Zipp 2014

Amerykański producent prezentuje ofertę na kolejny sezon

Drukuj

Koła oparte na nowych piastach V9, model 303 pod hamulce tarczowe czy nowe koszyki na bidon - to wszystko czeka nas w nowej kolekcji Zippa. Co dokładnie oferuje popularna marka?

Nowe piasty
Amerykański producent zdecydował się na modyfikację technologii używanych w swoich piastach tylnych z serii 188. System V9 opiera się na montażu powiększonych, stalowych łożysk opartych na nowych katridżach. Całość ma powodować, że całkowite przełożenie przekładni (siła nacisku na oś) jest mniejsza i bardziej rozproszona. W połączeniu z nowym zaplotem na "wirtualne trzy krzyże", gdzie szprychy przecinają się dwukrotnie. Zipp twierdzi, że taki system skutkuje znaczącym zwiększeniem sztywności, m.in. dzięki skróceniu długości szprych. Ich ilość wynosi po 24 na koło. Zwiększony poziom sztywności tylnego koła ma wynosić ok. 25% w porównaniu do wiodących produktów konkurencji.
 

System V9 został wykorzystany w nowej konstrukcji piast 188


Konstrukcja nowych piast została zaprojektowana przy dużym udziału sportowców zawodowych, w tym Marka Cavendisha z belgijskiej grupy Omega Pharma – Quick-Step Cycling Team. Według jednego z najszybszych sprinterów świata nowy sposób zaplotu szprych oraz technologia piasty V9 sprawia, że koło jest sztywniejsze w trakcie finiszu i pozwala dzięki temu łatwiej przyspieszać. Z nowego rozwiązania korzystali również kolarze Saxo Bank - Tinkoff podczas tegorocznej edycji Vuelta a Espana.

Masa nowej piasty wynosi 188/V9 wynosi 245g. Bębenek jest kompatybilny z systemami 10- i 11-rzędowymi (SRAM/Shimano/Campagnolo). Piasta będzie dostępna od tego miesiąca w sprzedaży. Będa na niej zaplecione wszystkie modele z serii Firecrest (na szytkę i oponkę) oraz koła z serii 202 (na szytkę).

Przełaj na tarczy
Zipp 303 Firecrest Tubular Disc to propozycja marki na nowy sezon przełajowy. Koła zbudowane są wokół nowej piasty 188/V9 oraz posiadają system zaplotu 24 szprych na dwa krzyże (z przodu) i trzy krzyże (z tyłu), wszystko dla zwiększenia sztywności i transmisji energii pedałującego.

 

 

Zipp 303 Firecrest Tubular Disc


45-milimetrowe obręcze gwarantują stabilność i aerodynamikę. Ich poszerzone ścianki wpływają na zwiększenie wytrzymałości konstrukcji w trudnym terenie. Oprócz wyścigów przełajowych wielu zawodników używa ich także w trakcie wyścigów po bruku, m.in. Tour de Flandres czy Paryż-Roubaix. W połączeniu z hamulcami tarczowymi koła mają gwarantować solidny zestaw do przełajowego użytku. W błocie i piasku stała efektywność hamowania jest zaletą nie do przecenienia, choć nie wszyscy wielcy cyclocrossowego świata zdecydowali się na tarczowe rozwiązanie w swoich "bolidach".

Piasty w nowym modelu kół produkowane są w rozmiarach: 100mm (przód) oraz 135mm (tył). Bębenek tylnej piasty dostosowany jest do montażu kaset 11-rzędowych (Shimano lub Campagnolo). Łączna masa kół wynosi 1435g (szytka) lub 1680g (oponka). Cały zestaw kół kosztuje $2300 (oponka) oraz $2500 (szytka). Limit masy użytkownika wynosi 113kg. Koła są już dostępne w sprzedaży.

 

 

 

Kierownica z nową ergonomią
Na kolejny sezon Zipp przewiduje także zmiany w segmencie kierownic szosowych. Główne modyfikacje dotkną przede wszystkim ergonomii poszczególnych modeli.

 

 

Service Course SL 70 (lewa - stara, prawa - nowa wersja)


Producent dostrzega zmiany zachodzące w pozycji kolarzy. Większość z nich przez dłuższą część trwania wyścigu jedzie w pozycji umiarkowanie wyprostowanej, a dużo mniej w tradycyjnie aerodynamicznej, w dolnym chwycie. W związku z tym zmiany wymaga ustawienie poszczególnych kątów oraz rozmiarów kierownicy.

Nowa geometria zakłada podwyższenie górnej części kierownicy, zmniejszenie kąt spadku z 15 do 10 stopni (SL 70), pogrubienie baranka w części zewnętrznej (na początku spadku) oraz części środkowej (w dolnej części). Wszystko to pomaga spędzać czas na rowerze w bardziej komfortowej pozycji - dotyczy to przede wszystkim wygodnego ułożenia dłoni na manetkach oraz stabilnej pozycji nadgarstków.

 

 

 

 

Service Course SL 80 (lewa - stara, prawa - nowa wersja)


Zmiany dotyczą modeli Service Course SL 70 oraz SL 80. Ich cena wyniesie $110, a kierownice będą dostępne od października. Waga wynosi od 250-275g.

Futurystyczne koszyki
Oprócz nowych modeli kół i piast, producent wypuszcza także mniejsze komponenty na rynek.

Ciekawostką są m.in. nowe koszyki na bidon w wersji SL Speed (karbonowy) oraz Alumina (wiadomo). Konstrukcja koszyków została tak opracowana, aby bidon łatwo wchodził zarówno prostopadle, jak i pod niewielkim kątem.

 

 

 

 

Nowe modele koszyków na bidon - SL Speed (karbonowy) oraz Alumina


Cena wersji aluminiowej wynosi $35, a karbonowej - $75. Waga pierwszego modelu wynosi 28g, a węglowego - 17g (bez śrub).

Fot.: Zipp
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl