Spis treści:
Amerykańska firma właśnie zaprezentowała nową generację modelu Checkpoint - a raczej powinniśmy napisać modeli, bo do kolekcji 2022 wchodzą tak naprawdę 3 linie modelowe Checkpointów, które chociaż zaprojektowano z myślą o zaspokojeniu nieco innych potrzeb, to jednak mimo wszystko dzielą ze sobą sporo wspólnych cech. Dla tych najbardziej niecierpliwych nadmienimy, że wszystkie modele dostępne są już na stronie producenta: trekbikes.com. Trek tym samym, zgodnie ze swoja gradacją, skonstruował 3 wersje ram Checkpointa - SLR to ta najbardziej wyścigowo zorientowana, nastawiona przede wszystkim na szybkość, SL to model również mający być możliwie szybkim, ale i zyskuje nieco więcej na polu jazdy "przygodowej", z kolei wersja aluminiowa ALR to ten z najbardziej praktycznych Checkpointów w rodzinie. Szczegóły czekają poniżej!
Cechy wspólne
Wszystkie nowe szutrówki ze stajni Treka posiadają taką samą pojemność opon - producent (podobnie jak w ubiegłorocznych modelach) rekomenduje tu stosowanie maksymalnie opon o szerokości 45 mm (lub w przypadku koła 27,5" opon 2,1"). Seryjnie Checkpointy wyjeżdżają do swoich nowych właścicieli na oponach o szerokości 40 mm.
Każdy z nowych modeli posiada też nową, bardziej progresywną względem poprzedniej generacji geometrię - zmiany zasadzają się przede wszystkim na zwiększonej wartości reach'u i delikatnie wydłużonej wartości chaistay'u (rur łańcuchowych). Powyższe zabiegi w sposób naturalny mają zwiększyć stabilność prowadzenia w terenie oraz pod większym obciążeniem.
Oba modele z carbonu - SLR oraz SL - posiadają zauważalnie zwiększoną integrację oraz poprawioną aerodynamikę. Wszelkie przewody w carbonowych Checkpointach błyskawicznie chowają się w głowie sterowej, tak samo jak ma to miejsce w nowej Emondzie. Zresztą Trek otwarcie przyznaje, że pozostałe kształty ram ze względu na aerodynamikę również wzorowano właśnie na wyścigowej Emondzie.
Kolejną ciekawostką konstrukcyjną, jaką spotkamy w obu wersjach ram carbonowych, to wbudowany w dolną rurą schowek na narzędziownik lub inne drobiazgi. Taki patent jest już rozwiązaniem dość znanym - Trek stosuje go m.in. w swoich modelach MTB, ale i all-roadowym modelu Domane, którego to zresztą też mieliśmy okazję testować. Modele z włókna węglowego dzielą również ze sobą osłonę dolnej rury w okolicach suportu.
Trek Checkpoint SLR - wszechstronna wyścigówka
Najbardziej zaawansowana rama w rodzinie zbudowana została z najbardziej wysublimowanego materiału - to włókno węglowe OCLV Serii 700, które cechuje się oczywiście niską masą i wzorową sztywnością boczną. Najbardziej "wypasiony" Checkpoint SLR 9 eTap osiąga masę 8,1 kg, co jak na gravela jest doskonałym wynikiem. Wyciśnięcie z Checkpointa SLR maksymalnego wyścigowego potencjału zostału tu okupione brakiem otworów montażowych na dodatkowe bidony na widelcu oraz brakiem otworów montażowych na bagażnik. Nie jest to zaskoczenie, bo bardzo duża liczba carbonowych szutrówek również nie oferuje tego typu możliwości. Checkpoint SLR oferuje za to możliwość bezpośredniego przykręcenia małej torebki na górnej rurze oraz posiada otwory do montażu 3 (a nawet 4 - licząc z otworami pod dolną rurą) koszyków na bidon (który również może służyć jako przestrzeń do przewozu drobiazgów). Możemy również do ramy SLR przykręcić stałe błotniki.
