Shimano MTB na 2014

Prezentacja nowości Shimano MTB i trekking na sezon 2014

Drukuj

Nowa odsłona grup Deore i Altus czy 27,5-calowe koła XT to tylko niektóre z japońskich nowości. Czym zaskoczy nas Shimano w segmencie MTB i trekking?

Galeria
Nowości Shimano na 2014 Zobacz pełną galerię

Nowy Deore
Po czterach latach obecności na rynku poprzedniej wersji Deore M-590 Shimano zdecydowało się na wprowadzenie odświeżonej wersji grupy. Osprzęt stanowią komponenty ze średniej półki przeznaczone dla początkujących i średnio-zaawansowanych miłośników MTB. Grupa sprawdzi się zarówno w cross country oray sprzęcie trailowym. W porównaniu do poprzedniej wersji nowa odsłona Deore ma więcej możliwości doboru przełożeń, a także serię technologii przejętych z wyższych grup. Z XT między innymi Deore przejął technologię konstrukcji hamulców (BR-M615), na czym zyskała siła hamowania oraz poziom modulacji. Tarcze i zaciski wykonano w systemie Ice Technology.
 

Przerzutka Shimano Deore RD-615


Przerzutka tylna zaadaptowała technologię Shadow RD w wersji standardowej (RD-M610) oraz RD+ (RD-M615). Pierwszy z nich charakteryzuje się niskim profilem i przeznaczony jest do użytku XC. Wersja Shadow RD+ opracowana została z kolei pod kątem rowerów all-mountain, a konstrukcja przerzutki zapewnia stabilną pracę nawet w takich ekstremalnych warunkach. Obydwa modele dzięki systemowi Shadow RD zapewniają lepszą kontrolę nad zmianą przełożeń, stabilne działanie łańcucha w każdych warunkach oraz cichą pracę.

 

 

Shimano Deore BL-M615Shimano Deore BR-M615


Kaseta (CS-HG62-10) posiada wzmocnione materiałowo zębatki, które bez problemów są w stanie obsłużyć łańcuchy HG-X współpracujące z przerzutkami opartymi o technologię Shadow RD. Kaseta będzie dostępna w kombinacjach 11-36T oraz 11-34T.

Korbę dostaniemy w wersji dwurzędowej (FC-M610) oraz trzyrzędowej (FC-M615). Dostępne będzie kilka wersji rozmiarów tarczy. Dedykowaną do rowerów 27,5- oraz 29-calowych korbę kompaktową Dyna-Sys otrzymamy w rozstawie 40-30-22T. Będzie ona dostępna w identycznym zestawieniu także w grupie SLX (FC-M672). Dla 26-calowców i mocniejszych zawodników ścigających się na większych kołach dostępny będzie model z tarczami 42-32-24T.

 

 

 

 

 

Shimano Deore CS-HG62-10


Manetki (SL-M610) poprawiono pod kątem ergonomii i dopasowania do klamki hamulcowej (BL-M615). Ta ostatnia ma zmniejszony skok (mechanizm Servo Wave), tak aby obsłużyć silniejsze hamulce. Pod kątem estetycznym zmniejszono wskaźnik zmiany przełożeń w manetce. Trigger przeznaczony jest zarówno do napędów dwu- i trzyrzędowych, a zmiana trybu odbywa się poprzez przełącznik. Warto dodać, że dostępna też będzie wersja Ispec (SL-M610-I).

 

 

 

 

Shiman Deore SL-M610-RShiman Deore HB-M615


W piastach nowej grupy Deore (HB-M618 i FH-M618) zastosowano nowe uszczelnienie łożysk. Oprócz standardowego zacisku QR piasty będą dostępne w osiach sztywnych 15mm E-Thru (przód) oraz 12mm E-Thru (tył).

Altus - stress free
Bezstresowy Altus w nowej odsłonie ma charakteryzować się stylowym designem oraz gładką pracą napędu. Przeznaczona do użytku trekkingowego 9-rzędowa grupa będzie oferowana w wersji czarnej oraz srebrnej.

 

 

 

 

Shimano Altus RD-M370


Przerzutka przednia wyposażona została w usprawniony system ciągnięcia linki, która wpływa na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę tarcz. Bardziej otwarta budowa sprzyja sprawnemu usuwaniu błota. Wózek obsługuje tarcze w maksymalnym rozmiarze 44/48T. Przerzutka dostępna będzie w wersji montażowej Top Swing (FD-M370) oraz Down Swing (FD-M371) dla różnych typów ram.

 



Tylna przerzutka (RD-M370) oparta o system Mega-9 Drivetrain zbudowana jest na niskim profilu i w technologii Double Servo zwiększającym precyzję zmiany biegów.

 

 

 

 

Shimano Altus ST-M370


Manetki dostępne są jako klasyczne triggery (SL-M370) lub klamkomanetki (ST-M370). Zmienione pod kątem ergonomii komponenty posiadają także bardziej czytelny wskaźnik zmiany przełożeń. Obsługiwane dwoma palcami dźwignie hamulcowe mają gwarantować poprawioną modulację i nieco zwiększoną siłę hamowania.

