Shimano EP8: nowy system wspomagania e-bike

Poznaj nowy system wspomagania do rowerów elektrycznych - Shimano EP8.

Drukuj

Shimano zaprezentowało nową, topową grupę napędu do rowerów elektrycznych. Kompletny system wspomagania EP8 dostarcza masę nowych i odświeżonych rozwiązań - zarówno w silniku, jak i osprzęcie. Zmiany nie ominęły też software’u.

Głównymi ideami przyświecającymi Shimano jest systemowa integracja oraz chęć zaoferowania riderom roweru elektrycznego, którego właściwości jezdne są maksymalnie zbliżone do jazdy bez wspomagania. Nowy system EP8 został przygotowany pod kątem wymagań rowerów e-MTB każdego typu i zawiera masę interesujących nowości zarówno na poziomie silników i osprzętu, jak również oprogramowania. Rezultaty, które zaraz przytoczymy, są naprawdę oszałamiające, ponieważ udało się stworzyć napęd mocniejszy, stawiający mniejszy opór, cichszy oraz lżejszy, a ponad wszystko oferujący jeszcze więcej poczucia naturalnej jazdy. Do tego ulepszeniu uległy dwie aplikacje mobilne - E-TUBE PROJECT i E-TUBE RIDE. Wszystko po to, aby - jak podkreśla Shimano - dać riderom poczucie jazdy na normalnym rowerze z kontrolowaną wysoką mocą tam, gdzie tego potrzebują. Przyjrzyjmy się krok po kroku poszczególnym elementom i najważniejszym nowym rozwiązaniom. 

Silnik DU-EP800

 
 

 

Nowa jednostka napędowa oferuje zwiększony maksymalny moment obrotowy, aby jeszcze efektywniej pokonywać najtrudniejsze szlaki i najbardziej strome podjazdy. EP8 ma 85 Nm momentu obrotowego. Shimano podaje, że to 21-procentowy wzrost mocy w porównaniu z poprzednikiem, czyli Shimano STEPS E8000. Przy tym udało się, dzięki zastosowaniu magnezowej obudowy, zredukować masę o 10% - konkretnie z 2,9 kg do 2,6 kg. 

Lepszy stosunek mocy do masy to nie wszystko, bo nowy silnik jest też bardziej ekonomiczny i wydajny. Dzięki ulepszonej konstrukcji uszczelnienia i optymalizacji dokonanych w jednostce opór mechaniczny (tarcia) został zmniejszony aż o 36% w porównaniu do E8000. To z kolei oznacza dwie znaczne zmiany. Po pierwsze akumulator ma teraz większą wydajność, a pod drugie pedałowanie bez wspomagania będzie odbywało się z wyraźnie mniejszym oporem. Niezależnie więc, czy mowa o jeździe powyżej prędkości wspomagania (25 km/h), czy z wyłączonym silnikiem, w EP8 kręcić będzie o ponad 1/3 łatwiej, niż miało to miejsce w STEPSie E8000. Wraz z redukcją tarcia ulepszony został również mechanizm sprzęgła, który zapewnia płynniejsze odcięcie podczas pedałowania powyżej 25 km/h. 

 

 

Wszystkie powyższe zmiany zapowiadają więcej mocy i wyższą kulturę pracy, ale jednocześnie nowy motor ma być też cichszy. Shimano porównuje jego poziom głośności do napędu E7000. Wspomniana wcześniej nieco mniejsza magnezowa obudowa jednostki napędowej ma ulepszone właściwości odprowadzające ciepło, które poprawiają wydajność podczas pracy z maksymalnym momentem obrotowym na długich, stromych podjazdach. Kształt obudowy otrzymał też bardziej łagodny i kompaktowy wygląd, który ma być zgodny z liniami i kątami ram e-bike’ów. Poza większą elegancją i integracją nowej jednostki ma to też praktyczny wymiar - zwiększa się prześwit między podłożem a rowerem.  

Kontroler EP8

 

 

Wyświetlacz EP8 (SC-EM800) na pierwszy rzut oka jest bardzo podobny do dotychczasowego z grupy E8000. Posiada 1,6-calowy kolorowy ekran, czytelny nawet w mocnym słońcu, z kompaktową i niskoprofilową obudową. SC-EM800 komunikuje się bezprzewodowo za pomocą Bluetootha z aplikacją SHIMANO E-TUBE PROJECT, dzięki czemu szybko, nawet w trasie możemy zmieniać charakterystykę pracy naszego wspomagania. Nowy kontroler może również komunikować się z komputerami rowerowymi GPS za pośrednictwem ANT+ i na nich wyświetlać informacje o biegu i baterii.

