Szosy zawodowców z World Tour na sezon 2022

Zobacz, na jakich rowerach szosowych ścigają się kolarze szosowi zespołów World Tour w sezonie 2022.

Rowery WorldTour’owych zespołów kolarskich to sprzęt absolutnie topowy. Szosowe bolidy z górnej półki, stanowiące obiekt westchnień każdego pasjonata kolarstwa. Przyglądamy się, na czym ścigają się kolarze WT w sezonie 2022?

Choć w Polsce za oknami wciąż brzydko i zimno, sezon szosowy ruszył na dobre. Mieliśmy okazję podziwiać pierwsze wyścigi z najlepszymi zawodnikami w akcji. Poza samą rywalizacją ciekawe w tym okresie są też nowe barwy i stroje niektórych drużyn, odświeżone grafiki na trykotach, nowi sponsorzy, no i wreszcie nowe rowery kolarzy. Wiele maszyn to identyczne szosówki, które mieliśmy okazję oglądać już w roku ubiegłym, po prostu inaczej malowane. Jest też trochę nowości, również osprzętowych - mowa choćby o nowej grupie Shimano Dura-Ace R9200, która jest obecna w rowerach niektórych drużyn. Widać też kilka prawidłowości, które ,,uspokajają” sprzęt w zawodowym peletonie po kilku sezonach dużych zawirowań w temacie hamulców, mnożenia typów rowerów, wysokości kół itp spraw. To z pewnością dobra wiadomość dla mechaników, którzy mają dzięki temu mniej pracy pomiędzy etapami i wyścigami. Przy okazji jest to również ulga dla budżetów drużyn, bowiem niejednokrotnie nie są one sponsorowane, a kupują sprzęt za własne pieniądze. Zanim przejdziemy do spojrzenia na poszczególne rowery, kilka słów na temat wspomnianych trendów.

 
 

 

Tylko hamulce tarczowe

Przez ostatnie sezony byliśmy świadkami powolnego wypierania hamulców obręczowych przez tarczowe, jednak wciąż podczas jednego wyścigu w peletonie mogliśmy obserwować oba te systemy. Obecnie - przynajmniej na szczeblu WT - hamulce tarczowe w zasadzie zdominowały peleton. Szczękowy system spotkamy jeszcze w niektórych rowerach czasowych, które zostały w grupach po poprzednim sezonie, ale klasyczne szosówki w zasadzie wszyscy mają już na tarczach. Spodziewać się można jedynie, że czasami ktoś wyruszy na start rowerem ze szczękami, ale będzie to czymś podyktowane - chęcią zbicia masy lub indywidualnymi preferencjami. Bowiem ogólnie panujący standard - co potwierdzają transmisje z wyścigów - to hydrauliczne hamulce tarczowe. 

 

 

Mniej rowerów i łatwiejszy wybór

Każdy kolarz WorldTour posiada kilka rowerów. Najczęściej minimum jeden treningowy w domu, do tego co najmniej 2-3 wyścigowe szosówki oraz rower do jazdy na czas. W wariancie minimum wychodzi, że są to 4 rowery na osobę. To bardzo mało, bowiem do niedawna niektóre drużyny dysponowały znacznie większą ilością sprzętu. Było tak za sprawą polityki producentów rowerów, którzy wyjątkowo mocno zdywersyfikowali swoje kolekcje i odeszli od uniwersalności. Do dyspozycji kolarzy były rowery aero, klasyczne szosy, dodatkowe rowery na brukowane klasyki i oczywiście bolidy TT. Jeśli doliczyć do tego rowery zapasowe, a następnie pomnożyć przez liczbę zawodników, robiła się z tego ogromna liczba. Obecnie producenci rowerów zweryfikowali jednak swoje podejście i zaczęto stawiać na rowery o większej uniwersalności. Często jeden rower w kolekcji producenta jest lekką szosówką zdolną do skutecznej jazdy po górach i w terenie pagórkowatym, dodatkowo profile jej rur są aerodynamiczne, a cała konstrukcja dobrze tłumi drgania. To przekłada się też na mniejszą ilość rowerów, które trafiają do zawodników.  Wówczas - jest tak choćby w przypadku Pinarello, Speca, czy Scotta - drużyna ma do dyspozycji jeden rower, który ,,obsługuje” wszystkie trasy.   

