Opony rowerowe Michelin 2021 w Polsce

Rowerowy Michelin zyskuje nowego dystrybutora w Polsce. Przy tej okazji przedstawiamy nowości marki na sezon 2021.

Drukuj

Michelin jest jednym z największych producentów opon na świecie. Od tego sezonu opony rowerowe tej marki mają nowego dystrybutora w Polsce, a do oferty dołączyły właśnie premierowe, interesujące modele opon All Mountain.

Marki Michelin zapewne nikomu przedstawiać nie trzeba. To francuska firma oponiarska z ponad stuletnią historią, która jest jednym z największych producentów opon na świecie, a jednocześnie największym wytwórcą w Europie. Dla firmy głównym filarem działalności jest oczywiście motoryzacja, ale produkuje również ogumienie do samolotów, pojazdów kosmicznych, maszyn rolniczych oraz - co najistotniejsze dla nas - dętki i opony rowerowe. W tym ostatnim segmencie Michelin zyskał od tego roku nowego dystrybutora w Polsce. Jest nim firma Aspire, ta sama, która stoi na rodzimym rynku za markami takimi jak: Cannondale, GT czy SRAM. 

Michelin - rowerowy innowator

 

 

Choć przez lata francuski producent był jednym z najbardziej popularnych w Polsce, ostatnimi czasy na naszym rynku o Michelin nie było głośno. Nie zmienia to jednak faktu, że Michelin należy do firm, które mają na swoim koncie spektakularne innowacje i wyznaczają kierunek rozwoju w branży ogumienia rowerowego. Tu warto wymienić choćby rok 1891, kiedy Michelin wynalazł system z łatwo demontowalną oponą i dętką. Ta innowacja pozwoliła w szybki sposób naprawiać przebicia ogumienia w trakcie jazdy i ten system (opona + dętka) jest z powodzeniem stosowany do dziś. Z kolei już w 1976 roku Francuzi wypuścili na rynek oponę zwijaną, a w 1995 roku pierwszą oponę z dwuskładnikową mieszanką gumową. W ostatnim czasie firma ściśle współpracuje z gwiazdami grawitacyjnego MTB. Na oponach marki jeżdżą m.in.: Sam Hill, Jerome Clementz, Brook MacDonald, czy od niedawna GT Factory Racing. Z kolei na szosie na ogumieniu Michelin ścigają się drużyny Cofidis i B&B Hotels. 

Nowe Michelin Force AM2 i Wild AM2 

 
 

 

Wśród najświeższych nowości rowerowych Michelin znajdziemy ogumienie do rowerów górskich z szeroko pojętej rodziny All Mountain. Niedawno zaprezentowane opony Force AM2 i Wild AM2 sprawdzą się w rowerach trailowych i enduro. Zostały zaprojektowane tak, aby sprostać wymaganiom najbardziej wymagających ścieżek i agresywnego stylu jazdy. Mają wzmocnioną konstrukcję, mieszanki zoptymalizowane pod kątem maksymalnej przyczepności oraz bieżnik wykonany w nowej technologii, która ma oferować lepsze hamowanie, szybsze toczenie i mniejszą podatność na uszkodzenia. Obie opony będą dostępne w wersjach na koła 27,5 cala i 29 cali oraz w dwóch szerokościach 2,4 i 2,6 cala.

Przy konstruowaniu nowych opon Michelin korzystał z doświadczenia i zjazdowych umiejętności sponsorowanych przez siebie gwiazd MTB. Technologia oplotu i mieszanki gumowe w nowych oponach Force i Wild zostały uprzednio przetestowane w zawodach Enduro World Series. Finalny efekt ma gwarantować równowagę między przyczepnością, a lekkością toczenia, jak również między niską masą, a ochroną przed przebiciami. Co ważne, zadbano też o odporność na zużycie. W obu modelach znajdziemy mieszankę GUM-X, dzięki której obszar środkowy jest szybki, odporny na ścieranie i mocne dohamowania, a elastyczne boczne klocki zapewniają przyczepność w zakrętach. Z kolei oplot wykonano w technologii Gravity Shield, w którym zastosowano włókna o dużej gęstości zapewniające ochronę przed przebiciami i przecięciami ścian bocznych na poziomie adekwatnym do ostrej ścieżkowej jazdy. 

 

 

 

Michelin Force AM2 to szybka opona o gęsto rozmieszczonych klockach bieżnika. Idealna na twarde trasy oraz zmienne nawierzchnie. Jest to opona kierunkowa, dzięki temu lekko się toczy i zapewnia dobrą przyczepność podczas hamowania oraz w zakrętach. Boczne klocki są inspirowane oponą DH22 z kolekcji Michelina i wg producenta zapewniają bardzo stabilne i przewidywalne zachowanie. Wspomniane cechy i rzeźba bieżnika Force AM2 sprawiają, że wydaje się to być bardzo ciekawa propozycja uniwersalnej opony na przód, choć oczywiście można stosować ją również na tył. Masa Michelina Force AM2 w zależności od rozmiaru waha się od 980 do 1130 gramów. 

Michelin Wild AM2 to z kolei model o wyraźnie agresywniejszym bieżniku, z klockami bardziej oddalonymi od siebie. Przeznaczony do terenów o bardziej miękkich i błotnistych nawierzchniach. Agresywny bieżnik Wild AM2 toczy się oczywiście nieco gorzej, niż ten w modelu Force, ale w zamian zapewnia wyraźnie lepszą przyczepność na słabo związanym podłożu. Wysokie klocki w centralnej części bieżnika nawiązują do opony Michelin DH34 i zapewniają skuteczność hamowania i stabilne prowadzenie na błotnistych oraz sypkich szlakach. Podobnie jak w modelu Force, Wild AM2 również może być stosowana na przód i na tył. Masa Michelina Wild AM2 w zależności od rozmiaru waha się od 980 do 1130 gramów. 

 

Michelin DH22 i DH34

 
 

 

Ponieważ opisywane powyżej modele bazują na zjazdowych Michelinach serii DH, krótko je wam przedstawiamy. W końcu to opony, których używa Sam Hill, Mistrz Świata EWS. W serii zjazdowych gum najbardziej popularne są dwa modele. DH22 to uniwersalna opona, bardzo sprawna na miękkich podłożach i jednocześnie gotowa na jazdę po zmiennych nawierzchniach przy zmiennej wilgotności panującej na trasie. To dobry wybór na naturalne trasy z dużą ilością sypkiego i miękkiego podłoża. Z kolei DH34 to opona mocniej skoncentrowana na twardych nawierzchniach, idealna na kamienie i bardziej suche oraz lepiej związane trasy. Oczywiście wyraźnie szybsza. Ciekawy wybór na sztuczne trasy i do bike parków. Rzeźba bieżnika modeli DH to jedno, ale szczególnie ciekawe rzeczy dzieją się we ,,wnętrzu” tych opon. Mieszanka gumowa, która zapewnia masę przyczepności to Magi-X DH. Opony, jak przystało na ogumienie do najostrzejszej jazdy, zostały wzmocnione wielowarstwową wkładką antyprzebiciową, a ciekawym patentem jest też specjalna wkładka (Low Pressure Reinforcement) przy rantach modeli DH, która chroni je przed rozcięciem, gdy obręcz dobija opony. Modele DH są oczywiście Tubeless Ready. Występują w wersjach na koła 26”, 27,5” oraz 29”, zawsze w jednej szerokości 2,4”

 

 

 

 

Zielona legenda znowu w ofercie

Starsi kolarze zapewne kojarzą, że w latach 90. szczytem marzeń każdego zawodnika były zielone Micheliny. Modele Wildgripper do MTB oraz przełajowe Jet i Mud. W takim kolorze były dostępne bieżniki topowych wyścigowych terenowych opon francuskiego producenta. Później zieleń na długo zniknęła z oferty firmy, ale od tego sezonu znowu znajdziemy je w ofercie. Zapewne - nieco przypadkowo, bo nie mu tu powiązań sponsorskich - miał w tym swój udział Wout van Aert. Kibice przełajów zapewne pamiętają, że na takim bieżniku wygrał Mistrzostwa Świata Elity 2017 w Bieles w Luksemburgu. Historia jest o tyle ciekawa, że jednym z czynników, które przyczyniły się do zwycięstwa była jazda bez defektów. Tamtejsze podłoże nie oszczędziło praktycznie nikogo, zawodnicy mieli po 2-3 kapcie w trakcie godzinnego wyścigu, a Wout zaliczył zupełnie czysty przejazd. Historia jest tym ciekawsza, że w środowisku CX nie oszczędzano komentarzy, iż znaczący udział w tym sukcesie miało ogumienie. Te Van Aertowi dostarczył jego trener i były zawodnik Niels Albert. Stara guma, leżakowana latami w piwnicy byłego Mistrza Świata, którą Dugast przerobił na szytkę. Czy faktycznie sekretem sukcesu była ,,ta guma” nie wie nikt, natomiast zielony Michelina od tamtej pory ponownie zafrapował fanów kolarstwa przełajowego, a teraz Michelin sam do oferty wrócił z dwoma modelami w tym legendarnym kolorze. Do wyboru jest szybka opona na suche warunki i twarde nawierzchnie Power Cyclocross Jet i Power Cyclocross Mud na błotniste i miękkie podłoże. Obie występują w przepisowym rozmiarze 700x33 i dostępne są jako opony bezdętkowe i - po raz pierwszy u Michelina - również jako szytki.

 

Strona dystrybutora: www.aspire.eu/pl