Pielęgnuj rower z F100

Poradnik dotyczący prawidłowej konserwacji roweru przed zimą

Karbonowe szosówki, wyścigowe MTB i wszelkie inne rowery z wyższej półki nie cieszą się na nadejście zimy. Większość z nas poddaje je pieczołowitej konserwacji. Jak odpowiednio sprawdzić i przygotować sprzęt?

Przed przystąpieniem do czyszczenia i smarowania poszczególnych komponentów i części warto bliżej przyjrzeć się rowerowi. Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na dokładne obejrzenie ramy celem wykrycia ewentualnych pęknięć czy rys, które mogą kwalifikować ją do wymiany po trudach sezonu.

Kolejnym komponentem wartym dokładnego zlustrowania są koła - niedostateczny naciąg szprych, niepoprawne wycentrowanie, duże zużycie obręczy czy opon mogą kwalifikować poszczególne elementy do wymiany. Kolejną rzeczą wartą uwagi jest stan hamulców. W przypadku hydraulicznych tarczówek zwracamy uwagę na ilość i stan oleju mineralnego, stopień zużycia klocków oraz stan przewodów hydraulicznych. W przypadku hamulców szczękowych dokonujemy bliższych oględzin okładzin oraz klocków. Po sezonie najlepiej wymienić wszystkie linki i pancerze, a także poddać konserwacji stery i środek suportu. W przypadku specjalistycznych czynności serwisowych, jeśli nie jesteśmy pewni co do własnych umiejętności, to warto skorzystać z pomocy serwisanta w warsztacie. Z pewnością poradzimy sobie jednak z odpowiednim wyczyszczeniem sprzętu i wstęną konserwacją.
 


Czyszczenie i konserwacja
Pierwszą czynnością jaką wykonujemy podczas konserwacji roweru jest dokładne wyczyszczenie ramy oraz komponentów. Przed przystąpieniem do tego etapu warto przygotować sobie odpowiednie miejsce do pracy. Najlepszym miejscem jest przydomowy ogródek z możliwością użycia bieżącej wody. W przypadku mieszkania rozwiązaniem pozostaje podwórko przed blokiem. Niektórzy wykorzystują do tego celu prysznic domowy, ale w wielu przypadkach wiąże się to z niezrozumieniem domowników. Przed przystąpieniem do czyszczenia warto zdemontować koła, aby uzyskać lepszy dostęp do poszczególnych miejsc konstrukcji. Najlepiej do czyszczenia użyć warsztatowego stojaka.

Do naszych prac postanowiliśmy wykorzystać i przetestować środki niemieckiej firmy F100. Do kompletnego czyszczenia roweru zalecamy w tym przypadku użycie Power Żelu (1000ml, 52zł). Pojemnik z wygodnym dozownikiem z rączką pozwala na łatwe dotarcie nawet w niedostępne miejsca. Żelu używamy spryskując cały rower i komponenty. Specyfik pozostawiamy na 5-10min, aby zdążył wejść w reakcję z brudem, kurzem czy zaschłymi olejami. Następnie spłukujemy całość wodą. Nie zalecamy oczywiście używania myjki wysokociśnieniowej - silny strumień wody może doprowadzić do wypłukania smaru z suportu czy wniknąć w mechanizm zapadkowy piasty. Warto dodać, że Power Żel jest bezkwasowy i gwarantuje odpowiednią tolerancję z materiałami rowerowymi. Zawarte w nim substancje doskonale usuwają pozostałości napojów energetycznych, co jest nie bez znaczenia dla intensywnie trenujących kolarzy.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły