"Złoty" rower - Pinarello Dogma XC HT

Hardtail XC, który w ciągu trzech dni od premiery zdobył trzy medale MŚ

Drukuj
Pinarello Dogma XC HT Pinarello

Ciężko wyobrazić sobie bardziej spektakularny debiut dla roweru wyścigowego niż ten, który był udziałem zupełnie nowego sztywniaka do cross-country - Pinarello Dogma XC HT. Zobaczcie rower, na który Pauline Ferrand-Prevot i Tom Pidcock zdobyli łącznie trzy medale Mistrzostw Świata, w tym dwa złote!

Dołączenie do zespołu Ineos Grenadiers specjalistów od jazdy terenowej w osobach Toma Pidcocka oraz Pauline Ferrand-Prevot wiązało się z ogromnym wyzwaniem dla Pinarello, czyli partnera sprzętowego brytyjskiej drużyny. Kultowa włoska marka nie posiadała bowiem do tej pory w swojej ofercie żadnych rowerów mtb. 

 
 

 

W niezwykle krótkim czasie stworzono od zera rower z pełnym zawieszeniem, na którym Pidcock wygrał choćby tegoroczną edycję Pucharu Świata na kultowej trasie w czeskim Nové Město na Moravě. Jednak już na etapie podpisywania kontraktu z zespołem, Francuzka zażyczyła sobie możliwość wyboru w zależności od charakterystyki i trudności trasy pomiędzy sztywniakiem i rowerem typu full-suspension.

 

Tak motywację do budowy nowego roweru skomentował założyciel marki, Fausto Pinarello:

Od chwili, gdy Pauline Ferrand-Prévot podpisała kontrakt z Ineos Grenadiers, naciskała na nas, abyśmy opracowali ramę typu hardtail do cross country. Nie było to w naszych pierwotnych planach, ale podjęliśmy wyzwanie i w rekordowym czasie zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy ramę, z której jesteśmy bardzo dumni. Dzięki niej oraz Dogmie XC z pełnym zawieszeniem zarówno ona, jak i Tom Pidcock mają sprzęt, które pozwoli im na  rywalizację na najwyższym poziomie niezależnie od trasy”.

I tak do Dogmy XC prosto na czempionat w Glasgow dołączyła młodsza siostra - Dogma XC HT. Timing idealny, bo już podczas prezentacji trasy mówiono, że jest ona łatwiejsza technicznie niż te znany z zawodów PŚ i może zachęcić wielu zawodników do wybrania lżejszych i bardziej dynamicznych rowerów pozbawionych dampera.

Zgodnie z oczekiwania, Pauline wybrała rower HT zarówno na short-track jak i wyścig XCO, natomiast Tom na wyścig olimpijski zdecydował się fulla.

 

 

Rower ma trafić do masowej produkcji i sprzedaży dopiero w 2024 roku, na chwilę obecną nie jest znana nawet geometria ramy, jednak sporo można powiedzieć już na podstawie zdjęć nowej maszyny.

 

Najbardziej rzucającym się w oczy elementem są asymetryczne widełki tylnego trójkąta. Nietypowe gięcia rur i asymetria to znaki firmowe Pinarello, ale tutaj trzeba przyznać, że włosi weszli na zupełnie nowy poziom, szczególnie w przypadku górnych rurek, które łączą się z rurą podsiodłową na zupełnie innej wysokości.

 

 

Ponadto, podobnie jak w ramie zawieszonej, rura podsiodłowa w dolnej części rozdziela się na dwie części, tworząc w rejonie węzła suportowego dziurę w kształcie trójkąta. Takie rozwiązanie, według projektantów ma zwiększać sztywność tego obszaru a co za tym idzie jeszcze efektywniej przenosić moc generowaną przez kolarza.

Z innych "smaczków" warto wspomnieć o jednoczęściowym, zintegrowanym z ramą kokpicie MOST czy prototypowym, sterowanym elektronicznie widelcu SR Suntour, chociaż tutaj nie wiadomo jeszcze, czy będzie on dostępny w momencie rynkowego debiutu Dogmy XC HT.

 

producent:

Pinarello