Trochę historii
Keywin działa na rynku od 1983 roku, czyli 30 lat. Założyciel, John Winkie, ścigał się na rowerze (i w motocrossie) już w latach 60-tych. We współpracy z inżynierami Franklin Machinery stworzył on m.in. system zatrzaskowy “twist-out release”, z którego korzysta obecnie większość producentów na świecie. Motywacją do stworzenia technologii zatrzaskowej było ujrzenie przez John`a śmierci kolegi ze zgrupowania szosowego, który nie mógł wypiąć się po upadku ze standardowych nosków leżąc na szosie wprost przed nadjeżdżającym samochodem.
Keywin rozpoczął wyścig zbrojeń z francuskim Lookiem, którego patent zapożyczony z wiązań narciarskich zyskał dużą popularność za sprawą zwycięstwa Bernarda Hinault’a w Tour de France w 1985 roku.
Konstrukcja pedałów Keywin przeszła kolejną znaczącą fazę w 1997 roku, kiedy firma wprowadziła model CRM (produkowany do dzisiaj w niemal identycznej formie). Ich budowa opiera się na luzie roboczym wbudowanym prosto w korpus pedału.
John Winkie nadal tworzył kolejne wersje pedałów, które z czasem zaczęto wykonywać m.in. z karbonu czy elementów tytanowych. Oprócz tego firma wyspecjalizowała się w produkcji kremów i maści rowerowych, m.in. znakomitego produktu na bóle i otarcia pośladków.
Główne założenia
Tym co najbardziej odróżnia pedały Keywin od innych producentów jest wspomniany wyżej luz roboczy wbudowany prosto w korpus pedału. Standardowo luz opiera się na konstrukcji samego bloku, co oczywiście jest mniej pracochłonne i zwyczajnie tańsze, ale ma wady. Rozwiązanie Keywin jest bardziej skomplikowane technologicznie, również relatywnie droższe, ale posiada wiele zalet.
Jedną z nich jest brak zużywania się materiału bloku podczas jazdy. W standardowych systemach zatrzaskowych proces ten zachodzi szybko i jedynym rozwiązaniem jest regularne (nawet comiesięczne) wymienianie bloków. Jeśli tego nie robimy, wówczas połączenie pedał-blok nabiera bardzo niepożądanego luzu obniżając przez to efektywność przekazywania mocy użytkownika na pedał. W przypadku Keywin'ów nawet zużyte bloki mają ciasne pasowanie z korpusem, a sam luz pozostaje na niezmiennym poziomie - odpowiada za to unikalne połączenie korpusu i osi.
Dodatkowym atutem pedałów jest możliwość precyzyjnego ustawienia poziomu siły potrzebnej do ruchu piętą na boki w ramach luzu roboczego. Regulacja odbywa się poprzez śrubę w korpusie. Co najważniejsze, nie jest to skorelowane z siłą wypięcia bloku(która jest stała), co daje użytkownikowi szerokie pole do zindywidualizowania swobody ruchu w stopie. Co ważne, regulacja ta nie ogranicza także zakresu luzu roboczego.
Zmiana standardowego luzu 6° do 0° sprowadza się wyłącznie do zmiany zatyczki osi pedału. Rozwiązanie to jest nie tylko bardzo szybkie, ale również ekonomiczne - eliminuje koszt i czas potrzebny wymiany bloków.
Silnym punktem Keywin jest również duża powierzchnia kontaktu pomiędzy pedałem a blokiem. Wynosi ona 4-9 razy więcej niż w przypadku konkurencyjnych rozwiązań. W prosty sposób podwyższa to komfort pedałowania oraz zwiększa efektywność przekazywania mocy użytkownika.
Jako jedne z bardzo niewielu rozwiązań na rynku (jedyne w Europie) pedały Keywin oferują aż 6 zróżnicowanych długości osi. Pozwalają one dobrać indywidualny Q-factor (odległość pomiędzy osiami obydwu pedałów roweru), który wpływa w ogromnym stopniu na komfort, generowaną moc i efektywność podczas jazdy. Rozwiązuje także większość problemów związanych z bólami w stawach kolanowych czy kostce.
Oferta
Jednym z modeli szosowych jest Carbon Ti (899zł). Dzięki karbonowo-polimerowemu korpusowi i osi wykonanej z tytanu Ti6Al4V pedały odznaczają się bardzo dużą sztywnością i niską masą (169g/para, 245g wraz z blokami i śrubami przy dł. osi 55mm). Sferyczne łożyska oraz tuleję wykonano z brązu fosforowego, która gwarantuje minimalne opory.
Ekonomicznie bardziej przystępny jest standardowy model szosowy Carbon (569,99zł), oparty na tej samej technologii produkcji, ale wyposażony w oś ze stali Cr-Mo zamiast tytanowej. Jego waga wynosi 223g/para, a 297g wraz z blokami i śrubami (oś 55mm).
Model CRM Ti (699zł) działa w sposób identyczny jak modele Carbon Ti oraz Carbon, ale ich brązowe łożyska zastąpiono tocznymi, co poskutkowało niewielkim wzrostem wagi i wysokości ogólnej pedału. Kompozytowy korpus obniża również wartość komponentów, przy czym oś pozostaje nadal tytanowa. Waga tego modelu wynosi 192g/para, a 266g wraz z blokami i śrubami (oś 55mm).
Podobnie jak w poprzedniej wersji w przypadku CRM również znajdziemy wersję standardową (439,99zł), która pozbawiona została tytanowych osi. Zastąpiono je stalą Cr-Mo. W tym przypadku waga wynosi 248g/para, 322g wraz z blokami i śrubami (oś 55mm).
Bloki do wszystkich wersji pedałów (42zł) ważą 44g/para i zostały wykonane z kompozytu. Regulacja pozycji jest szeroka: 35st na boki, 20mm w osi przód/tył oraz 3mm w osi lewa/prawa.
Warto również dodać, że oferta szosowa Keywin skierowana jest także do triathlonistów. Dzięki użyciu pedałów firmy możliwe jest dobranie wartości Q-factor, mającej ogromne znaczenie w jeździe na czas, która w tej dyscyplinie jest kluczowa. Oprócz tego unikalny luz roboczy pedałów i ogromna powierzchnia kontaktu zmniejsza wysiłek mięśniowy przy korekcji pozycji stopy podczas jazdy. Wszystko to wpływa na większą efektywność biegu - końcowej dyscypliny triathlonu. Zawodnicy którzy świadomie wykorzystują tę zaletę to między innymi medaliści Olimpijscy Kris Gemmel i Bevan Docherty oraz 10-krotny zwycięzca Ironman w Nowej Zelandii - Cameron Brown. Do tego grona należą także Terenzo Bozzone oraz Graham O Grady którzy mają na swoim koncie wiele zwycięstw na trasach 70.3 Ironman. Aaron Gate z kolei wygrał właśnie złoty medal w omnium na torowych MŚ w Mińsku, które zakończyły się w niedzielę. Aaron używa pedałów Keywin Carbon.
Podsumowanie
Pedały Keywin to z pewnością jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań na rynku. Przeznaczone jest przede wszystkim dla tych miłośników jazdy szosowej, którzy cenią sobie komfort i możliwie maksymalne przekazywanie energii na napęd. Z pedałów skorzystają również triatloniści oraz czasowcy, głównie za sprawą dużych możliwości indywidualizacji parametrów i efektywności jazdy.
Więcej szczegółów oferty Keywin znajdziecie również w naszym bikeKatalog.pl.
Fot.: Keywin
Dystrybutor: www.keywin.cc