Szosa dla wymagających
Całkowicie nowy model Author Charisma to rower dla miłośników bezkompromisowego nawijania asfaltowych kilometrów. Czeskim inżynierom udało się stworzyć ramę, której masa wynosi 990g. Rower został wykonany w oparciu o podobną geometrię, co we wcześniejszych modelach wyczynowych szos Authora. Będzie więc aerodynamiczna sylwetka, ale z zagwarantowanym komfortem.
Konstrukcja została zaopatrzona w pełni wewnętrzny system prowadzenia pancerzy oraz powiększony przekrój mufy suportu. To ostatnie rozwiązanie ma znaczące poprawić sztywność konstrukcji oraz zwiększyć poziom przyspieszenia roweru. W Charismie zdecydowano się na proste rury widelca tylnego - konstrukcja wykonana z innej niż pozostałe części kompozycji włókien ma zapewniać większy poziom pochłaniania drgań.
Rower będzie dostępny w czterech wersjach grup osprzętu: Shimano 105 2x10, Shimano Ultegra 2x11, Shimano Ultegra Di2 2x11 i Shimano Dura ace 2x11. Najwyższy model to Charisma 77, który został wykonany z włókien typu A, najwyższej jakości w skali Authora. Włókna typu B zostały z kolei wykorzystany do przystępniejszego ekonomicznie modelu Charisma 66, którego rama jest również nieco cięższa (1070g).
650B u braci Czechów
Zgodnie ze światowymi standardami, Author również zdecydował się wprowadzić do swojej oferty rowery MTB oparte o koła w rozmiarze 27,5". Producent zza południowej granicy dostrzega zarówno wady, jak i zalety stosunkowo nowego standardu, ale decyduje się wprowadzić do oferty pięć nowych modeli.
Wszystkie z nich oparte będą na aluminiowych ramach ze stopu 6061, a konstrukcje mocno przypominają wersje 26-calowe, tyle że dostosowane rozmiarowo do wymogów większych o 1,5 cala kół. Najwyższymi modelami sekcji 650B są Egoist i Vision, których hydroformowane ramy są potrójnie cieniowane i wyposażone w bezpośrednie mocowanie przedniej przerzutki. Ich geometria dostosowana jest do bardziej sportowego charakteru użytkowania, w przeciwieństwie do pozostałych trzech modeli. Zdecydowano się tutaj m.in. na nieco krótszą rurę górną oraz podsiodłową i skrócenie tylnego widelca. Modele te będą dostępne w pięciu rozmiarach: 16, 17,5, 19, 20,5 i 22".
Dwa niższe modele, Context i Spirit, będą również oparte o stop aluminiowy, ale już z ograniczonym proces redukcji masy ramy. Context charakteryzuje się podwójnym cieniowaniem, a Spirit obywa się w zupełności bez tej technologii. Te wersje 27,5-calówek dostępne będą w czterech rozmiarach: 15, 17, 19 i 21".
27,5-calowy rower dla najbardziej początkujących to z kolei Pegas. Duraluminiowa rama, blokowany mechanicznie widelec oraz napęd Shimano Acera 3x8 to cechy charakteryzujące ten model.
Z pełnym zawieszeniem na rynek
Dużą nowością w ofercie sąsiadów zza południowej granicy będzie model Epoque 27,5 cala. Rower oparty na pełnym zawieszeniu ma stanowić interesującą propozycję w ofercie Authora dla miłośników fulli ze średnim rozmiarem kół. Dotychczas w katalogu marki mogliśmy znaleźć wyłącznie 26-calowe modele z serii A-Ray oraz Era.
Aluminiowy Epoque charakteryzuje się 120-milimetrowym skokiem zawieszenia, które opiera się na technologii DPL (Drive Link Pivot). Cztery zawiasy mają płynnie wybierać nierówności i być przydatne w każdych warunkach, szczególnie jeśli zależy nam na komforcie i szybkiej jeździe w dół po wszystkim, co się nadaje do pokonania na rowerze (albo i nie). Geometria roweru wskazuje na dedykowanie sprzętu do użytku trail/AM – znajdziemy tutaj m.in. główkę o nachyleniu 68st. i rurę podsiodłową o kącie 73,75st, które pozwalają zjeżdżać szybko i z dużą kontrolę, szczególnie w połączeniu z dość dużą bazą kół (1160mm w rozm. M).
Rower będzie dostępny w dwóch wersjach, w rozmiarach S, M i L. Wyższy model Epoque 2.0 wyposażony jest w tłumik Rock Shox Monarch RT3 oraz widelec Rock Shox Recon Gold TK 15 Solo Air. Napęd to pełna grupa SRAM X9 w wersji 2x10. Za hamowanie odpowiada hydrauliczny zestaw Avid Elixir 5.
Niższa wersja Epoque 1.0 złożona jest na osprzęcie Shimano SLX/Deore 3x10. Za amortyzację odpowiada damper Rock Shox X-Fusion 2R oraz amortyzator Rock Shox RST F1rst Air TRL. Hamowaniem zajmują się hydrauliczne Tektro Draco WH.
Nowości na sztywno
W segmencie hardtaili 26- i 29-calowych Author również wprowadza nieco zmian, chociaż nieco uszczupla kolekcję rowerów na małym kole.
Wszystkie aluminiowe ramy sztywniaków zostaną wyposażone w taperowane główki stalowe oraz bezpośrednie mocowanie hamulca typu Post Mount. Zdecydowano się również na lekką modyfikację przekrojów rur w celu poprawy sztywności. W geometrii posunięto się nieco bardziej w kierunku sportowego zastosowania. Dużą zmianą jest m.in. skrócenie tylnych widelców w aluminiowych hardtailach Authora o 5mm, co poskutkuje większą zwrotnością tych modeli.
Poszerzeniu uległ z kolei 29-calowy segment Authora. Obok modeli Traction, Instinct, Revolt, Sector, Dexter i Solution w kolejnym sezonie będziemy mogli zaopatrzyć się również w dużego Magnuma i Modusa. Ten pierwszy będzie jednocześnie jednym z topowych modeli producenta. Największą zaletą 29-calowego Magnuma ma być kompozytowa konstrukcja wykonana z włókien o wyższej niż dotychczas jakości i indeksie sztywności.
Z elektryką za pan brat
W ofercie na sezon 2014 w katalogu Authora nie zabraknie modelu opartego o silnik elektryczny.
Ściślej, będą to dwa rowery trekkingowe - Elektra i Element. Obydwa oparte o silnik Suntour o mocy 250W oraz akumulator Sanyo (36V, 8Ah). Zasięg roweru na najniższym poziomie "dodatkowej mocy" wyniesie 90km.
Fot.: Author
Dystrybutor: www.velo.pl