Spis treści:
Marka Cube jest godna uwagi z dwóch powodów. Po pierwsze tworzy udane rowery, które dobrze spisują się w praktyce i zbierają pozytywne noty wśród użytkowników. Po drugie jest to producent, który zwykle proponuje klientom bardzo atrakcyjne ceny. Poziom wyposażenia w stosunku do przeznaczonych na rower pieniędzy bardzo często sprawia, że szukając roweru kompletnego i gotowego do jazdy warto brać pod uwagę Cube’a. Nie mniej ważne jest to, że niemiecka firma jest też czuła na zmieniające się trendy i potrzeby klientów, a ich rowery są nowoczesne i zazwyczaj ,,na czasie” z tym co oferuje konkurencja. To ważne, szczególnie, że Cube nie jest wielką firmą z ogromnym działem R&D, jakimi dysponują tacy gracze jak Trek czy Spec.
W kolekcji na 2023 rok znalazło się wiele udanych modeli, które już znamy z lat ubiegłych oraz kilka bardzo mocnych nowości. Miłośnicy wyścigowych rowerów szosowych na pewno nie przejdą obojętnie obok nowego modelu Cube Litening AIR, który łączy cechy roweru aero z bardzo lekką ramą, tym samym mamy do czynienia z uniwersalną wyścigową szosą typu all-rounder – gotową zarówno na klasyki, jak i alpejskie wspinaczki. Drugą nowością jest odświeżenie całej linii fulii MTB do ostrej jazdy po górach. Cube przygotował aż 4 różne warianty Stereo ONE o skoku od 120 mm do 170 mm, a do tego jedną wersję elektryczną, czyli Stereo ONE Hybrid. Poznajcie bliżej nowe konstrukcje!
CUBE Litening Air C:68X
Nowa szosówka w stajni niemieckiego producenta wpisuje się bardzo popularny obecnie typ roweru, czyli stanowi uniwersalną broń dla każdego zawodnika. W zasadzie na każdą trasę. Od pagórkowatych klasyków po prawdziwe górskie, trudne etapy. Właściwie rower aero, czyli w Cube’ie byłby to model Litening C:68X AERO, jest lepszy tylko na płaskich i superszybkich etapach oraz w sprinterskich końcówkach.
Nowy Litening Air wyróżnia się niską masą ramy. Cube deklaruje wagę 799 gramów w rozmiarze 56 cm! Przy czym przekroje poszczególnych rur, widelca, czy sztycy są spłaszczone i aerodynamiczne. Oczywiście ich powierzchnia jest mniejsza, niż w rowerach aero, ale wciąż linia tego modelu prezentuje się naprawdę szybko! Poza kombinacją aero-sylwetki z masą roweru wspinaczkowego, Cube podkreśla, że nowy model jest bardzo komfortowy w aspekcie tłumienia drgań. Kropkę nad i w aspekcie uniwersalności stawia duży prześwit – producent podaje, że można używać opon do 31 mm, czyli spodziewać się można, że na brukowane klasyki kolarzy ekipy Intermarche Circus Wanty, sponsorowanej przez Cube’a, będą używali ogumienia 32 mm.
Integralną częścią nowego modelu jest jednoczęściowy kokpit Cube ICR Aero Cockpit, który – co ważne – jest fabrycznie zamontowany w każdej z trzech wersji wyposażeniowych dostępnych w sprzedaży. Topowy model to Cube Litening Air C:68X SLT na 12-biegowej grupie Shimano Dura-Ace Di2 z pomiarem mocy oraz karbonowymi kołami Newmen R50 Streem. Producent obiecuje wagę na poziomie 6,6 kg bez pedałów, a cena tej wersji wynosi 42 799 zł. Średni model w kolekcji to Cube Litening Air C:68X SLX z 12-biegowym napędem Ultegra Di2 (również z pomiarem mocy) i identycznymi kołami. Jego cena to 35 299 zł. Z kolei ,,podstawową” opcją jest Cube Litening Air C:68X Race, który również ma najnowszą Ultegrę Di2, jednak bez pomiaru mocy. Fajnie, że koła to ten sam model, co w wyższych wersjach i - przypominamy - tu również jest aero kokpit, a całość kosztuje (w pewnym sensie – jedynie) 28 399 zł.
