Nowa Ultegra Di2 od Shimano

Shimano Ultegra 6870 Di2 11s 2014

Drukuj

Oprócz wprowadzenia hydraulicznych hamulców, Shimano zdecydowało się również na modyfikacje elektronicznej Ultegry. Grupa 6870 Di2 zyskała jedenasty bieg i przeszła kilka zmian. Jak wygląda nowa Ultegra?

Wraz z ogłoszeniem przez japoński koncern hydraulicznego zestawy hamulcowego do szosy na światło dzienne wyszła także grupa Ultegra. Najnowsza odsłona tej drugiej po Dura-Ace grupy osprzętu niesie ze sobą kilka zmian, głównie wprowadzających modyfikacje estetyczne i materiałowe. Poza nimi najważniejsze jest wprowadzenie jedenastego biegu.

Zmodyfikowana przerzutka i klamki
Jedną z największych zmian wprowadzonych w nowym modelu tylnej przerzutki (RD-6870) jest poszerzenie i wydłużenie połączenia z hakiem ramy. Ma to bezpośrednio wpływać na poprawę precyzji zmiany biegów (która i tak była bardzo dobra) i chronić przerzutkę podczas kraksy (przy upadku wózek przesuwa się automatycznie do wewnątrz po silnym uderzeniu). Modyfikacja w budowie przerzutki pozwoliła również na możliwość obsłużenia większej niż dotychczas rozpiętości kasety. Już wersja ze średnim wózkiem (GS) będzie obsługiwała maksymalny rozmiar zębatki 32. Warto zaznaczyć, że jest to pierwszy taki krok w elektronicznych grupach Shimano.
 

Shimano RD-6870 obsługuje teraz 11 biegów


Dla przypomnienia dodamy, że przerzutka będzie połączona z korbą pochodzącą z grupy 6800. Nowością w jej budowie są cztery ramiona mające wpływać na poprawę sztywności. Dla porządku warto dodać, że kasetę zestawimy z następującymi rozstawami tarcz w korbie: 53-39, 52-36, 50-34 i 46-36 (dla rowerów przełajowych).

Klamkomanetki ST-6870 ponownie przeszły modyfikacje estetyczne i ergonomiczne. Zmniejszono nieco objętość głównego korpusu oraz zmodyfikowano profil dźwigni hamulcowej. Ten ostatni charakteryzuje się wybrzuszeniem u góry konstrukcji, które ma ułatwiać hamowanie podczas jazdy w górnym chwycie. Zmianie uległy także rozmiary przycisków, które pozwalają na pewniejsze wyczucie pod palcem. Możliwa będzie też zmiana kilku biegów na raz, po przytrzymaniu na chwilę dłużej przycisku.

 

 

Przerzutka przednia Shimano FD-6870 nie zyskała znaczących modyfikacjiNowa odsłona manetek Shimano ST-6870


Więcej o grupie mechanicznej, z które pochodzą pozostałe komponenty, znajdziecie w naszym poprzednim artykule.

 

 

 

Poprawione okablowanie
W nowej odsłonie elektronicznej Ultegry poprawiono także sposób połączenia przerzutek z baterią i manetkami. System 6870 E-Tube będzie prostszy w obsłudze i montażu. Poprawiono również wytrzymałość okablowania zmieniając nieco proporcję użytych materiałów. Warto dodać, że system E-Tube jest programowalny przez użytkownika. W specjalnym oprogramowaniu Shimano (dostępnym za dodatkową opłatą) możliwe jest konfigurowanie działania system pod własne preferencje. Możemy więc m.in. zmienić ilość przełożeń wskakujących za jednym kliknięciem, modyfikować funkcje poszczególnych przycisków manetek czy konfigurować dodatkowe akcesoria. Należą do nich choćby manetki sprinterskie SW-R610 Sprinter (umieszczane na rogach kierownicy szosowej) i dodatkowe ST-6871(standardowo mocowane na rogach kierownicy czasowej).

 

 

Manetki Sprint Shifter SW-R610Manetki do montażu w kierownicy czasowej


Nowe klamki ST-6870 posiadają trzy porty dzięki którym podepniemy wspomniane, dodatkowe manetki zmiany przełożeń mogą być bez problemu montowane i obsługiwane.

Waga nowej grupie Ultegra 6870 Di2 będzie zmniejszona o 126g w porównaniu do poprzedniej wersji, 6770 Di2. Łącznie z baterią masa grupy będzie wynosić w sumie 2359g (kaseta 11-23, korba 53-39 170mm i łańcuch 114 ogniw).

Masa poszczególnych komponentów wygląda następująco:
Klamkomanetki ST-6870 - 295g
Przerzutka tylna RD-6870-GS - 260 g
Przerzutka tylna FD-6870 (na hak) - 155 g
Dodatkowe manetki zmiany biegów ST-6871 - 205g

 

 

 
Shimano Ultegra 6870 Di2 11s


Podsumowanie
Rozwój elektroniki w Shimano to z pewnością nie tylko modyfikacja funkcjonalności sprzętu, ale także zaznaczenie trendu, w jakim zmierza japoński koncern. Wydaje nam się, że kolejnym krokiem może być stworzenie elektronicznej grupy MTB, ale w tym przypadku istnieje o wiele więcej komplikacji niż na szosie (m.in. żywotność i wytrzymałość baterii, precyzja zmiany biegów podczas jazdy w błocie, reakcja systemu na wstrząsy, uderzenia itd.). Odsłona nowej, elektronicznej Ultegry oraz wyjście na świat hydraulicznego osprzętu do szosy wskazuje na wszechstronny rozwój Shimano. Jesteśmy ciekawi, jak na nowinki zareaguje rynek, przede wszystkim amatorskich użytkowników szosówek.

Nowe komponenty będą dostępne na rynku w listopadzie tego roku, a w od jakiegoś czasu testują je również zawodnicy. Dokładne ceny nie zostały jeszcze ustalone.

Fot.: Shimano, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.shimano-polska.com