Spis treści:
Rowery elektryczne, chociaż dla wielu osób dalej wydają się nowością, stanowią coraz większą część rynku. Widać to zwłaszcza po krajach zachodnich, gdzie sprzedaż tego typu konstrukcji lawinowo rośnie. Nie da się też ukryć, że i w dziennikarskim świecie każdorazowa prezentacja nowego "elektryka" wiodących marek powoduje niemałą sensację - i spore zamieszanie w trakcie testów takich jak np. Eurobike Mediadays.
Wobec powyższego trudno się więc dziwić, iż rynkowi giganci tacy jak Shimano również z pełnym zaangażowaniem włączyli się w walkę o ten segment rynku. To szczególnie istotne w przypadku światowego lidera w produkcji napędów rowerowych - w końcu Shimano w swojej ofercie ma nie tylko tradycyjne napędy, które siłą rzeczy znajdziemy także w modelach wyposażonych w jednostki elektryczne innych producentów. Japończycy oferują również grupę wspomagania pedałowania STEPS, czyli kompleksową technologię silników, komponentów i akcesoriów pozwalających od A do Z wyposażyć każdy rower elektryczny. Warto podkreślić, iż Shimano napędy STEPS przygotowuje zarówno z myślą o rowerach górskich (E8000), jak i miejskich czy turystycznych - z pewnymi istotnymi różnicami.
Co nowego?
Najnowsza generacja grupy STEPS wnosi kilka interesujących nowości mających przede wszystkim poprawić funkcjonalność rowerów oraz integrację poszczególnych części układu napędowego.
Pierwsza nowość to czujniki prędkości obrotowej koła zintegrowane z tarczami hamulcowymi RT-EM900-M/800-M. Wraz z odbiornikiem umieszczonym na tylnym trójkącie pozwalają na precyzyjny pomiar prędkości bez konieczności stosowania dodatkowych czujników na szprychach. Tarcze dostępne są zarówno w rozmiarach 160 i 180 mm w standardzie Center Lock.
Kolejna nowość to jednostka napędowa Drive Unit (E6002/12), która obecnie posiada możliwość zasilania oświetlenia roweru bez konieczności stosowania dodatkowych adapterów, posiadając gotowe gniazda do wpięcia przewodów lamp. Nowa jednostka oferuje także dopracowany tryb "wypychania" - kiedy prowadząc rower przytrzymamy przez 3 sekundy przycisk kontrolera, silnik zacznie lekko popychać rower do przodu, ułatwiając wprowadzanie pod górę lub np. po schodach. Silnik współpracuje zarówno z manualnymi grupami napędowymi, zintegrowanymi przerzutkami Nexus oraz Alfine, a także napędami Di2.
Nowe ramiona korb o długości 170 i 175 mm mają nieco cieńszy profil, dzieki czemu pozostawiają więcej miejsca na swobodny ruch butów. Poprawiono także ergonomię kontrolerów do grup manualnych oraz Di2. Przyciski są większe i bardziej intuicyjne. Szczególnie dobrze widać to w przypadku kontrolera Di2, w którym dwa duże przyciski zmieniają biegi, a mały środkowy pozwala na błyskawiczny wybór pomiędzy manualnym, a automatycznym trybem zmiany przełożeń.
Nowością jest także oprogamowanie napędów STEPS MTB E8000. Użytkownik dostaje do dyspozycji możliwość wyboru charakterystyki głównych trybów wspomagania - Boost oraz Trail. Możemy wpływać m.in. na stopień reakcji systemu na łagodniejsze bądź mocniejsze pedałowanie, modyfikować reakcję napędu przy wyższych prędkościach. Dzięki temu zyskujemy możliwosć dostosowania charakterystyki wspomagania STEPS do naszego stylu jazdy oraz zmiennych warunków na trasie - inne będą parametry na szybkich i prostych trasach, a inne na bardziej technicznych, wolniejszych sekcjach. Dodatkowo do dyspozycji pozostaje tryb Custom w którym możemy sami zdefiniować wszystkie parametry pracy silnika STEPS.
Modyfikacji charakterystyk oprogramowania możemy dokonywać w każdej chwili zarówno z jednostki E-Tube jak i poprzez Bluetooth - z telefonu bądź tabletu.
Nowości STEPS pojawią sie na rynku w okolicach sierpnia.
Strona producenta: Shimano MTB