Spis treści:
Historia firmy sięga 1877 roku, gdy Thomas Bowder rozpoczął w Nottingham wytwarzać pierwsze rowery pod marką Raleigh. Przez lata istnienia na rynku firma wyrobiła sobie dobre imię, a fakt, że od 1974 roku rowery są produkowane w Niemczech, nie wywarł wpływu na osłabienie brytyjskich korzeni. Do dziś producent podkreśla, że Raleigh łączy brytyjską elegancję z niemiecką jakością wykonania, a detale czy nawet same nazwy modeli ściśle nawiązują do wyspiarskiego pochodzenia. W Polsce rowery Raleigh dostępne są od lat za sprawą firmy Polbike, jednak do niedawna o marce było nieco ciszej. Rok 2021 powinien być w tym aspekcie przełomowy. Na nasz rynek ma bowiem trafić szeroka oferta rowerów elektrycznych Raleigh. My przyglądamy się bliżej kilku ciekawym e-bike’om z kolekcji 2021.
E-Trekking
Wśród wspomaganych elektrycznie trekkingów najbardziej zaawansowanym modelem jest Preston. Co ważne, wszystkie elektryki z linii modelowej Preston występują w aż 3 typach ramy - klasycznej męskiej z poziomą górną rurą, damskiej trekkingowej z opadającą rurą (trapez) oraz maksymalnie obniżoną, którą można porównać z konstrukcjami ram rowerów miejskich. Zaawansowanie tego modelu przejawia się w całkowitej integracji baterii z aluminiową ramą. Topowy model Preston Premium ma bardzo interesującą jednostkę wspomagającą - zupełnie nowe Shimano EP8 z gigantycznym momentem obrotowym 85 Nm, a sam napęd roweru oparty jest o pasek zębaty - rozwiązanie cechujące się bardzo wysoką kulturą pracy. Stojący pośrodku linii Preston 10 wspomagany jest napędem Shimano Steps E7000 z momentem obrotowym 65 Nm i baterią o pojemności 540 Wh. Podstawowy Preston 9 ma z kolei napęd Shimano Steps E6100 (60 Nm), akumulator 540 Wh i - podobnie jak drożsi bracia - amortyzator i hydrauliczne hamulce. Warto jeszcze dodać, że rozmiarówka jest szeroka i zawiera modele od wielkości 43 cm do 58 cm.
Identyczne zabiegi zastosowano w tańszym modelu e-trekkinga Raleigh Stone - tutaj również znajdziemy 3 różne warianty ramy. Akumulator jest pół-zintegrowany i wystaje z dolnej rury głównego trójkąta. Lepiej wyposażony Stone 10 ma napęd Shimano Steps E7000, natomiast Stone 9 wspomagany jest Stepsem E6100 - oba mają baterie o pojemności 504 Wh. W obu modelach nie zabrakło też oczywiście pełnego wyposażenia w akcesoria typu: bagażnik, błotniki, oświetlenie, jak również amortyzatora przedniego oraz hydraulicznych hamulców tarczowych. Rozmiary zaczynają się od 45 cm, a kończą na 60 cm.
