Spis treści:
- Tylko hamulce tarczowe
- Mniej rowerów i łatwiejszy wybór
- Szytki i opony
- Unifikacja do 12 biegów
- Rowery WorldTour 2022
- AG2R Citröen Team
- Astana Qazaqstan Team
- Bahrain - Victorious
- Bora-Hansgrohe
- Cofidis
- EF Education-Nippo
- Groupama-FDJ
- Ineos Grenadiers
- Intermarché - Wanty - Gobert Matériaux
- Israel-Premier Tech
- Jumbo-Visma
- Lotto Soudal
- Movistar Team
- Quick Step-Alpha Vinyl
- Team BikeExchange Jayco
- Team DSM
- Trek–Segafredo
- UAE Team Emirates
Choć w Polsce za oknami wciąż brzydko i zimno, sezon szosowy ruszył na dobre. Mieliśmy okazję podziwiać pierwsze wyścigi z najlepszymi zawodnikami w akcji. Poza samą rywalizacją ciekawe w tym okresie są też nowe barwy i stroje niektórych drużyn, odświeżone grafiki na trykotach, nowi sponsorzy, no i wreszcie nowe rowery kolarzy. Wiele maszyn to identyczne szosówki, które mieliśmy okazję oglądać już w roku ubiegłym, po prostu inaczej malowane. Jest też trochę nowości, również osprzętowych - mowa choćby o nowej grupie Shimano Dura-Ace R9200, która jest obecna w rowerach niektórych drużyn. Widać też kilka prawidłowości, które ,,uspokajają” sprzęt w zawodowym peletonie po kilku sezonach dużych zawirowań w temacie hamulców, mnożenia typów rowerów, wysokości kół itp spraw. To z pewnością dobra wiadomość dla mechaników, którzy mają dzięki temu mniej pracy pomiędzy etapami i wyścigami. Przy okazji jest to również ulga dla budżetów drużyn, bowiem niejednokrotnie nie są one sponsorowane, a kupują sprzęt za własne pieniądze. Zanim przejdziemy do spojrzenia na poszczególne rowery, kilka słów na temat wspomnianych trendów.
Tylko hamulce tarczowe
Przez ostatnie sezony byliśmy świadkami powolnego wypierania hamulców obręczowych przez tarczowe, jednak wciąż podczas jednego wyścigu w peletonie mogliśmy obserwować oba te systemy. Obecnie - przynajmniej na szczeblu WT - hamulce tarczowe w zasadzie zdominowały peleton. Szczękowy system spotkamy jeszcze w niektórych rowerach czasowych, które zostały w grupach po poprzednim sezonie, ale klasyczne szosówki w zasadzie wszyscy mają już na tarczach. Spodziewać się można jedynie, że czasami ktoś wyruszy na start rowerem ze szczękami, ale będzie to czymś podyktowane - chęcią zbicia masy lub indywidualnymi preferencjami. Bowiem ogólnie panujący standard - co potwierdzają transmisje z wyścigów - to hydrauliczne hamulce tarczowe.
Mniej rowerów i łatwiejszy wybór
Każdy kolarz WorldTour posiada kilka rowerów. Najczęściej minimum jeden treningowy w domu, do tego co najmniej 2-3 wyścigowe szosówki oraz rower do jazdy na czas. W wariancie minimum wychodzi, że są to 4 rowery na osobę. To bardzo mało, bowiem do niedawna niektóre drużyny dysponowały znacznie większą ilością sprzętu. Było tak za sprawą polityki producentów rowerów, którzy wyjątkowo mocno zdywersyfikowali swoje kolekcje i odeszli od uniwersalności. Do dyspozycji kolarzy były rowery aero, klasyczne szosy, dodatkowe rowery na brukowane klasyki i oczywiście bolidy TT. Jeśli doliczyć do tego rowery zapasowe, a następnie pomnożyć przez liczbę zawodników, robiła się z tego ogromna liczba. Obecnie producenci rowerów zweryfikowali jednak swoje podejście i zaczęto stawiać na rowery o większej uniwersalności. Często jeden rower w kolekcji producenta jest lekką szosówką zdolną do skutecznej jazdy po górach i w terenie pagórkowatym, dodatkowo profile jej rur są aerodynamiczne, a cała konstrukcja dobrze tłumi drgania. To przekłada się też na mniejszą ilość rowerów, które trafiają do zawodników. Wówczas - jest tak choćby w przypadku Pinarello, Speca, czy Scotta - drużyna ma do dyspozycji jeden rower, który ,,obsługuje” wszystkie trasy.
