Skarper DiskDrive - prosty sposób na e-bike'a

Zobacz na czym polega Skarper DiskDrive - zestaw do konwersji na rower elektryczny, który montujemy na hamulce tarczowe roweru.

Drukuj

Brytyjski start-up Skarper zaprezentował właśnie prototypowy zestaw do konwersji niemalże każdego "klasycznego" roweru w elektryka. Jedynym warunkiem jest posiadanie tarczówek, gdyż to właśnie tylna tarcza hamulcowa służy nie tylko do spowalniania, ale również do napędzania roweru.

O firmie

Skarper, mający swoją siedzibę w Londynie, twierdzi, że nad projektem pracował zespół kilkunastu projektantów i inżynierów, na czele którego stał Dr Alistair Darwood, z powodzeniem wprowadzający do sprzedaży w przeszłości swoje wynalazki z branży medycznej. Start-up został wsparty przez rzeszę prywatnych inwestorów, z których najbardziej rozpoznawalnym jest nie kto inny, a sam Sir Chris Hoy, czyli 6 krotny złoty medalista olimpijski i 11-krotny mistrz Świata w kolarskiej torowym. Legenda brytyjskiego kolarstwa. Hoy poza wsparciem finansowym brał też czynny udział w rozwoju i testowaniu produktu, a teraz został jego "twarzą". Brytyjczyk tak opisuje swoją motywację do wsparcia projektu:

„Zawsze byłem zwolennikiem zwiększania liczby osób na rowerach, niezależnie od ich sprawności fizycznej, zdolności czy wieku, i odkryłem, że e-rowery mogą odgrywać ogromną rolę w zwiększaniu dostępności jazdy na rowerze dla każdego.

„Otwiera możliwości – czy to umożliwienie dojazdów do pracy, dotrzymanie kroku lepiej wysportowanemu przyjacielowi na wymagającej przejażdżce , powrót do jazdy po kontuzji lub chorobie, czy po prostu możliwość pojechania dalej i zobaczenia więcej przy porównywalnym wysiłku”.

 

 

Jak to działa

Nie jest to oczywiście pierwszy zestaw do konwersji klasycznego jednośladu napędzanego wyłącznie siłą mięśni w elektryka. Co ma wyróżniać pomysł Dr Darwooda to szybkość i prostota jego montażu. Większość obecnych do tej pory na rynku rozwiązań opiera się na tylnej bądź przedniej piaście lub ingeruje w węzeł suportowy i wymaga przeróbek sprzętu (np. zmiana piasty), prowadzania kabli, montażu baterii.

 

 

 

Tutaj wszystko, co musimy zrobić w ramach przeróbki to zastąpić posiadaną tylną tarczę hamulcową rotorem DiskDrive™. Silnik, bateria i cała elektronika zawiadująca systemem znajdują się w jednym, opatentowanym "pudełku" łączącym się z tarczą, które przy pomocy dwóch zaczepów montujemy na tylnych widełkach roweru. Przy pierwszym montażu, oprócz zaczepów, musimy też założyć czujnik kadencji na korbę niezbędny do prawidłowej pracy wspomagania. Każde kolejne założenie/zdjęcie jednostki centralnej zajmuje dosłownie kilka sekund. Co niezwykle ważne, z roweru możemy śmiało korzystać bez wspomagania, po prostu wypinamy "pudełko" -  tarcza DiskDrive™, które pozostaje w rowerze waży tylko około 300 gramów więcej od zwykłego rotora i nie generuje żadnych dodatkowych oporów. 

 
 

 

Parametry

Póki co nie przedstawiono oficjalnej specyfikacji całego systemu, ale znamy najważniejsze parametry:

  • deklarowana waga jednostki centralnej - 3kg
  • maksymalny zasięg do 60km
  • czas pełnego ładowania - 2,5h
  • wysoka trwałość (siły działające na tarczę podczas hamowania są wielokrotnie wyższe niż generowane przez napęd)
  • tylna tarcza hamulcowa pełni dwie funkcje
  • brak oporów gdy system odłączony, tylko 300g dodatkowej masy 

 

Zaprezentowane tutaj rozwiązanie przeznaczone jest do rowerów szosowych oraz miejskich, ale we współpracy z Red Bull Advanced Technologies Skarper pracuje również nad wersją offroadową.

 

 

Kiedy dostępne?

Firma rozpoczęła teraz fazę produkcyjną, a pierwsze zestawy mają trafić do klientów z początkiem 2023 roku. Nie znamy jeszcze oficjalnej ceny detalicznej, ale Skarper celuje w kwotą oscylującą w granicach 1.000 funtów. Jednocześnie brytyjczycy prowadzą rozmowy z głównymi producentami rowerów w zakresie możliwości seryjnego montażu tarcz DiskDrive w ich rowerach.

 

strona producenta: Skarper