Raleigh Kent to alternatywny model zaawansowanego e-trekkinga w ofercie - dla odmiany wspomagany jednostkami napędowymi Bosch. Podobnie jak Preston, tak i ten model również ma całkowicie zintegrowaną z ramą baterię. Najwyższy Kent Premium przenosi moc z pedałów na koło za pomocą paska zębatego, a elektryczne wspomaganie dostarcza motor Bosch Performance Line (65 Nm), który zasilany jest akumulatorem o pojemności 625 Wh. W przypadku tego modelu również możemy wybierać pomiędzy 3 typami ram, a sama rozmiarówka zaczyna się od 43 cm i kończy na 58 cm. Bardzo interesująco prezentuje się model niżej w hierarchii, czyli Kent 10 XXL. Dopisek w nazwie nie jest przypadkowy - to wzmocniona wersja, która dostępna jest też z dużo większym rozmiarem ramy. Dzięki temu XXL jest gotowy na ridera o masie do 170 kg, a w rozmiarze 63 cm przyjmie na swój pokład rowerzystę wysokiego na 222 cm. Silnik oraz bateria pozostają identyczne jak w modelu wyżej, ale napęd oparto już o klasyczny łańcuch. Kent 9 to z kolei dobry kompromis pomiędzy ceną, a dobrym poziomem wyposażenia - jednostka Bosch Performance Line (65 Nm) zasilana jest w nim akumulatorem o pojemności 500 Wh, a rower ten posiada pełną funkcjonalność, co warianty wyższe. Wyposażony jest w amortyzowany widelec, pełen osprzęt obowiązkowy dla trekkinga (błotniki, bagażnik, oświetlenie) oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. Podstawowym Kentem w kolekcji jest Raleigh Kent LTD - model zachowuje wszystkie cechy całej linii, ale ma najbardziej podstawowe wyposażenie i nieco tańszy wyświetlacz Bosch Purion (w droższych znajdziemy Intuiva LCD).
Podstawowym e-trekkingiem w kolekcji Raleigh’a, wspomaganym jednostką Bosch jest model Stoker. Występuje w jednej wersji wyposażeniowej i charakteryzuje go bateria pół-zintegrowana z ramą, która wystaje z jednej z rur (nie jest ukryta w jej wnętrzu). Identycznie, jak w przypadku wszystkich trekkingowych e-bike’ów w kolekcji, można wybierać między ramą poziomą, obniżoną i całkowicie opuszczoną ku ziemi. Wspomaganie pochodzi od jednostki Bosch Performance Line (65 Nm) z baterią 500 Wh, którą obsługuje się wyświetlaczem Bosch Purion. Podobnie, jak pozostałe modele tego typu znajdujące się w kolekcji Raleigh’a, jest to rower gotowy na rekreacyjne wycieczki i codzienne dojazdy do pracy. Ma wszelkie potrzebne wyposażenie, aby być gotowym do komfortowej eksploatacji tuż po wyjechaniu ze sklepu.
E-SUV
W kategorii elektrycznych SUV’ów znajdziemy model Raleigh Dundee, który stanowi (w dużym uproszczeniu) połączenie roweru trekkingowego z górskim. Pozycja na rowerze jest komfortowa i niezobowiązująca, ale cała konstrukcja sztywniejsza i bardziej pancerna. Rower ma wyraźnie szersze opony i więcej skoku amortyzatora. Nadal nadaje się do miasta i na łatwe trasy, ale bez problemu sforsuje też lekko terenowe drogi, te bardziej typowe dla MTB. To bardzo uniwersalna i komfortowa kategoria rowerów - szerokie opony łatwiej pokonują wymagające nawierzchnie i dają odczuwalnie więcej amortyzacji.
W linii Dundee znajdziemy 4 modele: Dundee 12, Dundee 10, Dundee 9 i Dundee LTD. Co istotne, pierwsze trzy z nich napędzane są mocnym silnikiem Bosch Performance Line CX z momentem obrotowym 85 Nm. Toczą się na kołach 29 cali i mają klasyczne ramy o kształcie podobnym do rowerów MTB. Występują w rozmiarach od S do XL i naturalnie różnią się poziomem wyposażenia, które od topowej ,,12” z każdym modelem niżej jest nieco bardziej budżetowe. Dundee LTD jest nieco inny, niż pozostałe. Po pierwsze toczy się na kołach 27,5”. Po drugie, jako jedyny w tej linii, występuje w dwóch opcjach ramy - klasycznej i opadającej ku ziemi dla ułatwionego wchodzenia i schodzenia. LTD ma też słabszą jednostkę napędową Bosch Performance Line z momentem obrotowym 65 Nm.
