Spis treści:
Ekspansja polskich firm rowerowych, które lata temu zaczynały bardzo skromnymi środkami, przyprawia o zawrót głowy. Sprawnie zarządzane, z nowoczesnym podejściem zarówno projektowym jak i marketingowym, firmy takie jak Dartmoor idealnie wykorzystały światowy boom na "rozrywkowe" kolarstwo górskie. Zaczęło się od akcesoriów, takich jak kierownice czy mostki, był też czas na pierwsze sztywne ramy do szeroko rozumianych, ciężkich zastosowań. Pamiętamy jeszcze, jaką rewolucją i szokiem na polskim podwórku było wprowadzanie pierwszych freeride'owych ram full suspension, a następnie pierwszych kompletnych rowerów. Jednak prawdziwego wiatru w żagle Dartmoor nabrał w momencie popularyzacji "ścieżkowego" kolarstwa i związanego z nim renesansu bardziej ekstremalnych hardtaili, które zawsze były mocnym punktem w ofercie polskiego producenta.
Kolekcja rowerów i komponentów Dartmoor 2017 zrobiła niemałą furorę na rowerowych targach Eurobike 2016. W nowych propozycjach polskiego producenta nie brakuje nowoczesnych technologii i najbardziej "gorących" rozwiązań. Oprócz zaawansowanych ciekawostek interesująca jest też uwaga firmy skierowana w stronę osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z jazdą zgodną z siłami grawitacji - przygotowano kilka propozycji na dość rewolucyjnym poziomie cenowym.
Pełne zawieszenie
Jeśli chodzi o propozycje rowerów z pełnym zawieszeniem, w ofercie znajdziemy modele zarówno do szeroko rozumianego trailu i enduro, jak i bardziej hardcore'owe modele downhillowe (chociaż wyczyny Szymona Godźka pokazały, że konstrukcje te nie boją się również freeride'u w starym, dobrym stylu Red Bull Rampage). Rowery enduro/trail to trzy modele, każdy dostępny w dwóch wersjach. Propozycje zjazdowe to model Roots oraz specjalna, przygotowana pod kątem używania w bike parkach i rowerowych wypożyczalniach wersja Wish Bikepark.
Ofertę rowerów Enduro otwiera model Blackbird. To rower do zdecydowanie ciężkich zastosowań - 160 mm skoku zawieszenia, koła 27.5 cala idealnie nadają się do "pozamiatania" na praktycznie dowolnych zawodach enduro. Blackbird dostępny jest w dwóch specyfikacjach - topowa, Blackbird Pro waży 14 kg i przy cenie 9999 zł oferuje naprawdę ciekawe zestawienie komponentów. Na pokładzie znalazło się miejsce m.in. dla amortyzacji Rock Shox (legendarny widelec Pike RCT3 i damper Rock Shox Monarch RC3 DebonAir) oraz napędu 1 x 11 skonfigurowanego z mieszanych komponentów SRAM - m.in. korby GX oraz przerzutki NX. Hamulce to SRAM DB5, a resztę osprzętu uzupełniają produkty własne Dartmoora - takie jak mostek, kierownica czy koła (Blackbird nie oferuje jeszcze standardu Boost). Uzupełnieniem całości jest oczywiście regulowana sztyca Rock Shox Reverb.
Tańsza wersja Blackbird utrzymana w konsekwentnie czarnej stylistyce to nieco bardziej budżetowe komponenty. W amortyzacji tego modelu pojawia się widelec SR Suntour Auron LO - RC, damper Rock Shox Monarch RL DebonAir. W napędzie znajdziemy pełną grupę SRAM Nx uzupełnioną hamulcami SRAM Level. Regulowana sztyca - Kind Shock E-Ten. Waga tak skonfigurowanego Blackbirda to 14,85 kg, cena: 6999 zł.
Model Bluebird to propozycja Dartmoora dla osób, które szukają coraz bardziej popularnych rowerów trailowych ze skokiem oscylującym w granicach 130 mm. Ten bardzo ciekawy model zaproponowano w dwóch konfiguracjach mocno różniących się charakterystyką. Topowy Bluebird PRO 27,5 + jak sama nazwa wskazuje wyposażono w koła "na plusie", które znacząco poprawiają możliwości zawieszenia o skoku 130 mm, wydatnie zwiększając trakcję i przesuwając margines bezpieczeństwa na każdej trasie. Ta wersja została wyposażona w amortyzację Rock Shox, w tym widelec Revelation (oczywiście w wersji pod koła +) oraz damper Rock Shox Monarch. Na pokładzie znalazło się także miejsce dla napędu SRAM Nx, hamulców SRAM Level oraz regulowanej sztycy Kind Shock E - Ten. Wisienką na torcie są opony Schwalbe Nobby Nic 27,5 x 3.0. Waga wersji 27.5 + to 14,95 kg, a jej cena wyniosła 7299 zł.
