Przeznaczenie nowej Ultegry nie zmienia się - nadal ma być to grupa produktów, które łączą w sobie poziom działania podzespołów stosowanych w zawodowym peletonie i niższą cenę. Taka charakterystyka sprawia, że Ultegrę od lat spotykamy zarówno na wyścigach (zarówno zawodowych, jak i amatorskich), ale i wśród osób ceniących sobie po prostu pracę napędu na najwyższym poziomie.
Nowa Ultegra serii 8000 idzie przy tym w ślady zaprezentowanej przed rokiem najnowszej odsłony Dura-Ace - mamy tutaj do czynienia z tradycyjnym dla Shimano spływaniem topowych technologii do grup niższych. W ten sposób osoby tworzące Ultegrę sporo pracy poświęciły na poprawę efektywności działania szosowych hamulców hydraulicznych, na polepszenie ergonomii klamkomanetek, rozszerzenie i jednoczesne uproszczenie funkcjonalności systemu elektronicznej zmiany biegów Di2 czy dopracowanie kształtów tylnej przerzutki. Jaka dokładnie jest nowa Ultegra? Sprawdzamy!
Mechanizm korbowy i kasety
Największe podobieństwo względem topowej Dury Ultegra zdradza w przypadku korby - znajdziemy tu asymetryczne ramię korby i oczywiście 4-ramienny pająk oraz konstrukcję Hollowtech II. Dzięki takiemu ukształtowaniu korba ma być jeszcze bardziej sztywna, przy jednoczesnym urwaniu symbolicznych gramów. O niską wagę zadbano także w przypadku zewnętrznej zębatki, która wykonana została w technologii Hollowglide, redukującej ilość materiału zastosowanego do budowy.
Korby nowej Ultegry dostępne będą w 4 konfiguracjach: 53-39T, 52-36T, 50-34T i dedykowanej do cyclocrossu 46-36T. Z tyłu z kolei spotkamy 11-biegowe kasety w 6 standardowych rozpiętościach (11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T,12-25T, 14-28T) oraz wariant najszerszy 11-34T.
Systemy zmiany biegów
Nowa Ultegra dostępna będzie oczywiście w dwóch wariantach - mechanicznym oraz elektronicznym Di2. Do całości dochodzi jeszcze sprawa hamulców - obecnie konsumenci mają do wyboru tradycyjne szczęki lub hydrauliczne hamulce tarczowe. Powyższa różnorodność pociąga za sobą konieczność stworzenia aż 4 wariantów klamkomanetek - Shimano podkreśla, że ergonomia każdej z nich została poprawiona.
Języczkiem u wagi w przypadku nowości japońskiego producenta jest zdecydowanie system Di2 - nowa Ultegra (z baterią BT-BN110) daje możliwość korzystania z funkcji Synchronized Shifting, w której możemy wybrać tryb pełnej synchronizacji (automatyczna zmiana przedniego biegu względem ułożenia łańcucha na kasecie), tryb pół-automatyczny (gdzie system jedynie koryguje ustawienie łańcucha na kasecie) oraz oczywiście tryb manualny, gdzie za obsługę przedniej i tylnej przerzutki odpowiadamy w 100% sami. System Di2 możemy oczywiście dowolnie programować, także bezprzewodowo za pośrednictwem aplikacji E-TUBE. To daje nam nie tylko możliwość dowolnej konfiguracji funkcji poszczególnych przycisków manetki oraz zaplanowania dokładnej mapy zmiany biegów dla programu Synchronized, ale także pozwala na aktualizację oprogramowania czy wykrycie i wyeliminowanie ewentualnego błędu.
Zarówno klamkomanetki hydrauliczne Ultegra ST-R8070 Di2, jak i warianty do hamulców szczękowych ST-R8050 Di2 posiadają na górze dodatkowe, ukryte przyciski, które mogą odpowiadać zarówno za zmianę biegów, jak i obsługę dodatkowych urządzeń (komputera rowerowego, oświetlenia). Warto zaznaczyć, że nowa Ultegra Di2 posiada oczywiście funkcję multi-shifting. Nowe dźwignie hydrauliczne (ST-R8070 i ST-R8020) to waga rzędu 360g i 550g - są odpowiednio o 65 g i 112 g cięższe niż ich szczękowe odpowiedniki (ST-R8050, 295g i ST-R8000, 438 g).