Linia CUBE Stereo ONE
Cube całkowicie zmodernizował linię swoich fulli do wycieczkowej i agresywnej jazdy po górach. Jest w niej aż pięć modeli, w tym cztery są tradycyjnymi rowerami, a jeden to elektryk. Część to nowe konstrukcje, a część to sprzęt oparty o dotychczasowe rowery z kolekcji. Jednak kluczem jest uporządkowanie ich wg stylów jazdy i precyzyjne podzielenie – tak, aby odbiorca miał jasność do czego służy konkretny model. Platforma Stereo ONE składa się z modeli ONE22, ONE44, ONE55, ONE77 i Hybrid ONE55, czyli odpowiednio roweru Down-Country, Trail, All-Mountain, Enduro oraz uniwersalnego elektryka All-Mountain. Łączy je 4-zawiasowy system zawieszenia. Rowery Stereo ONE dostępne są w wersjach karbonowych oraz aluminiowych.
Cube Stereo ONE22 to ,,najmniejszy” z tej linii. Ma 120 mm skoku z tyłu i 130 mm skoku z przodu. Toczy się na kołach 29”, a w najmniejszym rozmiarze na 27,5”. Jest dostępny w wersjach opartych o ramę z aluminium lub karbonową z aluminiowym wahaczem. To rower dla osób wybierających się na łatwiejsze górskie trasy oraz riderów szukających czegoś z kategorii Down-Country, czyli sprzętu, który świetnie zjeżdża, a jednocześnie podjeżdża prawie tak jak wyścigowe rowery XC / Maraton.
Bardzo ciekawie prezentuje się całkowicie nowy model w kolekcji, czyli Cube Stereo ONE44, który łączy mocno terenową geometrię ze skokiem 140 mm zarówno z tyłu i z przodu. To nowoczesny ścieżkowiec – sprawdzi się na wycieczkach w prawdziwych górach oraz na trudnych technicznie singlach. Występuje tylko w wersji z karbonową ramą. Ma schowek serwisowy w dolnej rurze, uchwyty mocujące pod górną rurą oraz regulowaną geometrię za sprawą obracanych asymetrycznych misek sterów. W tym modelu również są koła 29”, z wyjątkiem XS, gdzie znalazły się 27,5” dla zachowania odpowiednich proporcji między riderem, a rowerem.
Nieco więcej skoku, bo 160 mm z przodu i 155 mm z tyłu ma kolejny zupełnie nowy rower w kolekcji, czyli Cube Stereo ONE55. To karbonowy (aluminiowa wersja nie występuje) full z kategorii All-Mountain, czyli maszyna łącząca światy ostrego trailu i lekkiego enduro. Ten model wydaje się mieć identyczną ramę, co ONE44, czyli jest jego bardziej agresywną wersją. Toczy się na kołach 29” i również ma schowek w ramie oraz regulowany kąt główki przez miski sterów.
Dla klientów szukających maszyny do enduro niemiecki producent przygotował fulla o skoku 170 mm zarówno z tyłu i z przodu. Cube Stereo ONE77 – bo o nim mowa – występuje w opcji na karbonowej ramie, a także w bardziej budżetowej wersji z ramą wykonaną z aluminium. Tu również można regulować geometrią za sprawą sterów, ale opcji regulacji jest tu więcej, bowiem dodatkowo górne mocowanie dampera jest obracane (flip-chip). Istnieje też opcja założenia sprężynowego dampera – w tym celu przygotowano dodatkowe dolne mocowanie.
Ostatnim modelem w linii jest elektryczny Cube Stereo Hybrid ONE55. To nowoczesny karbonowy elektryczny full o skoku 160 mm, który posiada mocny silnik Bosch Performance Line CX z baterią o pojemności 750 Wh. Ten motor zapewnia duże wsparcie, ma wysoki maksymalnym moment obrotowy i pozwala pokonywać najcięższe podjazdy bez podchodzenia. Z kolei jego geometria w zestawie ze 160 mm skoku sprawia, że mamy do czynienia z rowerem łączącym światy All-Mountain i Enduro. Jednym słowem – ten sprzęt poradzi sobie na większości trudnych szlaków.
Ceny:
- Cube Stereo ONE22 – od 10 699 zł do 23 599 zł
- Cube Stereo ONE44 – od 17 649 zł do 37 499 zł
- Cube Stereo ONE55 – od 18 699 zł do 37 499 zł
- Cube Stereo ONE77 – od 17 199 zł do 39 599 zł
- Cube Stereo Hybrid ONE55 – od 37 499 zł do 53 499 zł
Strona producenta: www.cube.eu