdy.
System zasila bateria o pojemności 360 Wh (i masie 1,835g), którą dodatkowo można rozbudować o extender montowany w miejscu koszyka na bidon o pojemności 160 Wh. Jak zwykle podkreślamy - nie da się dokładnie podać zasięgu, jaki pokonamy tu na jednym ładowaniu, ponieważ zalezy on od zbyt wielu czynników, jednak średnio akumulator 360 Wh powinien wystarczyć na blisko 100 km.
Linia modelowa
Do oferty producenta z Wisconsin wchodzą trzy wersje wyposażenia - topowy Trek Checkpoint+ SL 7 AXS oferuje m.in. grupę SRAM Force AXS 1x13, amortyzowany widelec RockShox Rudy XPLR o skoku 40 mm czy koła z włókna węglowego Bontrager Aeolus Elite 35V, przy czym osiąga masę 14,05 kg w rozmiarze ML i kosztuje detalicznie 33 999 zł. Warto dodać, że modele z amortyzowanym widelcem nie występują w rozmiarze XS. Dalej spotykamy modele ze sztywnym widelcem wykonanym z włókna węglowego - Trek Checkpoint+ SL 6 AXS to m.in. grupa napędowa 1x12 SRAM Rival AXS (waży 13,76 kg w rozmiarze ML i wyceniono go na 25 999 zł), z kolei Trek Checkpoint+ SL 5 został oparty o napęd Shimano GRX RX8020 1x12, waży 13,81 kg i kosztuje 22 999 zł.
Strona producenta: trekbikes.com