Szytki i opony
Dużą zmianą w peletonie jest coraz częstsze stosowanie ogumienia innego, niż szytki. W zasadzie obecnie na wyścigach możemy spotkać 4 standardy ogumienia. Klasycznie, jak zawsze, wielu kolarzy używa szytek. Spora grupa ma jednak zwykłe opony, po prostu z lekkimi lateksowymi dętkami. Ten system jest obecnie jednym z najszybciej zdobywających zaufanie. Coraz częściej widujemy też koła i opony tubeless ready. Czwarty system - raczej znajdujący się w fazie testów - to opona tubeless ready z wkładką, które pozwala bezpiecznie jechać na gumie (czyli tak samo, jak przy szytkach).
Unifikacja do 12 biegów
Rowery na Campagnolo i SRAMie mają 2x12 lub 1x12 biegów. Nowe Shimano Dura-Ace R9200 to również system 2x12. Oznacza to, że w sezonie 2022 docelowo każdy rower potrzebuje koła z kasetą 12s. To dobra informacja dla kolarzy, bowiem teraz koło wzięte od neutralnego serwisu powinno w miarę dobrze działać (oczywiście plus / minus), niezależnie od tego jakiej firmy będzie to napęd. Wprawdzie zimowe wyścigi przypadają na okres, gdy zaopatrzenie do drużyn jeszcze nie dotarło, więc obecnie sporo rowerów jest na Dura-Ace poprzedniej generacji. Jednak plany na sezon 2022 w przypadku grup używających Shimano to przejście właśnie na napęd 2x12. To dobra informacja, szczególnie w kontekście wyścigów z brukami i szutrami, gdzie często nie ma się dostępu do wozu technicznego drużyny i korzysta się z kół od neutralnego serwisu wyścigowego.
Rowery WorldTour 2022
Poniżej przygotowaliśmy zestawienie rowerów szosowych poszczególnych drużyn, które służą do wyścigów ze startu wspólnego. Pomijamy sprzęt do jazdy na czas. Większość drużyn używa dwóch rowerów, natomiast jeśli prezentujemy tylko jeden model, oznacza to, że drużyna używa tylko jednej uniwersalnej szosy. Jeśli dany producent nie oferuje roweru w malowaniu ,,team replica” (drużynowym), to pokazujemy sprzęt dostępny w kolekcji będący jego odpowiednikiem. Dodatkowo umieściliśmy adnotację na temat tego, jaki osprzęt oraz koła są używane przez daną drużynę.
AG2R Citröen Team
BMC Teammachine SLR01 TEAM
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Campagnolo
BMC Timemachine 01 ROAD ONE
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Campagnolo
Astana Qazaqstan Team
Wilier Zero SLR
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Corima
Wilier Filante SLR
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Corima
Bahrain - Victorious
Merida SCULTURA TEAM
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Vision
Merida REACTO TEAM
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Vision
Bora-Hansgrohe
Specialized S-Works Tarmac SL7
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Roval
Cofidis
De Rosa Merak
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Corima
De Rosa Sk Pinifarina
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Corima
EF Education-Nippo
Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Vision
Cannondale SystemSix Hi-MOD
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Vision
Groupama-FDJ
Lapierre Xelius SL
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano
Lapierre Aircode DRS
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano
Ineos Grenadiers
Pinarello DOGMA F
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano
Intermarché - Wanty - Gobert Matériaux
Cube LITENING C:68X
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Newmen
Israel-Premier Tech
Factor Ostro VAM
- Opis ramy: Lekka Aero / Race
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Black Inc
Factor One
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Black Inc
Jumbo-Visma
Cervelo R5
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano
Cervelo S5
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano
Lotto Soudal
Ridley Helium SLX Disc
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: DT Swiss
Ridley Noah FAST Disc
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: DT Swiss
Movistar Team
Canyon Ultimate CFR Disc
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: SRAM Red eTap AXS
- Koła: Zipp
Canyon Aeroad CFR
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: SRAM Red eTap AXS
- Koła: Zipp
Quick Step-Alpha Vinyl
Specialized S-Works Tarmac SL7
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Roval
Team BikeExchange Jayco
Giant TCR Advanced SL Disc
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Cadex
Giant Propel Advanced SL
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Cadex
Team DSM
Scott Addict RC
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Koła: Shimano
Trek–Segafredo
Trek Émonda SLR
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: SRAM Red eTap AXS
- Koła: Bontrager
Trek Madone SLR
- Opis ramy: Aero
- Grupa napędowa: SRAM Red eTap AXS
- Koła: Bontrager
UAE Team Emirates
Colnago V3RS
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Campagnolo
Colnago C64
- Opis ramy: Race / Klasyczna
- Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
- Koła: Campagnolo