Mavic Cosmic Carbone 40C

Mavic Cosmic Carbone 40 C - nowe koła od Francuzów

Drukuj

Mavic określa nowy model Cosmic`ów jako "pierwsze koła karbonowe pod oponę, do których można mieć pełne zaufanie". Co to oznacza?

Nietypowa konstrukcja
Jednym z elementów zwiększających bezpieczeństwo użytkowania jest zdecydowana poprawa efektywności hamowania, i to zarówno w terenie suchym jak w warunkach deszczowych. Według inżynierów Mavica droga hamowania ma być w nowych kołach krótsza o połowę w porównaniu do wiodących modeli konkurencji.

Konstrukcja obręczy poddawana była bardzo licznym testom, zarówno teoretycznym jak i praktycznym w terenie, dzięki czemu technologia powierzchni hamującej została opracowana do perfekcji. Cały proces tworzenia nowych kół zajął inżynierom Mavica trzy lata.

Jeśli chodzi o proces technologiczny, to istnieją dwie główne trudności w konstruowaniu karbonowych obręczy przeznaczonych pod oponę. Pierwszą z nich jest odporność ścianek bocznych na duże ciśnienie generowane przez oponę.
 

Waga kompletu to 1545g (670g przód i 875g tył)


Drugim utrudnieniem jest wytrzymałość powierzchni hamującej obręczy na ciepło generowane przez docisk klocków. Aluminiowe obręcze są zdolne do szybkiej redukcji temperatury, a sam materiał jest w stanie znieść dużo więcej niż standardowe koła karbonowe.

Rozwiązania Mavica w tym względzie są innowacyjne. Do wnętrza karbonowej konstrukcji wstawiono cienką i ultralekką, aluminiową obręcz. Następnie całość konstrukcji poddawana jest specjalnemu, opatentowanemu przez firmę procesowi scalania przy wysokiej i ciągle wzrastającej temperaturze. Wszystko to pozwala obręczy znosić wysoki poziom ciepła i jednocześnie nie odkształcać się. W testach wykazano, że przy prędkości 60km/h i temperaturze maksymalne 200 st. C obręcz nie ulega zmianom mechanicznym.

 



Jej kształt to okrągły i aerodynamiczny profil NACA, do tej pory używany wyłącznie w modelu Cosmic CXR 80. Powstał on oczywiście w wyniku testów w tunelu aerodynamicznym, gdzie badano różnorakie kąty nachylenia ścianek obręczy oraz ich wpływ na aerodynamikę kół.

 



Otwory na szprych są płytkie i nie przechodzą na wylot obręczy, dzięki czemu sztywność koła jest podwyższona.

Jak do tej pory jedynie Mavic oraz American Classic nie zdecydowały się na wprowadzenie karbonowych kół w wersji pod oponkę. Wszyscy wiodący producenci posiadają w swojej ofercie takie zestawy.

Co znamienne, Mavic przyznaje że nieoficjalnie możliwy jest montaż szytek na nowy zestaw kół. Z powodzeniem mieli tego próbować niektórzy testerzy, mimo wszystko producent nie zaleca takiego sposobu użytkowania Cosmic Carbone 40 C.

Do konkretów
Waga kół wynosi 1545g (670g przód/875g tył). Wysokość obręczy wynosi 40mm, dzięki czemu koła są dość uniwersalnym zestawem wyścigowym. Korpus piast został wykonany z karbonu i posiada aluminiowe wstawki na kołnierze profilowane w aerodynamiczny sposób. Łożyskowanie QRM+ (Qualité Roulements Mavic®) opiera się na maszynowych łożyskach, które są w dodatkowy sposób uszczelniane. Oprócz tego poddają się łatwiej regulacji oraz wymianie. Same osie piasty są aluminiowe, zaciskane na kompozytowy zacisk Mavica.

 

 

 

Aerodynamiczny profil NACA zmniejsza opory powietrza działające na koła


16 szprych z przodu (zaplot radialny) i 20 z tyłu (zaplot na 1 krzyż po stronie napędu, radialny po drugiej) zostało przytwierdzone do zewnętrznych nypli, płytko umieszczonych wewnątrz karbonowej konstrukcji. Sama szerokość zewnętrzna obręczy wynosi 19mm.

Koła będą sprzedawane wraz z zestawem opon Mavic GipLink (przód) oraz PowerLink (tył). Wraz z gumami i dętkami oraz zaciskami łączna waga Mavic Cosmic Carbone 40 C wyniesie 2085g. Cena zestawu to $2,750 (ok. 8800zł). Będzie on dostępny w sprzedaży od czerwca tego roku. Do kół dołączone są również klocki hamulcowe SwissStop Yellow, rekomendowane do użytku z zestawem.

Fot.: Mavic
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl