Lekki aluminiowy hardtail: Giant XTC SLR 29 (2021)

Zobacz nowego aluminiowego hardtaila na kołach 29” od Gianta - model XTC SLR 29 przeznaczony do ścigania się w XC i maratonach, nowość na 2021 rok.

Drukuj

Nowy aluminiowy hardtail Gianta z masą ramy na poziomie 1429 gramów dla rozmiaru S pokazuje, że konstrukcje ze stopu wciąż mogą stanowić bazę pod lekki rower do XC. Przyglądamy się bliżej nowemu XTC SLR 29!

Giant produkuje rowery od 1972 roku. Doświadczenie i lata obecności na rynku sprawiły, że obecnie firma jest jednym z największych producentów na świecie, a poza własną kolekcją oferowaną pod swoją marką jest również wytwórcą ram dla wielu innych brandów. Tajwański producent słynie z wysokiej jakości swoich karbonowych ram oraz zaawansowania konstrukcji aluminiowych, między innym za sprawą technologii obróbki Aluxx SL i Aluxx SLR. Przy pomocy tej drugiej powstał nowy XTC SLR 29 - najlżejszy aluminiowy hardtail XC Gianta, jaki kiedykolwiek powstał.

Aluxx SLR - lekka i sztywna rama

 

 

Główny składnik nowej ramy to aluminium 6011, które poddawane jest nowoczesnym technikom obróbki, tak aby finalnie ramy SLR mogły zaoferować najwyższy w swojej klasie współczynnik wytrzymałości do masy materiału. Proces kształtowania rur odbywa się w technologii FluidForm, która polega na formowaniu kształtów ścianek za pomocą cieczy wtłaczanej do rur pod bardzo wysokim ciśnieniem. Kolejny etap to cieniowanie, które pozwala oszczędzić 20% masy względem Giantowskich ram Aluxx SL.

Poza tym znajdziemy tutaj szereg innych znanych z rowerów Giant technologii. Między innymi Overdrive, czyli taperowaną główkę, która zapewnia większą sztywność w okolicach kokpitu i dodatnio wpływa na precyzję prowadzenia. Podobną funkcję pełni masywna okolica suportu, czyli technologia Powercore - szeroka na 92 mm mufa suportu spotyka się tu z asymetrycznym tylnym trójkątem oraz dolna rurą Megadrive o prostokątnym kształcie i dużym przekroju. Wszystko po to, aby cały dół ramy był maksymalnie sztywny i zapewniał wysoką efektywność napędzania oraz precyzję sterowania.   

Producent podkreśla, że ogromnym sukcesem jest zaoferowanie tak niskiej masy - przypomnijmy, rama waży 1429 gramów w rozmiarze S - w rowerze, który cechuje wyścigowa sztywność i nowoczesna konstrukcja. Dzięki swej lekkości XTC SLR 29 zapewniać ma doskonałe przyspieszenie. Ponadto w nowych ramach znajdziemy standard osi kół Boost, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów oraz gotowość na droppera z wewnętrznym prowadzeniem kabla, o którego dobór nie będzie trudno, gdyż średnica sztycy to 30,9 mm.  

Geometria - dość klasyczne XC!

 

 

Geometria nowej ramy jest oczywiście zoptymalizowana dla kół 29” i została przemyślana pod kątem połączenia szybkości i kontroli. Rower ma kąt główki na poziomie 69.5º w mniejszych rozmiarach i 70º w większych, a kąt podsiodłowy zawsze wynosi 74º. Takie wartości pozwalają pewnie poczuć się na stromych szlakach, ale wciąż nie są tak radykalne, jak w dużej części najnowszych modeli u niektórych producentów. To celowe podejście ze strony Gianta, które ma sprawić, że rower będzie skrętny i dynamiczny podczas zmian kierunków - jak to celnie ujmuje sam producent, takie wartości pozwalają zachować dobrą równowagę na trasie XC. 

Wyposażenie 

Co ciekawe rowery z serii XTC SLR mają na wyposażeniu amortyzator Giant Crest 34 o skoku 100 mm - producent zapewnia o jego płynnej pracy i wysokiej sztywności, a fakt jego obecności pokazuje, że firma stara się jak najbardziej uniezależnić od dostawców, którzy przeważnie są największym ,,spowalniaczem” produkcji. Koła w standardzie Boost zostały fabrycznie przygotowane pod system bezdętkowy, aby jazda była jeszcze bardziej efektywna i przewidywalna, a ryzyko złapania gumy jak najmniejsze. Maksymalna szerokość opon możliwa do stosowania w nowej ramie to 2,4 cala. XTC, jak przystało na nowoczesną konstrukcję, został przygotowany do napędów 1X. Model jest członkiem kolekcji na 2021 rok, ale wkrótce ma być już dostępny w ofercie. 

Dwie wersje wyposażeniowe

Nowy XTC SLR dostępny będzie w dwóch wariantach wyposażenia. Model wyższy oznaczony numerem 1 został skomponowany na napędzie Shimano SLX 1x12 i hamulcach Shimano MT-500, natomiast model XTC SLR 29 2 ma nową grupę Shimano Deore (również 1x12) oraz tańsze hamulce Shimano MT-200. Co ciekawe, elementy, które w największym stopniu wpływają na jazdę, czyli rama, amortyzator oraz koła są w obu wersjach identyczne. Giant XTC SLR 29 1 kosztuje 6299 zł, natomiast model niższy - XTC SLR 29 2 - 4999 zł. 

Strona polskiego dystrybutora: www.giant-bicycles.com