
BMX stanie się od roku 2008 dyscypliną olimpijską. Wiadomość ta odbiła się szerokim echem w rowerowych kręgach, docierając także do Japonii. Gigant proponuje specjalną grupę BMX-ową, stworzoną dla zawodników, ukrytą pod nazwą DXR. Shimano nie oczekuje, że komplet będzie się sprzedawać rewelacyjnie, ma być nośnikiem image, swoistą tablicą reklamową i pokazem umiejętności firmy.
Każdy, kto ma pamięć dłuższą i pojemniejszą niż Roman Giertych, zapewne od razu ma podobne jak ja skojarzenia. Shimano już kiedyś miało w swojej ofercie komponenty do BMX-ów - ogniście czerwony zestaw DX. Nowa grupa zdaje się być pewną kontynuacją tamtej i nawiązywać do tradycji.



Zestaw korb DXR, piasty, dźwignie i hamulce zostały stworzone we współpracy z doświadczonymi zawodnikami BMX-owymi. Jednak od strony, chciałoby się powiedzieć...genetycznej, DXR to w dużej części dobrze znany freeride'owy Saint. Jeśli powiemy, że mamy tu do czynienia z polerowanym Saintem, nie będzie w tym zbyt wielkiej przesady, bo sprzęt lśni, aż miło.


Korba DXR powstała z wykorzystaniem technologii Hollowtech i podobno osiągnęła rekordową sztywność. Ponadwymiarowa oś jest oczywiście zintegrowana z korbą. Gwarantuje to pewność startu, przypominającego eksplozję, tak istotną w wyścigach BMX. Zębatki mocowane są za pomocą 4-ramiennego pająka. Tarcza jest oczywiście tylko jedna, za to dostępna w wielkości 34/38/41/42/43/44/46 z. Ramiona zaś mogą mieć długość 165, 170, 175 lub 180 milimetrów. Miejsce wkręcenia pedałów wzmocniono za pomocą stalowej tulei - tak samo, jak w Saincie. Tarcze są kompatybilne z 9-biegowymi łańcuchami HG. Nawiasem mówiąc, korba z 34 zębami i ramionami o długości 180 mm może być interesującym rozwiązaniem dla rowerów singlespeed.
Piasty HB-MX70 mają mieć łożyska o wyjątkowo niskich oporach toczenia, oczywiście tradycyjnie dla Shimano - z kulkami i konusami. W piaście tylnej znajdziemy zmodyfikowany system zapadek, dzięki któremu reakcja na nacisk pedałów ma być szybsza, zmniejszony został „martwy” obrót, zanim sprzęgło zacznie działać. To samo rozwiązanie znajdzie się, nawiasem mówiąc, także w innej przyszłorocznej grupie MTB, na którą tak wszyscy czekamy... Piasty będą dostępne w wersjach na 32 i 36 otworów. Do piast dobrać można zębatki tylne o wielkościach 14, 15, 16 lub 18 z.
W grupie znajdziemy też proste hamulce typu V i odpowiednie dźwignie. Hamulec jest przewidziany do montażu z tyłu, ale dźwignia może znaleźć się z lewej lub prawej strony. Dźwignie to w gruncie rzeczy srebrne Deore. Klocki mocowane są za pomocą oprawek (cartridge).
Info: R&P Pawlak, www.rp-pawlak.pl