E-Comfort
Seria Comfort zawiera rowery idealne do miasta, które - jak sama nazwa wskazuje - są nastawione na wygodę użytkownika. Oferują wyprostowaną sylwetkę, łagodny styl prowadzenia i możliwość poruszania się po mieście bez męczenia się. Podobnie, jak w większości rowerów elektrycznych Raleigh, także i tutaj znajdziemy dwa modele, które mają bardzo podobny charakter, ale jeden jest wspomagany jednostką Bosch, a drugi Shimano.
Sheffield to elektryczny rower miejski z baterią całkowicie zintegrowaną z ramą. W tej linii znajdziemy silniki Shimano Steps E6100 z bateriami o pojemności 540 Wh. Każdy Sheffield występuje w dwóch wersjach ramy - męskiej z poziomą górną rurą oraz damskiej z maksymalnie obniżonym przekrokiem. Topowy Sheffield Premium to ,,limuzyna” wśród e-bike'ów - ma napęd na pasku zębatym i elektroniczną przekładnię planetarną Shimano Nexus Di2. Podstawowy Sheffield 8 to podobnie zestrojony rower, co wersja Premium. Również wyposażony w piastę planetarną (Shimano Nexus 8), ale z klasycznym napędem łańcuchowym i nieco mniejszym momentem obrotowym silnika Steps 6100 - 50 Nm, zamiast 60 Nm. Z kolei pośredni Sheffield 9 ma identyczny motor, co wariant Premium, ale za to klasyczną przerzutkę zewnętrzną. Niezależnie od wersji wszystkie występują w rozmiarach od 43 cm do 58 cm. Poza tym, mają pełne wyposażenie włącznie z blokadą koła.
Raleigh Bristol jest elektrycznym rowerem miejskim wspomaganym napędem Bosch. Elegancka rama kryje w swoim wnętrzu baterię, a cała konstrukcja jest oczywiście podporządkowana wygodzie i codziennej praktyczności. Topowy Bristol Premium - jak zwykle w kolekcji Raleigh’a - ma napęd na pasku zębatym, do tego silnik Bosch Active Line Plus (50 Nm) i piastę planetarnę Shimano Nexus 8. Oczywiście dostępny jest w dwóch wariantach ramy - męskiej i damskiej, a rozmiarówka zaczyna się od 45 cm i kończy na 60 cm. W linii Bristol znajdziemy też wariant XXL - z mocniejszym silnikiem Bosch Performance Line (65 Nm), który został przygotowany pod rowerzystów o masie do 170 kg i maksymalnym wzroście 222 cm. Podstawowym modelem jest natomiast Bristol 8 wspomagany Bosch’em Active Line Plus, który również ma 8-biegowego Nexusa i klasyczny łańcuch. Wygodę użytkowania zapewnia też standardowe w tym modelu wyposażenie - amortyzator, hydrualiczne hamulce tarczowe oraz pełen zestaw wszelkich potrzebnych akcesoriów.
Ceny:
- Raleigh Preston Premium - 17 299 zł
- Raleigh Preston 10 - 13 999 zł
- Raleigh Preston 9 - 12 499 zł
- Raleigh Stone 10 - 11 999 zł
- Raleigh Stone 9 - 11 999 zł
- Raleigh Kent Premium - 16 799 zł
- Raleigh Kent 10 XXL - 13 999 zł
- Raleigh Kent 9 - 12 499 zł
- Raleigh Kent LTD - 12 599 zł
- Raleigh Stoker LTD - 11 499 zł
- Raleigh Dundee 12 - 17 299 zł
- Raleigh Dundee 10 - 13 999 zł
- Raleigh Dundee 9 - 13 999 zł
- Raleigh Dundee LTD - 11 499 zł
- Raleigh Sheffield Premium - 15 299 zł
- Raleigh Sheffield 9 - 12 499 zł
- Raleigh Sheffield 8 -13 299 zł
- Raleigh Bristol Premium - 13 799 zł
- Raleigh Bristol XXL - 14 999 zł
- Raleigh Bristol 8 - 12 499 zł
Więcej informacji i pełną ofertę znajdziecie na stronie dystrybutora: www.polbike.eu