Nazwa nowych części to skrótowiec powstały ze słów "Shimano Total Electric Power System". Abstrahując od niebywałej wymowności terminu, warto zwrócić uwagę na związane z nim szczegóły. W skrócie, grupa została zaprojektowana dla rowerów elektrycznych, tak aby przekształcić je w sprzęt bardziej przyjazny użytkownikowi. W założeniu STEPS E6000 ma sprawiać, że typowy e-bike będzie bardziej podobny do standardowego roweru, zarówno pod kątem obsługi jak i klasycznego wyglądu części. Dość powiedzieć, że wszystkie kable dedykowane są to wewnętrznych systemów prowadzenia pancerzy.
Całość składa się z silnika, akumulatora, licznika i łańcucha. Łączna waga na poziomie 3,1kg sytuuje części na półce jednych z najlżejszych na rynku. Grupa opiera się na silniku elektrycznym o mocy 250W, który umożliwia rozpędzenie się do 25km/h. Po uzyskaniu tego poziomu akumulator blokuje dalsze zwiększenie prędkości, zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi. Dla fanów tuningu takie problemy nie stanowią jednak większej trudności i z pewnością silnik będzie przez nich szybko rozpracowany. Co ciekawe, bateria (36V/11.6 Ah/418Wh lithium-ion) będzie się ładowała samoczynnie podczas zjazdu, co pozwoli na przedłużenie żywotności silnika podczas pojedynczej jazdy. Umożliwiający to system E-gain poprawia także siłę hamowania, wykorzystując podobną technologię jak hamowanie silnikiem w samochodzie.
Sama bateria umieszczona jest w podłużnym korpusie, który montowany jest z tylu roweru i posiada wmontowane światło czerwone. Oprócz tego istnieje też wersja wmontowana w piastę tylną. Pełne ładowane trwa ok. 4 godziny, a maksymalna liczba doładowań wynosi 1000. Proste przeliczenie sprawia, że nawet przy codziennej jeździe wystarcza ona na ok. 3 lata użytkowania.
Sama obsługa napędu ma być duża prostsza niż w wielu modelach tego typu. Guziki umieszczone na górze dźwigni hamulcowych umożliwiają zmianę trybów jazdy (eco, normal i high) oraz operowanie światłami (warto dodać, że oprócz wersji tylnej, system wyposażony jest także w przednią lampę 6V/2.4W LED). Zasięg roweru na akumulatorze wynosi ok. 120km (eco), 100km (normal) oraz 80km (high). Co ciekawe, system jest w stanie pracować optymalnie w temperaturach 10-50 st. C. Uniemożliwia to co prawda długie jazdy zimowe (przynajmniej w naszym klimacie), ale przez zdecydowaną większość roku daje możliwość swobodnej jazdy.
Całością steruje komputerek STEPS montowany na kierownicę. Za jego pomocą możemy śledzić wszystkie niezbędne parametry, takie jak aktualny tryb jazdy, stan naładowania baterii, wskaźnik przełożenia oraz typowe funkcje rowerowe (dystans, czas, prędkość itd.).
Komponenty Shimano STEPS współpracować będą z różnorakimi rodzajami napędu: tylną piastą 8-biegową obsługiwaną elektronicznie (Shimano SG-E500), piastą Shimano Nexus oraz standardową przerzutką tylną. Hamulce dostępne będą w dwóch rodzajach: V-brake oraz w piaście tylnej.
Ciekawostką jest możliwość integracji systemu STEPS z piastami Shimano Di2 wyposażonymi w wewnętrzny system zmiany biegów (np. Alfine). Daje to szereg możliwość dla użytkowników. Po pierwsze, dzięki takiemu zespoleniu piasta Di2 w pełni kontroluje silnik w trakcie zmiany przełożeń, zmniejszając jego moc. Dzięki temu wzrasta szybkość zmiany biegów. Oprócz tego Di2 daje możliwość połączenia STEPS z oprogramowaniem E-Tube. Dzięki temu możemy m.in. zmienić funkcje poszczególnych przycisków, aktualizować firmware czy diagnozować stan poszczególnych komponentów.
Grupa Shimano STEPS będzie dostępna w sprzedaży od sierpnia 2014 roku. Cena komponentów nie została jeszcze podana.
Fot.: Shimano
Dystrybutor: www.shimano-polska.com