Spis treści:
Kolarstwo szosowe w amatorskim wydaniu stale zyskuje na popularności, a to sprawia, że ambitniejszej jazdy na rowerze próbują osoby, które nie zawsze są w stanie przyzwyczaić się do jakości jazdy jaką oferuje bardzo sportowa szosówka. Z drugiej strony mamy zawodowców, którzy każdej wiosny mierzą się z piekielnymi trasami monumentów, takimi jak Ronde van Vlaanderen czy mityczny już Paris-Roubaix - wyścigi szczególne, z myślą o których przygotowane są maszyny do zadań specjalnych. Segment rowerów komfortowych znacząco więc w ostatnich latach urósł, przez co wielu producentów poszukuje własnych, innowacyjnych rozwiązań zwiększających możliwość tłumienia drgań. Jednym z takich producentów jest bez wątpienia amerykański Trek, który w pierwszej generacji Domane zaprezentował rozdzielacz IsoSpeed, pozwalający na uginanie się rury podsiodłowej pod kolarzem pokonującym nierówności. Nowa generacja Domane, czyli Domane SLR system ten rozwinęła jeszcze bardziej, a dodatkowo przeniosła go także do przedniej części roweru.
Warto wspomnieć, że przy tworzeniu tej konstrukcji udział brał sam Fabian Cancellara - posiadanie w szeregach teamu fabrycznego zawodnika, który na swoim koncie ma m.in. 3 zwycięstwa w "Piekle Północy" oraz 3 wygrane w Ronde van Vlaanderen zobowiązuje Treka, do dostarczenia mu roweru, który nie ulegnie w walce z kocimi łbami brukowych klasyków. I chodziaż kariera Spartacusa zmierza już ku końcowi (nad czym wszyscy ubolewamy), to współpraca na linii Cancellara - Trek wyszła na dobre wszystkim - jeszcze przed oficjalną premierą Domane SLR pod nogą Szwajcara wygrał Strade-Bianche i zameldował się na 2. miejscu we "Flandryjskiej Piękności".
Regulowany IsoSpeed
W Domane SLR system został rozbudowany i pozwala na regulację, gdyż jak słusznie zauważa producent zarówno waga użytkownika, jak i jego preferencja co do tłumienia może być różna. Nowe rozwiązanie składa się z rury podsiodłowej rozdzielonej na dwie osobne części, która połączona została w dwóch miejscach - u góry, za pomocą rozdzielacza IsoSpeed oraz na dole za pomocą mocowania na śrubę. Pomiędzy rozdzieloną na dwie części rurą znajduje się pusta przestrzeń, a w niej suwak, którego ustawienie góra-dół zmienia siłę potrzebną do ugięcia. W ten sposób możemy zmieniać czułość całego systemu, a regulacja odbywa się po odkręceniu dolnej śruby od koszyka na bidon. W najniższym ustawieniu suwaka, czyli przy największej "miękkości", zdolność do pochłaniania drgań ma być o 14% większa w porównaniu do poprzedniej generacji Domane. Z kolei przesuwając suwak na samą górę otrzymamy ramę, która zaoferuje minimalne, bo wynoszące jedynie 1 mm ugięcie.
Ekspansja IsoSpeed
W przedniej części roweru również zastosowano system IsoSpeed, który pozwala rurze sterowej na ugięcie niezależnie od główki ramy, polepszając w ten sposób pochłanianie wstrząsów o 10% w porównaniu do obecnego Domane. Trek obiecuje przy tym, że system działa bez uszczerbku dla sztywności bocznej przodu roweru. O dalsze poprawienie komfortu dla ramion i dłoni kolarza dba system IsoCore. Jest to kierownica, w której pomiędzy warstwami karbonu znalazła się pochłaniająca drgania guma. Dzięki temu zabiegowi ilość drgań w kierownicy spadła podobno aż o 20%. Poprawiony w stosunku do poprzedniej generacji widelec tłumi drgania o 7% lepiej.
Domane SLR w wersji z tradycyjnymi hamulcami zmieści opony o szerokości do 28 mm, natomiast wersja Disc, z tarczówkami, kompatybilna jest z oponami o szerokości do 32 mm. Wersja pod hamulce tarczowe otrzymała osie o średnicy 12 mm. W sprzedaży pojawi się łącznie pięć modeli Domane SLR: 9 eTap, 7, 7 Disc, 6 oraz 6 Disc. Ceny zaczynają się od 19999 zł za model 6, a kończą na 41999 zł za konfigurację 9 eTap.
Produkty Trek w Katalogu Rowerowym 2016: Trek
Dystrybutor: www.trekbicycles.com