Przednia przerzutka zaprojektowana została na wzór Dura-Ace - dążono tutaj do uzyskania jeszcze szybszej i płynnej zmiany przełożenia w trakcie mocnego nacisku na pedały. Sporo ciekawego dzieje się w przypadku przerzutki tylnej - zarówno model Di2, jak i wariant mechaniczny, to konstrukcja low-profile Shimano Shadow RD, która pozwala na schowanie wózka pod kasetą i jednocześnie ograniczenie ryzyka uszkodzenia (np. w kraksie w peletonie). Tylne przerzutki dostępne będą w wersji z krótkim wózkiem (obsługującym maksymalnie 30T) oraz z wózkiem długim (od 28T do 34T).
Hamulce
Nowa grupa Shimano nie mogłaby obejść się bez istostnych udoskonaleń w temacie szosowych hamulców tarczowych - zacisk hamulca Shimano Ultegra BR-R8070 to mocowanie direct mount i elegancki design skrojony specjalnie z myślą o szosówkach. Zaciski zaprojektowano również z myślą o poprawie właściwości odprowadzania ciepła. Jeśli chodzi o wagę: para zacisków BR-R8070 to 280 g, do czego należy doliczyć jeszcze parę tarcz RT800 ważącą 212 g. Dla porównania szczęki tradycyjne ważą 360 g.
Jeśli już o hamulcach szczękowych mowa - również ich nie ominęły zmiany. Wygląd zacisków nowej Ultegry to kolejne jawne nawiązanie do grupy topowej. Najważniejszą zmianą jest fakt, że nowe zaciski pomieszczą teraz opony o szerokości aż 28mm.
Nowe pedały i koła
Wraz z premierą napędu światło dzienne ujrzały także pozostałe podzespoły oznaczone logo Ultegra. Pedały PD-8000 zostały odchudzone o 12 g (teraz ważą 248 g) i mają poprawić dodatkowo efektywność pedałowania. Dostępne są też w wersji z dłuższą o 4 mm osią.
Uzupełnieniem całości są też dwa nowe zestawy kół: model RS700 to powlekany karbonem (zwiększającym sztywność) model przystosowany pod tradycyjne szczęki, natomiast RS770 to wariant przystosowany pod hamulce tarczowe z piastami do zastosowania z osiami sztywnymi. Oba warianty są odpowiednie do zastosowania systemu bezdętkowego. Zarówno nowe obręcze, jak i piasty zostały odchudzone, dzięki czemu cały zestaw względem poprzednich kół Ultegry zrzucił 80 g.
Tim Gerrits (Product Menager, Shimano Europe):
Naszym celem było udostępnienie topowych technologii dla szerszego grona kolarzy. Z szeroką gamą produktów i możliwości chcieliśmy po prostu przekazać najwyższą wydajność zróżnicowanym grupom szosowców. Konsumenci mają w czym wybierać, bo mamy tak naprawdę pięć różnych standardów - do triathlonu i jazdy na czas, kombinację hamulców tarczowych i Di2, system Di2 połączony z hamulcami szczękowymi, wydajność jazdy hamowania tarczami można połączyć z mechaniczną zmianą biegów albo po prostu postawić na mechaniczną zmianę biegów i szczękowe hamulce.
Aby utrzymać wysoki poziom jakości działania w tak szerokiej gamie produktów czekało nas sporo pracy - zwłaszcza w tych obszarach, które adaptowały do Ultegry nowe funkcje najnowszej odsłony Dura-Ace R9100. Na przykład hydrauliczne hamulce tarczowe i funkcja Synchronized Shifting to był zupełnie nowy obszar dla Ultegry, dlatego musieliśmy znaleźć odpowiedni balans pomiędzy wysoką wydajnością, a trwałością i niezawodnością.
Jesteśmy naprawdę dumni z tego, co stworzyliśmy. Ultegra ma w sobie przesłanie związane z prawdziwym duchem sportu - mamy nadzieję, że dzięki temu coraz więcej osób wsiądzie na rowery szosowe.
Dostępność komponentów mechanicznych i wersji z hamulcami szczękowymi zaplanowano na lipiec, natomiast wersje Di2 oraz podzespoły hydrauliczne na rynku powinny pojawić się w sierpniu.
Dystrybucja: Shimano Road Polska