Premiera: Gravelowa grupa napędowa Shimano GRX Di2 12s

Elektroniczna grupa do rowerów gravelowych od Shimano dostała dwunastą koronkę i szereg innych modyfikacji

Drukuj
Shimano GRX RX825 Di2 Shimano

Po prezentacji w ubiegłym roku nowej, dwunastorzędowej mechanicznej grupy GRX, doczekaliśmy się wreszcie aktualizacji jej elektronicznego wariantu Di2. Dodatkowa koronka w kasecie to jednak tylko jedna z wielu zmian wprowadzonych do topowej gravelowej grupy japońskiego producenta. Sprawdzamy szczegóły!

Nowe komponenty z zaprezentowanej dzisiaj grupy GRX Di2 z serii RX825 stanowią rozszerzenie obecnej na rynku od roku mechanicznej grupy RX820, w której Shimano dołożyło dwunastą zębatkę na kasecie również w osprzęcie dedykowanym do rowerów szutrowych. Od teraz nie będziemy musieli wybierać pomiędzy ciasnym, wszechstronnym stopniowaniem, a błyskawiczną i niezwykle precyzyjną zmianą biegów w każdych warunkach co jest domeną Di2. 

Nowe komponenty obejmują dźwignie Dual-Control, przełączniki satelitarne oraz przednią i tylną przerzutkę. Mechanizmy korbowe, kasety, łańcuchy oraz zaciski hamulcowe są wspólne dla grup z prądem i bez prądu.

 

Komponenty kompatybilne z GRX RX825 Di2:

  • mechanizm korbowy RX820 48/31T
  • kaseta 11-36T HG710
  • kaseta 11-34T R9200, R8100, R7100
 

 

Bezprzewodowy kokpit

W ślad za sukcesywnie prezentowanymi, dwunastorzędowymi szosowymi grupami elektronicznymi (Dura-Ace, Ultegra oraz 105), również w najnowszym GRX Di2 tylna przerzutka, będące "mózgiem" całego napędu, jest połączona kablem tylko z przednią przerzutką oraz zasilającym je centralnym akumulatorem, umieszczonym zwykle w rurze podsiodłowej roweru. Komunikacja pomiędzy przerzutką, a manetkami odbywa się bezprzewodowo, co po pierwsze znacznie ułatwia montaż całej grupy, eliminuje konieczność stosowania łączników kabli oraz sprawia, że przód roweru wygląda "czyściej", co szczególnie docenią posiadacze jednoczęściowych kokpitów, które są coraz popularniejsze również w rowerach szutrowych. Tak jak w grupach szosowych, Shimano nie rezygnuje całkowicie z kabli twierdząc, że dzięki temu napęd pracuje szybciej niż w wariancie w pełni bezprzewodowym.

Nowe klamkomanetki Dual-Control są przystosowane do montażu na kierownicach z szerszym dolnym niż górnym chwytem, czyli tzw. "flarą" - ich zaokrąglony kształt umożliwia płynniejsze przejście z łap na kierownicę oraz zwiększa powierzchnię styku dłoni z kokpitem, co pozwala zmniejszyć punktowy nacisk na nasze ręce. Ponadto łapy są wyższe niż w szosowych odpowiednikach, gumy mają żebrowaną powierzchnię, a dźwignie hamulców są antypoślizgowe aby zapewnić pewniejszy chwyt niezależnie od terenu, w którym się poruszamy. Podobnie jak w poprzedniej generacji (GRX RX815 Di2), trzeci przycisk, którym, w zależności od preferencji, można sterować komputerkiem lub zmieniać biegi, umieszczono po wewnętrznej stronie gumowych osłon.

Najnowszy elektroniczny GRX jest również kompatybilny z satelitarnymi przełącznikami, które można umieścić zarówno przy mostku, w dolnym chwycie czy też na lemondce. Dzięki nim zmiana biegów jest możliwa bez konieczności zmiany pozycji, w której jedziemy.

 

 
 

Najważniejsze cechy:

  • Dźwignie Dual-Control 2x12 wyłącznie do hydraulicznych hamulców tarczowych
  • Ergonomia dźwigni hamulca dostosowana do jazdy gravelowej
  • Przystosowane do kierownic z flarą
  • Dźwignia hamulca z powierzchnią antypoślizgową
  • Trzy przyciski Di2 na dźwignię umożliwiające personalizację w aplikacji E-TUBE PROJECT Cyclist
  • Wymienne baterie pastylkowe (2 x CR1632) o przewidywanej żywotności od 3,5 do 4 lat
  • Masa: 415 g (para)

Przerzutka tylna

 

Tak jak w pozostałych 12-rzędowych grupach Shimano Di2, tylna przerzutka jest węzłem komunikacyjnym układu napędowego, łączącym się bezprzewodowo z dźwigniami przerzutek, kompatybilnymi komputerami rowerowymi i aplikacją E-TUBE PROJECT Cyclist za pośrednictwem smartfona. Znajduje się w niej także gniazdo ładowania baterii i wielofunkcyjny przycisk umożliwiające szybkie sprawdzenie poziomu naładowania akumulatora, przejście do trybu regulacji obu przerzutek czy parowanie poprzez moduł Bluetooth.

Nowa przerzutka jest wyposażona w technologię Shadow RD+, czyli sprzęgło zwiększające napięcie łańcucha, co przekłada się na cichszą pracę napędu i precyzyjniejszą zmianą przełożeń. Umieszczony z przodu korpusu przełącznik on/off pozwala rozłączyć sprzęgło, co znacznie ułatwia zdjęcie tylnego koła.

 

Kluczowe cechy:

  • 12-rzędowa
  • Stabilizator łańcucha SHIMANO SHADOW RD+
  • Zintegrowana łączność i ładowanie D-FLY
  • Kompatybilna z kasetami 11-34T i 11-36T
  • Masa: 310g

 

Przednia przerzutka

Również przednia zmieniarka dostosowana jest do charakterystyki rowerów szutrowych. Zwiększona o 2,5 milimetra w stosunku do szosowych przerzutek Di2 linia łańcucha zapewnia znacznie większy prześwit na oponę.

 

Parametry:

  •  Większa o 2,5 mm linia łańcucha niż w przerzutkach szosowych
  •  Większy prześwit na oponę
  •  2x12-rzędowa
  •  Masa: 142 g

 

 

 

 

 

Aplikacja E-TUBE PROJECT z Shimano FRONT SHIFT NEXT

Niemalże w tym samym czasie co komponenty serii RX825, Shimano wprowadziło nową funkcjonalność "FRONT SHIFT NEXT" dla wszystkich elektronicznych grup napędowych. Dzięki niej w dedykowanej aplikacji E-Tube Project możemy zaprogramować dowolny przycisk Di2 do obsługi przedniej przerzutki w obu kierunkach co może być bardziej intuicyjne dla wielu użytkowników. Ponadto możemy "zwolnić" inne przyciski i zaprogramować je do przewijania ekanów na komputerze, uruchamania okrążenia czy choćby sterowania oświetleniem, dzięki czemu nie jest konieczne odrywanie rąk od kierownicy nawet przy jeździe na pełnym gazie czy w bardzo wymagającym terenie. 

Producent: Shimano