 

Szytki i opony 

Dużą zmianą w peletonie jest coraz częstsze stosowanie ogumienia innego, niż szytki. W zasadzie obecnie na wyścigach możemy spotkać 4 standardy ogumienia. Klasycznie, jak zawsze, wielu kolarzy używa szytek. Spora grupa ma jednak zwykłe opony, po prostu z lekkimi lateksowymi dętkami. Ten system jest obecnie jednym z najszybciej zdobywających zaufanie. Coraz częściej widujemy też koła i opony tubeless ready. Czwarty system - raczej znajdujący się w fazie testów - to opona tubeless ready z wkładką, które pozwala bezpiecznie jechać na gumie (czyli tak samo, jak przy szytkach). 

 

 

Unifikacja do 12 biegów

Rowery na Campagnolo i SRAMie mają 2x12 lub 1x12 biegów. Nowe Shimano Dura-Ace R9200 to również system 2x12. Oznacza to, że w sezonie 2022 docelowo każdy rower potrzebuje koła z kasetą 12s. To dobra informacja dla kolarzy, bowiem teraz koło wzięte od neutralnego serwisu powinno w miarę dobrze działać (oczywiście plus / minus), niezależnie od tego jakiej firmy będzie to napęd. Wprawdzie zimowe wyścigi przypadają na okres, gdy zaopatrzenie do drużyn jeszcze nie dotarło, więc obecnie sporo rowerów jest na Dura-Ace poprzedniej generacji. Jednak plany na sezon 2022 w przypadku grup używających Shimano to przejście właśnie na napęd 2x12. To dobra informacja, szczególnie w kontekście wyścigów z brukami i szutrami, gdzie często nie ma się dostępu do wozu technicznego drużyny i korzysta się z kół od neutralnego serwisu wyścigowego.  

 

Rowery WorldTour 2022

Poniżej przygotowaliśmy zestawienie rowerów szosowych poszczególnych drużyn, które służą do wyścigów ze startu wspólnego. Pomijamy sprzęt do jazdy na czas. Większość drużyn używa dwóch rowerów, natomiast jeśli prezentujemy tylko jeden model, oznacza to, że drużyna używa tylko jednej uniwersalnej szosy. Jeśli dany producent nie oferuje roweru w malowaniu ,,team replica” (drużynowym), to pokazujemy sprzęt dostępny w kolekcji będący jego odpowiednikiem. Dodatkowo umieściliśmy adnotację na temat tego, jaki osprzęt oraz koła są używane przez daną drużynę.  

 

AG2R Citröen Team

BMC Teammachine SLR01 TEAM

  • Opis ramy: Race / Klasyczna
  • Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
  • Koła: Campagnolo

 

BMC Timemachine 01 ROAD ONE

  • Opis ramy: Aero
  • Grupa napędowa: Campagnolo Super Record EPS
  • Koła: Campagnolo

 

Astana Qazaqstan Team

 

Wilier Zero SLR

  • Opis ramy: Race / Klasyczna
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Koła: Corima

 

Wilier Filante SLR

  • Opis ramy: Aero
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Koła: Corima

 

 

 

Bahrain - Victorious

Merida SCULTURA TEAM

  • Opis ramy: Race / Klasyczna
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Koła: Vision 

 

Merida REACTO TEAM

  • Opis ramy: Aero
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Koła: Vision

 

Bora-Hansgrohe

 

Specialized S-Works Tarmac SL7 

  • Opis ramy: Race / Klasyczna
  • Grupa napędowa: Shimano Dura-Ace Di2
  • Koła: Roval

 

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły