Rowery Canyon - co nowego na 2021?

Poznaj nowe modele rowerów w kolekcji Canyona na 2021 rok.

Canyon Grail:ON 8.0 (2021) Tomasz Makula

Canyon jak przystało na jednego z bardziej innowacyjnych producentów na rynku, na kolejny sezon przygotował kilka ciekawych premierowych konstrukcji. Trzy z nich to bezwzględne maszyny do wygrywania wyścigów, natomiast pozostałe kluczowe nowości pochodzą z segmentu rowerów elektrycznych.

 

 

Jak przystało na jednego z czołowych producentów na rynku, Canyon stopniowo prezentuje swoje nowości na 2021 rok. W ciągu ostatnich miesięcy poznaliśmy już kilka z nich. Wśród dotychczasowych premier najbardziej ekscytujące wydają się rowery, które brylują na trasach MTB i szosach całego świata, napędzane przez zawodowych kolarzy. Mowa oczywiście o nowym hardtailu Canyon Exceed do XC i maratonów, aerodynamicznej szosówce Aeroad, a także zjazdówce Sender. Niemniej ciekawie zapowiadają się też rowery elektryczne z Koblencji - gravel Grail:ON, elektryczny rower górski full suspension Spectral:ON, czy bardziej miejsko-użytkowe modele - Commuter:ON i Precede:ON.

 

 

 

To oczywiście nie wszystko. My wyselekcjonowaliśmy jedynie najciekawsze modele, natomiast lista nowości Canyon 2021 jest znacznie dłuższa i warto prześledzić ich stronę www pod tym kątem. Nowości mają dopisek ,,nowy”, także łatwo je wychwycić. Poza tym, wiele rowerów ma wprawdzie identyczne ramy, co w kolekcji na rok 2020, ale ich nowe malowania oraz odświeżone specyfikacje potrafią wiele zmienić - zarówno wizualnie, jak i w samej jakości jazdy. Dodamy jeszcze, że mamy informacje o kilku kolejnych premierach, które są jeszcze przed nami i mają postawić przysłowiową kropkę nad i w ofercie Canyona na 2021 rok. Tymczasem przyjrzyjmy się 6 najciekawszym nowościom na nadchodzący sezon.

 

 

CFR - Canyon Factory Racing

Nowe modele karbonowych rowerów Canyona dostępne są 3 wersjach: CFR, CF SLX i CF SL. Nowością w kolekcji 2021 są rowery oznaczone dopiskiem CFR. To skrót od Canyon Factory Racing - te modele są zawsze najwyższymi w kolekcji. Zastosowano w nich wszystko co najlepsze - zarówno pod względem materiałów, jak i technologii ich obróbki. Ramy CFR wykonane są karbonowego kompozytu o topowych parametrach. Dzięki temu do produkcji można zastosować mniej materiału i przy mniejszej liczbie warstw uzyskać wysoką sztywność i wytrzymałość konstrukcji. Oczywiście przy równoczesnym obniżeniu masy ramy. Węglowe szkielety są więc super lekkie, a jednocześnie w pełni dzielne i odporne na brutalne traktowanie - takie, jakich wymagają zawodnicy. 

Szosowy Canyon Aeroad 

 

 

Dotychczasowy Aeroad był jednym z najszybszych aerodynamicznych rowerów szosowych na rynku, jednak był już obecny na rynku od dobrych kilku lat. Dlatego Canyon zdecydował się na jego przebudowę. Konstruktorzy postawili sobie ambitny cel, aby nowy model był szybszy, lżejszy, bardziej zintegrowany i przyjaźniejszy dla użytkowników. Droga do osiągnięcia sukcesów na tych czterech polach trwała aż 4 lata, ale rezultaty zapowiadają się wyśmienicie. Nowy Aeroad ma być średnio o 4,4 W szybszy, niż poprzednia generacja. Rama CFR legitymuje się wyższa o 14% sztywnością, niż poprzednia, a przy tym znacznie schudła. Łącznie 115 gramów na samej ramie i widelcu. Kolejne gramy zdjęto z aero kokpitu, sztycy i małych elementów. Całościowo nowy aeroad ze sztycą i kokpitem waży 1950 gramów i jest o 168 gramów lżejszy, niż poprzednik

Bardzo ciekawie rozwiązano budowę kokpitu - pomimo opływowej i zintegrowanej konstrukcji jego boki są wyciągane. Dzięki temu rower łatwiej spakować do kufra lub pudła, gdy wybieramy się na wyścigi czy zgrupowania samolotem. Jeszcze ciekawsze wydaje się jednak to, że jest ona regulowana - szerokość można zmieniać w zakresie +/- 20 mm. Bez żadnego cięcia można też delikatnie moderować wysokość kierownicy. Nowa generacja ma też bardziej przyjazną geometrię, nie tak agresywną jak dotąd. Jest ona niemal identyczna jak w modelu Ultimate. Więcej o nowym Aerodzie pisaliśmy w osobnym artykule: NOWY AERODYNAMICZNY CANYON AEROAD (2021). Ceny w zależności od wersji zawierają się w przedziale 15 799 - 41 799 zł. 

Canyon Exceed do XC i maratonów

 

Nowy Exceed to karbonowy hardtail do XC i maratonów, który toczy się na kołach 29”. Tutaj zmian względem poprzedniej generacji nie ma. Są one natomiast widoczne w geometrii, która jest - zgodnie ze współczesnymi trendami - bardziej progresywna, niż w poprzednim wcieleniu, choć nie tak radykalna jak u wielu innych producentów. Canyon podąża drogą, którą wskazują mu zawodnicy i profile pucharowych tras. Nic w tym dziwnego, skoro Exceed’a dosiadają takie gwiazdy jak Mathieu van der Poel czy Pauline Ferrand-Prevot warto szykować im sprzęt skrojony konkretnie pod ich potrzeby. Nowy Exceed stawia na połączenie zwinności na krętych trasach z dobrym zachowaniem na ciężkich zjazdach. Ma kąt główki 69 stopni, o 10 mm dłuższy reach i krótszy o 2 mm chainstay. Podobnie jak szosowy Aeroad występuje w wersji CFR, CF SLX i CF SL. Wszystkie mają identyczną geometrię i wygląd zewnętrzny oraz mają odznaczać się taką samą sztywnością i odczuciami w trakcie jazdy. Różnica w klasie zastosowanego kompozytu sprawia, że im wyższa wersja, tym niższa masa ramy. Interesującą cechą topowych modeli Exceeda 2021 są też zintegrowane kokpity, które nadają rowerowi bardzo rasowego wyglądu. Mieliśmy okazję zasmakować krótkiej jazdy na tej maszynie, a nasze wrażenia oraz więcej informacji technicznych znajdziecie w tym materiale: ZWYCIĘZCA DO XC - NOWY CANYON EXCEED CFR LTD (2021). Przedział cenowy otwiera przystępny model Exceed CF 5 oferowany za 8399 zł, a zamyka wariant CFR LTD do kupienia za 30 199 zł. 

Zjazdówka Canyon Sender CFR

 

 

Sender to bardzo wyspecjalizowany sprzęt. Prawdziwy rower zjazdowy dedykowany riderom ścigającym się w zawodach DH lub ewentualnie osobom, które chcą konkretnie poszaleć w bike parkach z wyciągami. Canyon chwali się, że nowa odsłona Sendera jest lżejsza, szybsza i łatwiejsza w kontrolowaniu. Dopracowano też pracę zawieszenia, które jest bardziej progresywne oraz ma zmniejszony pedal kickback o 60%. Topowa rama CFR schudła aż o 650 gramów względem poprzedniczki. Na uwagę zasługuje nowe podejście do wielkości kół - duże rozmiary, czyli L i XL mają oba koła w rozmiarze 29”. Natomiast M i S toczą się na opcji mullet, czyli 27,5 cala z tyłu i 29” z przodu. Skok to zawsze 200 mm zarówno z tyłu i z przodu. Dostępne są 4 wersje karbonowego Sendera, a ich ceny wahają się od 21 799 zł do 26 999 zł. Wersja aluminiowa pozostaje taka, jak dotychczas. 

Szutrowy Grail:ON

 

 

Gravel ze wspomaganiem, który zasilił nową kolekcję Canyona, stylem prowadzenia oraz wyglądem mocno nawiązuje do analogowej wersji Graila. Włącznie z tym, że w modelach ,,ON” również spotkamy wyróżniającą się ,,dwupłatową” kierownicę, której charakterystyczną cechą jest doskonała absorpcja drgań. Karbonowa rama nowego Graila:ON kryje silnik umieszczony centralnie Bosch Performance Line CX z momentem obrotowym 85 Nm oraz zintegrowany akumulator o pojemności 500 Wh. Rower ma zapewniać dużą dzielność w terenie, który z dodatkową mocą oczywiście łatwiej będzie można sforsować. Samo prowadzenie ma zyskać na stabilności za sprawą niższej osadzonego środka ciężkości. Pozycja na elektrycznym gravelu Canyona jest też nieco bardziej wyprostowana i zrelaksowana, niż w modelach bez silników. Ceny zawierają się w przedziale od 23 699 zł do 28 799 zł. 

Lekki, miejski Commuter:ON

 

 

Nowością w kolekcji jest również lekki i szybki elektryczny rower miejski ze wspomaganiem Fazua Evation 1.0. Jednostka jest zasilana baterią o pojemności 250 Wh, która zapewnia zasięg do 75 km. Cały system Fazua oferuje wyraźnie niższą masę, niż większe silniki. Dzięki temu rower jest znacznie bardziej poręczny w miejskim zastosowaniu oraz ma dużo zgrabniejszy wygląd. Oczywiście zarówno motor, jak i akumulator są estetycznie zintegrowane z aluminiową ramą Commutera. Poza tym - co jest ogólną cechą silników Fazua - cały napęd można zdemontować i cieszyć się zwykłym, lekkim rowerem. Choćby wtedy, gdy zechcemy się nim wybrać na treningową przejażdżkę. Commuter:ON występują z wysoką klasyczną ramą męską oraz obniżoną, która przypadnie do gustu kobietom. Rower elektryczny Commuter:ON sprzedawany jest z oświetleniem zasilanym z głównego akumulatora, błotnikami i bagażnikiem. Masa nowego modelu Canyona wynosi 17 kg, a cena to 15 299 zł. 

Stylowy Precede:ON

 
 

 

Precede:ON to kolejny nowy miejski rower elektryczny w kolekcji 2021. Ma karbonową ramę o bardzo prostym i nowoczesnym wyglądzie, który jednocześnie czyni jego linię mocno awangardową. Ten zaawansowany rower miejski jest wspomagany przez mocny silnik Bosch Performance Line CX i ma napęd na pasku zębatym, który cechuje się wysoką kulturą pracy. Akumulator o pojemności 500 Wh zapewnia zasięg około 100 km. Model występuje zarówno w wersji z mocno obniżoną ramą dla kobiet oraz mniej opadającą dla mężczyzn. To szybki i mocny miejski elektryk o zaawansowanej konstrukcji, którą czuć tu na każdym kroku - choćby za sprawą zintegrowanego karbonowego kokpitu, który tworzy z ramą jedną spójną linię. Pozycja na rowerze jest zrelaksowana i wyprostowana - jak podkreśla producent - wszystko po to, aby dojechać do pracy w pełni wypoczętym. Jak przystało na rower miejski z prawdziwego zdarzenia, znajdziemy na wyposażeniu mocny bagażnik, błotniki, nóżkę oraz oświetlenie z mocnym strumieniem światła. Ceny wahają się od 19 199 zł do 23 199 zł.

Więcej informacji o nowej kolekcji: www.canyon.com

comments powered by Disqus

Podobne artykuły