Tańsza wariacja na temat Bluebirda to tez zupełnie inny charakter roweru. Dzięki wykorzystaniu potencjału systemu Boost, drugi wariant Bluebird to rower na kołach 29 cali (tak jest, implementacja Boosta do rowerów Dartmoor została przeprowadzona tak, iż można stosować wymiennie dwie wielkości kół z piastami 148/110). W przeciwieństwie do wielu innych producentów Dartmoor nie zmniejszył skoku w stosunku do wersji na mniejszych kołach - dzięki 130 mm możliwości Bluebirda na dużych kołach są naprawdę potężne. Jeśli chodzi o osprzęt, możemy liczyć na widelec Rock Shox Sektor Silver i damper Monarch. Napęd to podobnie jak w wersji Plus SRAM Nx uzupełniony hamulcami SRAM Level. Podobnie jak w przypadku wersji na grubszych oponach postawiono też na akcesoria produkcji własnej, w tym oczywiście koła. Bluebird 29 jest minimalnie lżejszy - 14,65 kg i tańszy: 6299 zł
Model Wish, jako ostatnia z propozycji enduro na rok 2017, jest fanom marki znany doskonale. W najnowszej odsłonie znajdziemy dwie specyfikacje, z których tak naprawdę nowa jest... tylko jedna. Wish Enduro oferuje naprawdę poteżne możliwości zjazdowe zapewnione przez 170 mm widelec Rock Shox Yari RC oraz damper Rock Shox Monarch DebonAir R High Volume. Na pokładzie znalazło się też miejsce dla napędu SRAM Gx 1 x 11, hamulców Avid DB5 oraz regulowanej sztycy Kind Shock E - Ten. Podobnie jak w przypadku pozostałych Dartmoorów postawiono na własne mostki, kierownice oraz ciekawe koła. Waga nowego Wisha - 15 kg.
Pomimo generalnej mody na bardziej uniwersalne rowery enduro, dyscypliny takie jak downhill dalej mają liczne grono fanów. Tradycyjnie już Dartmoor nie zapomina o tej grupie odbiorców, oferując im dwie wersje modelu Roots. Topowy Roots Pro Red Devil to rower dobrze znany fanom zawodów Red Bull Rampage - właśnie na tym charakterystycznym, czerwonym potworze masywne dropy i wielkie gapy zaliczał Szymon Godziek. Taki rodowód mówi jasno - Roots PRO to rower stworzony specjalnie z myślą o najbardziej hardkorowym freeridzie, z ogromnym naciskiem na bezkompromisową wytrzymałość. 200 mm skoku ramy, widelec Marzocchi 380 CR i damper Marzocchi Moto C2R zostały uzupełnione napędem SRAM i korbą Truvativ Descendant. Hamulce to Avid Code z obowiązkowymi tarczami 203 mm. Bardziej wyścigowo usposobioną wersją Roots'a jest Black Angel - oferuje min. amortyzator przedni Rock Shox Boxxer RC wraz z damperem RS Kage RC, napęd SRAM wraz z hamulcami Avid DB 5. Waga - 17.5 kg.
Hardtaile
Rodzina trailowych sztywniaków w ofercie Dartmoora przeżywa swój złoty czas. Do oferty dołączyło kilka ciekawych modeli, które w pełni czerpią z potencjału najnowszych technologii mocno zbliżających możliwości tego typu rowerów do drożych full suspension.
Nowy Dartmoor Hornet to sztywniak do naprawdę ciężkich zastosowań. Aż 150 mm skoku zapewnia widelec SR Suntour Auron LO - RC, a jego możliwości dodatkowo zwiększają opony 27.5 +. Napęd SRAM Nx 1 x 11 uzupełniono ciekawą korbą Samox AF15–ISIS, hamulce to SRAM Level. Koła oczywiście w standardzie Boost, obuto w opony Maxxis Minion DHF+ 27.5x2.8”. Waga tak skonfigurowanego Horneta to 13,9 kg, natomiast cena zatrzymała się na przyzwoitym poziomie 4999 zł.
Kolejnym modelem wykorzystującym potencjał dużych opon jest Primal Pro 27.5 +. Ten nieco bardziej uniwersalnie zestrojony model oferuje 140 mm skoku widelca Rock Shox Revelation, napęd SRAM Nx, hamulce Level oraz regulowaną sztycę Kind Shock E - Ten. Nieograniczoną wręcz trakcję zapewniają opony Schwalbe Nobby Nic o szerokości aż 3 cali. Waga - 13,95 kg, cena: 5199 zł
Bazując na potencjale piast Boost, uzupełnieniem dla topowego Primala jest wersja na kołach 29 cali, z mniejszym widelcem 120 mm Rock Shox Recon Silver R, napędem 1 x 10 (mix korby SRAM Nx z mieszanką komponentów X5 i kasety Sunrace). Duże koła i nieco ograniczony osprzęt zaprocentowały niższą wagą - 13.3 kg oraz ceną na poziomie 3999 zł
Rodzina Primal to również modele Pro na standardowych kołach 27,5 z napędem 1 x 10 i widelcem Rock Shox Revelation oraz jeszcze tańsza wersja Primal 27.5 cala (3399 zł). Ciekawostką jest uzupełnienie kolekcji o nową wersję Primal Basic. Zaawansowana trailowa geometria została niejako uzupełniona komponentami z niższej półki cenowej, dzięki czemu udało się zaproponować rasowy, ścieżkowy rower trailowy w cenie tańszych modeli MTB. Na pokładzie Primala Basic znajdziemy min. widelec SR Suntour XCR 32 ze stalową sprężyną, napęd 2 x 8 z tylną przerzutką SRAM X4 oraz mechaniczne hamulce tarczowe Promax DSK 310. Waga modelu Basic - 14,25 kg.
Panowie z Darmoora nie zapomnieli też o swoich korzeniach, jakimi są rowery do dirtu i streetu. W ofercie znalazło się aż 6 nowych wersji modeli Two6Player, w tym topowa, wyposażona w specjalną dirtową edycję widelca Rock Shox Pike.
Ofertę Dartmoor 2017 uzupełniają również tradycyjnie wszelkiego rodzaju komponenty takie jak kierownice, mostki czy ciekawe koła, dostosowane również do nowych standardów Boost i szerokich opon +. Szeroki przekrój dostępnych modeli, ich duże zróżnicowanie cenowe oraz doskonała rozpoznawalność marki na polskim rynku sprawiają, iż nowe Dartmoory z pewnością będą częstym widokiem na szlakach w nadchodzącym roku.
Dystrybucja: velo.pl/marki/dartmoor