Ciekawym jest fakt zastosowania w SLR-ach nieco innej konstrukcji rozdzielacza IsoSpeed - to powszechnie znane w Trekach rozwiązanie, które ma za zadanie umożliwić pracę rury podsiodłowej, co przekłada się na wygładzanie drobnych nierówności i naturalnie skutkuje odczuwalną poprawa komfortu. W wielu innych Trekach system IsoSpeed posiada regulację charakteru pracy na linii bardziej miękki - twardy. W przypadku topowego Checkpointa SLR regulacji nie ma, ponieważ ponownie dążono tu do obniżenia wagi i uproszczenia konstrukcji. Trek stworzenie tej wersji IsoSpeed poprzedził researchem wśród swoich klientów i w ten sposób starał się stworzyć jego idealnie dostrojony charakter pracy.
Trek wprowadza do oferty 4 wersje wyposażeniowe Checkpointów SLR (w obrębie których możemy wybierać pomiędzy napędami 1x lub 2x). Topowe modele można również zamawiać w programie Project One, który pozwala na personalizację malowania, ale i na odpowiedni dobór komponentów.
Trek Checkpoint SL - szybkość i przygoda
Wersja SL oczywiście w większości jest bliźniacza względem model SLR, natomiast mamy tu model przesuniety bardziej w stronę jazdy przygodowej niż wyczynowego ścigania. W praktyce znaczy to tyle, że Trek zastosował tu nieco cięższe i bardziej przystępne cenowo włókno węglowe OCLV 500. W modelu SL również znajdziemy technologię IsoSpeed, jednak w znanej nam już wersji seattube. Idąc za powyższym - rama Checkpoint SL jest kompatybilna z dropperami o średnicy 27,2 mm (wersje SLR nie pozwalają na montaż dropperów), co jasno pokazuje, że jeśli zechcemy przesunąć charakter roweru w stronę bardziej terenowej jazdy, to nic nie stoi na przeszkodzie. Wersja ramy SL posiada wszystkie wspomniane powyżej otwory do montażu akcesoriów, ale dodatkowo pozwala jeszcze na przykręcenie bagażnika czy dodatkowych koszyków na bidon / narzędziowniki do widelca.
Trek Checkpoint ALR - do miasta i w teren
Model wykonany z aluminium jest uznawany za ten, który jest najbardziej "praktyczny", bo pewnie wielu z potencjalnych nabywców postawi na niego także w kontekście codziennych dojazdów do pracy i generalnie jazdy po mieście. Zbudowano go z aluminium Alpha 300, a postawienie na ten materiał pozwoliło oczywiście na zastosowanie całego kompletu otworów montażowych - od bagażnika stałego, przez błotniki, po szereg otworów do przykręcenia koszyków na bidon. W wersji z aluminium nie spotkamy schowka w dolnej rurze czy rozdzielacza IsoSpeed.
Akcesoria
Wraz z premiera nowych szutrówek do portfolio Bontragera dołącza też kilka akcesoriów i komponentów. Warto zacząć od nowego kokpitu, który spotkamy właśnie w opisywanych powyżej modelach - mowa o nowej kierownicy GR Elite, której wymiary są zoptymalizowane pod kątem nowej, bardziej progresywnej geometrii Checkpointa. W praktyce znaczy to tyle, że mamy w tych kierownicach skrócony reach, większy drop i większą flarę. Co więcej - nowe kierownice Bontragera posiadają też zauważalnie spłaszczoną górną część chwytu, którą możemy opatrzeć załączonymi wkładkami, które ukrywamy pod owijką - insterty te mają rzecz jasna za zadanie dodatkowe wsparcie kokpitu w pochłanianiu drgań.
Idąc dalej Bontrager przygotował też serię nowych toreb bikepackingowych - na kierownicę, pod rurę górną czy pod siodło. Do tego stworzono też małą torbę przykręcaną bezpośrednio do otworów montażowych na górnej rurze (do przewozu np. telefonu czy przekąsek). Wśród ciekawych rowiązań bikepackingowych toreb warto wymienić np. kompatybilność przedniej sakwy z bukłakiem (to dla tych, którzy naprawdę kochają długie dystanse i szukają dodatkowej przestrzeni na napoje), sporo opcji przytwierdzenia dodatkowych akcesoriów na zewnątrz sakw czy jasną wyściółkę sakw w środku, która ułatwia znalezienie interesującego nas przedmiotu.
Wszystkie nowe modele Checkpoint są już dostępne na stronie producenta: trekbikes.com