Minimalistyczne błotniki Mucky Nutz

Prezentacja błotników firmy Mucky Nutz

Drukuj

Wielu z nas nie używa błotników z jednego powodu - psują tzw. "stylówę". Można temu zapobiec, a jedno z rozwiązań proponuje Mucky Nutz. Jak sprawdzają się kompaktowe i ultralekkie błotniki do MTB?

Pochodzący z Wielkie Brytanii Mucky Nutz odpowiada na zapotrzebowania użytkowników dwóch kółek prostymi metodami. Zamiast produkować duże i toporne błotniki zakrywające większą część powierzchni opony, wprowadza akcesoria na tyle kompaktowe, że nie psują wyglądu roweru, a jednocześnie chronią przed błotem i wodą. Dla minimalistów istnieje opcja włożenia błotników do plecaka i szybki montaż w razie załamania pogody.

Wszystkie błotniki wykonane są z arkusza termoplastycznego plastiku, który odznacza się niską masą oraz dużą podatnością na odpowiednie profilowanie powierzchni. Dość powiedzieć, że inżynierowie z Wysp spędzili długie godziny analizując trajektorię lotu błota wyrzucanego spod koła w danym zakresie prędkości obrotowej. Badanie kierunku, w którym wyrzucane są nieczystości spod opon umożliwiło takie wyprofilowanie błotników, które za pomocą minimalnej objętości materiału chroni użytkownika przed nieprzyjemnościami wynikającymi z jazdy w wilgotnym terenie.
 


Bender Fender
Błotniki z serii Bender Fender montowane są bardzo blisko koła, a ich montaż jest możliwy zarówno z przodu, jak i z tyłu roweru. Instalacja jest bardzo prosta i polega na łatwym montażu poprzez dołączone do zestawu uchwyty i rzepy. Podczas jazdy całość trzyma się bardzo mocno, ale istnieje również możliwość przypięcia błotników na stałe przy użyciu plastikowych opasek zaciskowych zip. Wszystkie błotniki tej serii mogą być stosowane w rowerach z kołami 26”, 29” i 650B i są kompatybilne z wszystkimi rodzajami amortyzatorów przednich. W niektórych ramach mogą być używane jako ochrona tylnego amortyzatora i przedniej przerzutki.

Podstawowa wersja Bender Fender waży 22g (łącznie z zapięciem) i jest o 16% dłuższa niż poprzedni model. Tak niska masa była możliwa do osiągnięcia dzięki usunięciu materiału z obszarów które nie są narażone na uszkodzenia. Błotnik dedykowany jest dla miłośników ostrzejszego XC i wymagających maratonów, zarówno dzięki odporności na upadki jak i wytrzymałości przed elementami podłoża wciąganymi pomiędzy błotnik a oponę (np. niewielkie gałęzie). Konstrukcja błotnika chroni również golenie górne oraz uszczelki przed błotem i wodą zmniejszając potrzebę częstej konserwacji.

 



 


Dla wielbicieli dyscyplin zjazdowych oraz freeride`u opracowano powiększoną wersję błotnika - Bender Fender XL. Jest on o 10g cięższy niż poprzednik (32g z zapięciem), ale zwiększona powierzchnia lepiej chroni przed większymi przeszkodami pojawiającymi się pomiędzy oponą i błotnikiem. Podobnie jak poprzednik, może być stosowany zarówno z przednim, jak i tylnym widelcem.

 



Miłośnicy jak najniższej masy roweru z pewnością ucieszą się na wieść o modelu Bender Fender Lite. Ważący zaledwie 16g (z zapięciem) błotnik wiedzie prym najlżejszego produktu tego typu na rynku. Usunięcie naddatku materiału sprawia, że jest on nieco mniej wytrzymały niż poprzednicy, ale nadal spełnia doskonale funkcję ochrony przed błotem i wilgocią. Dedykowany jest dla miłośników XC i mniej wymagających maratonów.

 

 

 


Gut i Butt Fender
Oprócz błotników montowanych nad tylną lub przednią oponą Mucky Nutz proponuje również błotnik chroniący dolną rurę głównego trójkąta. Ważący 30g Gut Fender korzysta z zebranej wiedzy i doświadczeń, wykonany jest w tej samej technologii i z tych samych materiałów co modele serii Bender Fender. Błotnik mocowany jest do dolnej rury za pomocą dostarczonych łączników. Najlepiej stosować go w połączeniu z błotnikami Bender Fender, dzięki czemu ochrona roweru będzie pełniejsza, a drobne kamyki nie będą niszczyły powierzchni ramy wypadając złośliwie spod przedniej opony.

 

 

 

 


Uzupełnieniem całego zestawu jest błotnik montowany w jarzemku siodła. Butt Fender chroni nasze pośladki i lędźwiowy odcinek kręgosłupa przed błotem lub wodą wylatującymi spod tylnej opony. Błotnik ochrania również górną część sztycy przed zatkaniem przez błoto, co zwykle kończy się żmudnym i długotrwałym czyszczeniem. Wykonany jest w tej samej technologii i z tych samych materiałów co poprzednicy. Butt Fender mocowany jest do prętów siodełka bez konieczności stosowania dodatkowych złączy. Jego waga wynosi przy tym zaledwie 19g. Warto zaznaczyć, że błotnik jest kompatybilny z siodłami wyposażonymi w standardowe pręty pod warunkiem, że nie są wyposażone w dodatkowe wypustki z tyłu.

Podsumowanie
Seria błotników od Mucky Nutz trafia w potrzeby dużej części użytkowników dwóch kółek. Naszym zdaniem jest to interesująca alternatywa dla wielbicieli niewielkich, dyskretnych błotników, które nie są zbyt widoczne, a jednocześnie spełniają swoje zadanie, i to nawet przez cały sezon! Przy tym są bardzo lekkie, co jest dodatkowym atutem. Jeśli chcielibyśmy skorzystać z wszystkich czterech błotników (przedni i tylny widelec, dolna rura i siodło), to łączna masa wyniesie od 60-81g.

Specyfikacja techniczna

Bender Fender
Cena: 49,90 zł
Masa: 22g
Kolory: czarny, biały, przeźroczysty

Bender Fender Lite
Cena: 49,90 zł
Masa: 11g
Kolory: czarny, biały, przeźroczysty

Bender Fender XL
Cena: 59,90 zł
Masa: 32g
Kolory: czarny, biały, przeźroczysty

Gut Fender
Cena: 49,90 zł
Masa: 30g
Kolory: czarny, biały, przeźroczysty

Butt Fender
Cena: 39,90 zł
Masa: 19g
Kolory: czarny, biały


Fot.: Bartosz Jurewicz
Dystrybutor: www.vincere.pl