Spis treści:
Zdecydowanie nie zmienił się cel - Habit w dalszym ciągu ma być możliwie wszechstronnym i uniwersalnym fullem. Aby to osiągnąć zastosowano jednak nowe rozwiązania konstrukcyjne. Zacznijmy od najważniejszego - nowy Cannondale Habit to full z 29-calowym kołem i zawieszeniem o skoku zawieszenia ramy na poziomie 130 mm. Nie mogło też zabraknąć nowoczesnej, progresywnej geometrii. Cannondale w nowym Habicie przeprojektował jednak zawieszenie, a także przywiązał bardzo dużo uwagi do stosunku proporcji na linii rower - rowerzysta.
Filozofia Proportional Response (proporcje)
Zawieszenie Habita to kinematycznie czterozawias. Cannondale w przypadku nowej generacji swojego ścieżkowca chciał stworzyć nie tylko system zawieszenia, który działa efektywnie sam w sobie, ale bardzo dużo uwagi poświęcił temu, jak zawieszenie zachowuje się zależnie od rozmiaru ramy, a więc i wzrostu oraz masy rowerzysty. Naturalnym jest, że masa oraz środek ciężkości rowerzysty ma duży wpływ na to, jak zawieszenie pracuje (mowa nawet o wpływie na to, jak pracuje podczas hamowania czy pedałowania). Zwykle systemy zawieszenia spotykane na rynku posiadają jednakowe punkty obrotu dla każdego rozmiaru ramy. Cannondale postanowił to zmienić i zastosował punkty obrotu różne dla każdego rozmiaru ramy. Z tego powodu swój system nazwano "proporcjonalną reakcją", bo nowy Habit ma prowadzić się równie dobrze bez względu na rozmiar ramy. No właśnie - zmiana proporcji nie dotyczy tylko zawieszenia. Zindywiualizowane zostały także przekroje poszczególnych rur, rozmiar główki ramy, a nawet offsety amortyzatorów (dostępne są 3 opcje). To wszystko wymusiło na Amerykanach o wiele więcej pracy, ale ma zapewnić jednakowe prowadzenie i kontrolę nad rowerem bez względu na to, czy ktoś jest niski czy wysoki.
Duże koło (i nie tylko!)
Nowy Cannondale Habit przystosowany został pod duże koło, jednak dopuszcza się tu możliwość zamontowania kół w rozmiarze 27,5+. Wszystko za sprawą dużej ilości miejsca na oponę (już seryjnie Habit dociera do nas z kołem 29" i oponami Maxxis Minion DHF o szerokości 2.5" z przodu oraz 2,3" z tyłu). Rama wyposażona została także w system flip-chip, za sprawą którego możemy delikatnie modyfikowac geometrię roweru. Sporo miejsca na oponę udało się wygospodarować m.in. za sprawą zastosowania obowiązkowych już w trailówce tej klasy osi kół Boost, a także asymetrycznego tylnego trójkąta. Asymetryczność pozowoliła jednocześnie na osiągnięcie bardzo krótkiego tyłu roweru - chainstay mierzy tu 435 mm. Jeśli chodzi o pozostałe wartości geometrii, to Habit jest wzorem nowoczesnego, wszechstronnego trailowca - z 66-stopniowym kątem głowy ramy i niskim osadzonym środkiem ciężkości ma prowadzić się pewnie i stabilne prowadzenie podczas szybkich zjazdów, a jednocześnie za sprawą bardziej stromego kąta rury podsiodłowej nadal pozwalać efektywnie podjeżdżać i pedałować.
Co jeszcze?
Cannondale sięga po wszystkie obowiązkowe standardy nowoczesnego roweru górskiego - są sztywne osi Boost, jest taperowana sterówka, są wewnętrznie poprowadzone linki. W przypadku tego ostatniego aspektu Cannondale postanowił maksymalnie uprościć wymianę linek - z tego powodu w środku ramy poprowadzono wykonane z włókna węglowego kanały, które prowadzą linki dokładnie tam, gdzie powinny one się znaleźć. Z ważnych aspektów dotyczących budowy ramy warto wspomnieć jeszcze o protektorze zastosowanym na dole głównej rury ramy oraz pod suportem.
Gama modelowa
W linii Habit znajdziemy modele wykonane w całości z włókna węglowego, modele z carbonowym przodem i aluminiowym tylnym trójkątem oraz w całości wykonane z aluminium (wszystkie w pełnej rozmiarówce od XS do XL oraz w wariantach męskich oraz damskich). To co łączy wszystkie modele to zawieszenie tylne zbudowane na podzespołach Fox, cenione modele opon Maxxis (Minion DHF) oraz oczywiście kokpity skrojone według jedynych słusznych trendów (czytaj - krótki mostek, szeroka kierownica).
Gamę modelową otwiera aluminiowy Cannondale Habit 5, na pokładzie którego znajdziemy napęd 1x11 skrojony na podzespołach Shimano SLX (i kasecie Sunrace 11-46), hamulce hydrauliczne Shimano MT400, amortyzator RockShox Sektor RL 130 mm czy droppera TranzX (cena: 10499 zł). Stopień wyżej stoi Habit 4, którego napęd oparty został o podzespoły SRAM NX Eagle (1x12), a amortyzację obsługuje widelec Fox Float Rhythm 34 oraz damper Float Performance DPS EVOL (cena: 12599 zł). Habit Carbon 3 to model, którego przód wykonano z włókna węglowego, zaś tył zbudowano z aluminium - trójkę wyposażono m.in. w napęd 1x12 (SRAM NX Eagle dopełniony o tylną przerzutkę z grupy GX Eagle) - jego cena to 16999 zł. Oczko wyżej stoi Habit Carbon 2, który także jest modelem carbonowo-aluminiowym, ale posiada bardziej zaawansowane podzespoły, jak np. napęd 1x12 zbudowany na podzespołach SRAM GX Eagle dopełnionych o tylną przerzutkę X01 Eagle, widelec Fox Float Performance Elite 34 z tłumikiem Fit4 czy dropper Cannondale DownLow (cena: 22499 zł). Na szczycie hierarchii nowych Habitów stoi w pełni carbonowy model z oznaczony numerem 1 - w kwocie 31499 zł możemy liczyć na same topowe "lizaki", jak części Shimano XTR M9000 (1x12), amortyzacja Foxa z powłoką Kashima (łącznie z dropperem) czy węglowy kokpit Cannondale C1 Riser.
Pełną gamę modelową wraz ze specyfikacjami znajdziecie na stronie dystrybutora: www.cannondalebikes.pl