Nowy Factor Ostro Gravel - aero i gotowy do ścigania

Poznaj nowy model roweru szutrowego firmy Factor - wyścigowego gravela o mocno aerodynamicznej linii - Ostro Gravel na 2023 rok.

Drukuj

Rynkowy segment graveli podzielił się na dobre, a jednym z ciekawszych ,,podsegmentów” są modele wyścigowe. Taki właśnie jest nowy Factor Ostro Gravel, czyli aero-szutrowy wyścigowy sprzęt. Przyglądamy mu się bliżej.

Po niemal 10 latach od narodzenia się segmentu gravel w kolekcjach producentów wydaje się, że branż rowerowa doszła do momentu, w którym nastąpił jasny podział. Obecnie większość firm ma w ofercie minimum dwa modele - jeden bardziej sportowy i wyścigowy, a drugi typowo przygodowy z możliwością jazdy w trudniejszym terenie, czasem nawet z amortyzacją. Łączy je zwykle - poza nazwą gravel - obecność mocowań na dodatkowe bidony, torby i bagażniki. W końcu jedna z podstawowych cech graveli to uniwersalność i tego rowerówka się trzyma. Poza tym, na fali ewolucji segmentu gravel pojawiły się na rynku rowery all-road, które są mniej więcej tym, czym gravele były w 2015 roku - szosówkami endurance z oponami 32-38 mm i możliwością śmiałego wjechania na szutrówki oraz drogi leśne. 

 

 

Wróćmy jednak do meritum i graveli. Do kolekcji Factora dołączył właśnie nowy model - Ostro Gravel. Jest to sprzęt zdecydowanie przygotowany pod kątem prędkości i wymagań wyścigów gravelowych. Ma być po prostu bezkompromisowo szybki oraz dobrze prowadzić się na trasach szutrowych gonek. Producent jednak podkreśla, że poza gravelem sprzęt ten śmiało można też zaadaptować pod szosową jazdę. Biorąc pod uwagę szerokość wewnętrzną obręczy w tych rowerach oraz geometrię (głownie trail) framesetu, to dobre prowadzenie otrzymamy przy slickach w rozmiarze 700C x 30-35 mm. Choć naturalnie zastosowanie nr 1 to gravel i pod tym kątem rower został opracowany. 

 

Rama Ostro Gravel

Do produkcji ramy użyto karbonowego tworzywa, które jest mieszanką włókien TeXtreme i Toray carbon oraz włókien Nippon Graphite. Taki skład kompozytu zapewnia lekkość i dużą wytrzymałość potrzebną sztywnej ramie, która pokonuje niełatwy i wyboisty teren. Pomimo konstrukcji, w której duża uwaga położona została na wytrzymałość i aerodynamikę, masa ramy jest wciąż niewielka i wynosi tylko 900 gramów

 

 

Przekroje poszczególnych rur są spłaszczone bądź lekko owalne, czyli mają profile mocno zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki. Ciekawie wygląda okolica połączenia główki i widelca oraz obniżone widełki tylnego trójkąta. Zwieńczeniem opływowej sylwetki jest zintegrowany kokpit z płaską kierownicą Black Inc (marki należącej do Factora), który wg danych producenta pozwala zaoszczędzić aż 9 Watt. Ma jedynie minimalną flarę, która pozwala na lepsze ułożenie dłoni i poprawia sterowanie w trudnym terenie, ale nie otwiera zanadto sylwetki. Przewody oczywiście biegną wewnątrz ramy i kokpitu. Wygląda to pięknie i czysto, natomiast jest koszmarem serwisowym. Czas chyba przywyknąć, że nawet banalne niegdyś naprawy będziemy lada dzień mogli wykonywać tylko w serwisach. Rowery idą tu mocno w ślad motoryzacji…

 
 

 

Miejsca na opony jest sporo nawet pod kątem przygodowej jazdy. Rama - przy kołach 700C - pomieści ogumienie gravelowe o szerokości do 45 mm. Podczas gdy zawodnicy najczęściej sięgają po 38 do 42 mm. Pomimo, że rower ma mocno wyścigowe nastawienie są tu mocowania na większą ilość bidonów i dodatkowe torebki.

 

Zwinna i stabilna geometria

Ciekawie prezentuje się geometria tego roweru, która z jednej strony cechuje się typową dla graveli stabilnością, ale z drugiej strony ma dość stromy kąt główki - 72,3 stopnia. W rozmiarze 56 cm baza kół wynosi 1029 mm, a sam chainstay jest długi na 423 mm. Taki ogon zwiastuje dobre tłumienie wibracji oraz odpowiednią przyczepność na stromych podjazdach i sypkiej nawierzchni. 

 
 

 

Zabieg, w którym stabilny gravel otrzymuje dość agresywny kąt główki ma sprawiać, że z grubą oponą ten rower prowadzi się w punkt (dynamicznie i stabilnie zarazem), ale jeśli zechcecie wrzucić tam węższe szosowe slicki, to sterowanie powinno być wciąż przystępne. Poza tym stroma główka pomaga też podczas dynamicznej jazdy na stojąco, skoro to rower do ścigania, zabieg ten wcale nie dziwi. W sprzedaży nowy model pojawić ma się lada dzień, a dostępnych będzie 6 wersji wyposażenia i dwa framesety.

 

Strona producenta: factorbikes.com