 

 
 

 

Do obsługi jednostki napędowej można też używać nowego kontrolera montowanego tuż przy dłoni - SW-EM800-L. Pozwala on przełączać się między trybami „Off”, „Eco”, „Trail” i „Boost” oraz trybem Walk Assist. Przełącznik ma ulepszony kształt z wklęsłymi przyciskami o większej powierzchni - ich nowy kształt ma ułatwiać naciskanie. Dostępny jest oczywiście w standardzie I-spec, dzięki czemu jest kompatybilny z shimanowskimi dźwigniami sztycy regulowanej (np. SHIMANO SL-MT800-IL). 

Skoro powiedzieliśmy już o Walk Assist, warto jeszcze dodać, że w EP8 ten tryb otrzymał aktualizację. Po dwukrotnym naciśnięciu przełącznika wspomagania automatycznie włącza tryb, w którym rower porusza się z prędkością 4 km/h, niezależnie od tego, na jakim biegu znajduje się rower.

Baterie

 

 

Do nowej grupy Shimano przeznacza baterie wprowadzone na rynek w maju tego roku. Dwa największe akumulatory mają pojemność 630 Wh: wariant na dolną rurę BT-E8016 i wewnętrzny akumulator BT-E8036. Oczywiście można stosować również mniejszy, ale szybciej ładujący się akumulator wewnętrzny o pojemności 504 Wh, czyli BT-E8035-L. Shimano obiecuje ich wysoką trwałość. Dopiero po przekroczeniu 1000 pełnych cykli ładowania mogą zejść poniżej 60% swojej pierwotnej pojemności.

Zmiany Software’owe

 

 

Shimano podkreśla, że efekt poczucia naturalnej jazdy na e-bike’ach wyposażonych w napęd EP8 to w dużym stopniu zasługa udoskonaleń poczynionych w oprogramowaniu. Trzy tryby - Boost, Trail i Eco - zostały poddane modyfikacjom, a dodatkowo każdy rider może je samodzielnie jeszcze lepiej dopasować pod swoje potrzeby z poziomu aplikacji mobilnej.

Tryb Boost oferuje teraz 85 Nm momentu obrotowego, który jest osiągany już przy niskiej prędkości i kadencji rowerzysty. Tryb Trail również zapewnia 85 Nm, ale dawkowanie mocy bardziej odpowiada kadencji i prędkości ridera, oszczędzając tym samym baterię. Wspomaganie przeważnie daje 60 Nm, ale w kluczowych momentach dochodzi do 85 Nm. To właśnie tryb Trail daje najwięcej korzyści z nowego, bardziej inteligentnego algorytmu. Szybciej reaguje na większe zapotrzebowanie na wysoki moment obrotowy i płynniej dozuje gwałtownie zwiększającą się dawkę wspomagania. Zdaniem Shimano Trail jest tak wszechstronny, że można jeździć w zasadzie tylko na nim. Tryb ECO zapewnia maksymalny moment obrotowy 30 Nm, który osiągany w podobnie responsywny sposób, co Trail. 

 
 

 

Jak już wspominaliśmy, za pośrednictwem aplikacji E-TUBE PROJECT można dodatkowo konfigurować tryby wspomagania, nawet w trasie za pomocą smartfona. Tryby Boost, Trail i Eco można dowolnie modyfikować i tworzyć własne. Dla przykładu moment obrotowy można ustawić na dowolnym poziomie w zakresie 20-85 Nm, ciekawe jest też modyfikowanie poziomu wspomagania podczas startu z zatrzymania spośród pięciu dostępnych poziomów.

Zaktualizowana została też aplikacja E-TUBE RIDE, która służy do monitorowania wszystkich informacji o jeździe na wyświetlaczu smartfona. Poza podglądem wskaźników jazdy w trybach ECO, TRAIL i BOOST, dodano nowe funkcje, w tym historię jazdy oraz mapy na żywo.

 

 

Nowe aplikacje będą gotowe do pobrania 1 września 2020, natomiast od momentu premiery należy się spodziewać coraz większej ilości elektrycznych rowerów opartych o system wspomagania Shimano EP8. 

Strona dystrybutora: www.shimano-steps.com