Trekkingowy Deore
Dla miłośników rowerów trekkingowych łakomym kąskiem będzie z pewnością odświeżony Deore T-610/11. 10-rzędowa grupa charakteryzuje się wysokiej jakości komponentami, z których uwagę wartę zwrócić m.in. na przerzutkę tylną (RD-T610). Przejęta z grupy MTB technologia została zmieniona pod kątem siły naciągu sprężyny - odpowiedni jej balans dopasowano do specyfiki trekkingu. W tym przypadku pracę przerzutki wspomaga także mechanizm Double Servo. W nowej grupie do dyspozycji będziemy mieli hamulce tarczowe (BR-T615) lub V-brake w systemie Ispec (BR-T610). Nieco bardziej zaawansowana technicznie i lżejsza jest przerzutka z grupy Deore LX, także przeznaczona do trekkingu.

 

 

 

 

Shimano Deore RD-T610Shimano Deore FD-T610


Uzupełnieniem jest korba ze standardowego trekkingowego Deore (FC-T6110 lub też wersja z Deore LX (FC-521) specjalnie dedykowana dla miłośników turystyki. Ta druga zbudowana jest w oparciu o technologię Hollowtech.

 

 

 

 

Shimano Deore FC-T611


W rowerach trekkingowych zastosowanie znajdą również zupełnie nowe pedały z serii Click`R. PD-T420 charakteryzują się bardzo małą siłą potrzebną do wypięcia buta z pedału, a także wpięcia się w zatrzask. Dedykowana jest specjalnie dla miłośników turystyki, którzy często schodzą z rowerów w różnych sytuacjach i potrzebują wygodnego oraz szybkiego systemu SPD. Warto przy tym dodać, że wpięcie jest jednostronne, a druga strona pedału jest płaska.

 

 

 

 

Shimano PD-T420Shimano PD-T420


Duże koła
Shimano zdecydowało się na produkcję kół w rozmiarze 27,5" pod szyldem Deore XT. Aluminiowe WH-M785 są przygotowane pod użytek opon tubeless. Obydwa koła zaplecione są na 24 szprychy proste (rozmiar 2.0-1.8-2.0). Tarcze hamulcowe montowane są w systemie Centerlock.

 

 

 

 

Shimano WH-MT15Shimano WH-MT35-R27-5


Kolejnymi modelami kół będą WH-MT35 (w rozmiarach 26", 650B i 29") i WH-MT15 (26" i 29"). Pierwszy z nich opiera się na zestawie 24/28 szprych, a drugi na 28/28. Przeznaczony dla początkujących użytkowników aluminiowy zestaw dostępny będzie wraz z naklejkami w sześciu wersjach kolorystycznych.

Tourney dla małych i dużych kół
Dla rowerów na kołach w rozmiarze do 24" (m.in. BMX) Shimano przygotowało przerzutki Tourney. Obsługują one jedną tarczę z przodu w zestawieniu z kasetami 8- (RD-FT35) i 7-rzędowymi (RD-FT55). Niski profil przerzutki ogranicza możliwość uszkodzenia sprzętu podczas upadku. Do jej obsługi służy chromowana manetka SL-FT55-7R obsługiwana za pomocą kciuka.

 

 

 

 

Shimano Tourney RD-FT55Shimano Tourney SL-FT55


W wersji szosowej Tourney jest najniżej usytuowaną w hierarchii grupą Shimano. 7-rzędowy napęd składa się z kompaktowej korby, przerzutek i manetek, które w sam raz sprawdzą się u początkujących użytkowników.

Wewnętrzny Alfine
Miłośnicy piast z wewnętrznym systemem zmiany przełożeń z pewnością ucieszą się z nowej odsłony grupy Alfine. Przeprojektowane estetycznie i technologicznie komponenty są również lżejsze od swoich poprzedników.

 

 

 

 

Shimano Alfine FC-S501


Piasta (DH-S701) waży 425g (bez zacisku) i charakteryzuje się o 40% lżejszą rotacją niż poprzedni model (DH-3N80). Zasilana mocą 6V piasta ma odznaczać się również szybszą zmianą biegów. W zestawie dostępna jest korba jedno- lub dwurzędowa (FC-S501) w zestawieniu 42T lub 45/39T.

Podsumowanie
Japoński koncern wprowadza sporo zmian w swoich niższych grupach, ale raczej nie odkrył jeszcze wszystkich kart. Jesteśmy ciekawi co Shimano zaprezentuje w wyższych grupach, co okaże się już w kolejnych miesiącach. Tak czy inaczej już obecne nowinki wzbudzają ciekawość, a choćby nowy Deore czy Altus mogą wzbudzić zainteresowanie szerokiej rzeszy użytkowników, podobnie jak grupy trekkingowe czy nowe koła we wszystkich dostępnych standardach rozmiarowych.



Uwaga: już jutro kolejne nowości Shimano, tym razem szosowe!

Fot
.: Shimano, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.shimano-polska.com