Pilot Seiren - szosa wydrukowana z tytanu

Rower wykonany w technologii druku 3D ze sproszkowanego tytanu

Drukuj
Pilot Seiren Pilot Cycles

Pilot Cycles to holenderska marka, która specjalizuje się w wykorzystaniu tytanu do budowy ram swoich rowerów. Prototypowy Seiren również wykonany jest z tego materiału, ale przy zastosowaniu nowatorskiej technologii druku 3D z wykorzystaniem sproszkowanego metalu. Zobaczcie ten unikatowy sprzęt!

Jeśli jesteście fanami tego ponadczasowego, ascetycznego i najszlachetniejszego z materiałów używanych w przemyśle rowerowym to holenderska marka Pilot Cycles nie powinna być Wam obca. Od początku swej działalności, ta posiadająca swoją siedzibę w położonym na przedmieściach Eindhoven Neunen i produkująca tamże wszystkie swoje rowery, firma wierna jest tytanowi, oferując szyte na miarę szosy, gravele, mtb i e-bike'i.

Podczas Eurobike Pilot zaprezentował prototyp szosowego superbike'a wykonanego w technologii druku 3D z zastosowaniem tego szlachetnego surowca. 

 

Konstrukcja ramy

Patrząc na Seirena z boku od razu na myśl przychodzi najnowsza generacja Treka Madone, ale projekt holendrów pozbawiony jest charakterystycznego otworu, a taki sposób łączenia tylnego trójkąta z rurami górną i podsiodłową został wybrany nie jak w przypadku "madonki" aby zwiększyć komfort i obniżyć opory aerodynamiczne, tylko by móc umieścić łączenia wydrukowanej z trzech elementów ramy na dolnej i górnej rurze głównego trójkąta.

Dzięki zastosowaniu technologii druku 3D udało się uzyskać niezwykle cienkie ścianki o grubości zaledwie 0,6mm i masę ramy w rozmiarze 56 na poziomie 1.150 gramów. Ekipa Pilota jest przekonana, że uda im się urwać kolejne 100-150 gramów zanim rama trafi do seryjnej produkcji, której rozpoczęcie planowane jest na październik 2023.

 
 

 

Zero waste

Oprócz możlwości wykonania praktycznie każdego kształtu oraz wyjątkowo cienkich ścianek, a co za tym idzie niskiej masy, druk 3D z wykorzystaniem sproszkowanego metalu ogranicza praktycznie do zera odpad produkcyjny, gdyż materiał jest tylko "dodawany" w trakcie produkcji tam gdzie jest potrzebny - taka technologia eliminuje wycinanie, szlifowania czy inne rodzaje obróbki. Ponadto rama wykonana z tytanu jest niezwykle trwała (producent udziela na nią dożywotniej gwarancji) oraz można ją w 100% poddać recyclingowi (w przeciwieństwie do włókna węglowego).

 

Cena i dostępność

Mimo posiadania możliwości technicznych, aby takie komponenty jak widelec, kokpit czy wspornik siodła również wykonać z tytanu, Pilot zdecydował, że włókno węglowe będzie lepszym uzupełnieniem dla tytanowej ramy.

W zaprezentowanej specyfikacji, czyli na pełnym Dura-Ace Di2, kołach Corimy z carbonowymi szprychami i ze zintegrowanym jednoczęściowym kokpitem, cena roweru będzie oscylowała w okolicach 17.000 EUR, a jego waga tylko minimalnie będzie przekraczać 7kg

W momencie planowanego rozpoczęcia sprzedaży (początek 2024 roku) dostępne będą rowery w rozmiarach 54 i 56cm, a w dalszej kolejności mniejsze rozmiary. Sprawa komplikuje się w przypadku większych rozmiarów, gdzie ogranicznikiem jest wielkość drukarek 3D, jakimi dysponuje producent, a co za tym idzie możliwość produkcji większych elementów ramy. Z tego samego powodu rama składa się z trzech elementów, a nie jednego.

 

 

producent: Pilot Cycles