SMART Tire METL - nieprzebijalne opony rowerowe

Poznaj rewolucyjny produkt - opony SMART Tire METL, które są nieprzebijalne.

Drukuj

Firma SMART Tire ma swoim portfolio rewolucyjny produkt, który może rozwiązać problem wielu rowerzystów. Mowa o oponach METL, których nie da się przebić. Przyglądamy się bliżej tej nowości.

Amerykański producent SMART Tire Company przygotował bardzo interesujący produkt. Mowa oczywiście o tytułowych nieprzebijalnych oponach rowerowych, które mają potencjał na zrewolucjonizowanie przemysłu oponiarskiego. W końcu rozwiązują problem awaryjności ogumienia, czyli defekt potrafiący nas zaskoczyć w najmniej odpowiednim momencie. 

 

Opony rowerowe METL powstały na bazie technologii opracowanej i przetestowanej przez NASA na potrzeby stworzenia bezawaryjnego i wytrzymałego ogumienia do łazików jeżdżących na Marsie. Do zbudowania opon posłużył bardzo elastyczny materiał o nazwie NiTinol+, którego działanie nie polega na rozciąganiu (jak w przypadku klasycznej gumy), a na zmianie struktury molekularnej. Po zgięciu (czyli po wjechaniu na przeszkodę, czy np. na szkło) NiTinol+ ugina się, a potem natychmiast wraca do swojego pierwotnego kształtu

 

 

Amerykański producent twierdzi, że nowe opony na bazie niklowo-tytanowego stopu mają wytrzymywać lata eksploatacji, nie da się ich przebić i nie trzeba ich pompować, bo nie potrzebują powietrza. Na koniec dodamy, że - według producenta - mają być elastyczne i przyczepne, jak klasyczna guma. Czy to rewolucja przemysłu oponiarskiego generalnie? Tego nie wiemy, ale na pewno jako pierwsze powstały (i wkrótce mają być dostępne) opony do rowerów. Mają kosztować między 100 a 150 dolarów, czyli w sumie jedynie odrobinę więcej, niż topowe wyścigowe opony dostępne obecnie na rynku. Upowszechnienie takiego produktu na rynku oznaczałoby jednak ,,zamach” na tradycyjnych producentów i rewolucje w tej branży… w końcu po zakupie opon SMART przez lata nie powinno być konieczności ich wymiany.

 

 

SMART METL: czy to ma prawo działać?

Oczywiście mając minimum wiedzy na razie możemy stawiać jedynie kolejne znaki zapytania:

  • Czy te opony pasują do zwykłych kół? 
  • Czy ich montaż jest kłopotliwy? 
  • Czy nie są nieco większe (objętościowo) niż klasyczne ogumienie, bo trochę tak to wygląda na zdjęciach? 
  • Jak faktycznie wygląda kwestia przyczepności i - co bardzo ważne - oporów toczenia? 
  • Jak dostroić właściwości jezdne do wagi i preferencji użytkownika, skoro nie są pompowane? 

 

Mając tak niewiele informacji możemy stwierdzić, że na obecną chwilę jest to produkt w fazie rozwoju, który owszem może być świetny, ale na ten moment raczej do rowerów rekreacyjnych i użytkowych. Stąd, choć to niesamowicie interesująca nowość, jeszcze podchodzimy do niej z lekkim wycofaniem. Mimo iż SMART Tire Company twierdzi, że wymyśliło oponę na nowo…

 

Strona producenta: www.smarttirecompany.com/cycling