Jak napompować opony rowerowe? Prosta instrukcja, jak prawidłowo napompować koła w rowerze!

Dowiedz się, jakie typy wentyli występują w rowerach oraz jak pompować opony rowerowe?

Drukuj
SKS-Germany AIR-X-PLORER DIGI 10.0 Michał Kuczyński

Pompowanie kół w rowerze to prosta czynność, którą każdy powinien umieć wykonać samodzielnie. Podpowiadamy, jakie są typy wentyli oraz jak zrobić to prawidłowo?!

Pompowanie kół to bardzo prosta sprawa i jednocześnie czynność, którą wykonujemy stosunkowo często. Obok mycia roweru i smarowania łańcucha jest to jedna z trzech podstawowych czynności konserwacyjno-użytkowych w naszym jednośladzie.

 

 

Rodzaje wentyli rowerowych

W rowerach spotkamy obecnie trzy typy wentyli: presta (zwany rowerowym), auto-wentyl (zwany schrader lub samochodowym) oraz dunlop. Spośród tej trójki zdecydowanie najczęściej będziecie mieli prestę lub samochodowy. Aby je napompować możecie skorzystać z małych pompek rowerowych, pompek serwisowych lub użyć kompresora (np. na stacji benzynowej). W naszym poradniku najpierw opiszemy, jak pompować każdy z posiadanych wentyli, a w dalszej części omówimy, jak korzystać z poszczególnych pompek

 

Jak napompować koło w rowerze z wentylem presta? 

Pompowanie wentyla rowerowego wymaga użycia pompki lub przejściówki pod prestę, ponieważ jest on cieńszy, niż wentyl samochodowy. O tym szczegółowo piszemy nieco niżej. Gdy mamy odpowiednią pompkę możemy zaczynać. Najpierw odkręcamy (o ile ją posiadamy, bowiem nie jest konieczna) plastikową nakrętkę chroniącą wentyl. Następnie odkręcamy końcówkę wentyla presta. Nie trzeba robić tego do końca, wystarczy do połowy lub ¾. Na odkręcony wentyl nakładamy pompkę i - gdy ta jest gotowa do użycia - możemy zacząć pompowanie. Zwykle głowica ma mechanizm zaciskający, który należy zacisnąć na wentylu (dźwignia przy głowicy) przed rozpoczęciem pompowania oraz go poluźnić przed zdjęciem z wentyla. Gdy pompka zostanie zdjęta zakręcamy wentyl do oporu i nakręcamy na niego ochronną nakrętkę. 

Podczas pompowania koła rowerowego zwracajcie uwagę na odpowiednie ciśnienie, jakie powinno być w oponie. Wyraża się je w Atmosferach, Barach lub PSI. Informacje o tym, jakie ciśnienie powinno być zastosowane można znaleźć na boku opony. Dlatego najlepiej, aby nie robić tego na wyczucie, a przy użyciu pompki wyposażonej w manometr. 

 

 

Pompowanie koła z wentylem samochodowym

W przypadku posiadania wentyla samochodowego sprawa jest jeszcze prostsza, choć tu ponownie trzeba sprawdzić, czy nasza pompka obsługuje auto-wentyl. Zwykle współpracują z nim wszystkie pompki poza małymi pompkami zabieranym awaryjnie na rower, które są dedykowane do rowerów szosowych. Do napompowania koła wystarczy odkręcić z wentyla ochronną plastikową nakrętkę (o ile ją posiadamy), następnie solidnie nałożyć głowicę pompki na wentyl, zacisnąć ją i napompować koła do pożądanego ciśnienia. Potem ściągamy pompkę, nakręcamy ochronny kapturek i koło jest gotowe. 

Zobacz również:

 

Jak napompować rower z wentylem dunlop?

Wentyl dunlop często występuje w starych rowerach miejskich itp. leciwych jednośladach i pompuje się identycznie jak samochodowy, z tą różnicą, że używa się pompki (głowicy lub otworu) pod zawór typu presta. Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę, to aby podczas odkręcania plastikowego kapturka ochronnego nie rozkręcić całego wentyla, ponieważ wówczas zejdzie nam powietrze z koła. Poza tym trzeba tutaj precyzyjnie osadzić głowicę pompki na wentylu, gdyż ta lubi się z niego ześlizgnąć. Po napompowaniu nakręcamy kapturek ochronny i gotowe!

 

 

Jak obsłużyć pompkę rowerową i stacjonarną?

 

W przypadku małych pompek rowerowych dostępne są modele tylko pod prestę lub pompki obsługujące prestę i auto-wentyl. Te drugie mają dwa osobne otwory lub jeden, który można dostosować do obu zaworków. Poza tym są dwa systemy - wężyk, który nakręcamy na wentyl lub głowica, którą zaciskamy na wentylu. Przy wężyku sprawa jest prosta i bezpieczna. Po prostu nakręcamy pompkę na wentyl. Z kolei przy głowicy należy skupić się na dokładnym założeniu jej na zawór. Robimy to prosto i z uwagą, aby nie skrzywić wentyla. Następnie zaciskamy głowicę na wentylu i luzujemy ją po napompowaniu. 

Identycznie działają pompki stacjonarne, które również miewają nakręcane wężyki lub głowice zaciskane na wentylu. Cała obsługa wygląda identycznie, jak w przypadku małych pompek, jednak cały proces wtłaczania powietrza do dętki lub opony bezdętkowej trwa znacznie szybciej dzięki temu, że pompka ma wielokrotnie większy tłok.

Na rynku są też alternatywne opcje - pompki na naboje CO2, które błyskawicznie wtłaczają do opon i dętek odpowiednią ilość powietrza oraz najnowszy wynalazek, czyli mini pompki elektryczne. Jednak zasady obsługi zaworów pozostają w nich niezmienne. Działają jak małe pompki.

 

 

 

Jak napompować koła rowerowe kompresorem na stacji benzynowej?

Koła rowerowe śmiało można pompować też kompresorem. Idealnie w tym celu nadają się stacje benzynowe. Tam również głowice pompujące mają mechanizm zaciskowy, który należy zacisnąć na wentylu przed i ,,odpiąć” po napompowaniu. Za pomocą kompresora na stacji napompujemy jednak tylko wentyle samochodowe. Można jednak dokupić specjalną przejściówkę, która po nakręceniu na prestę i dunlopa pozwala pompować na stacjach również te wentyle. Jeśli zdecydujemy się na używanie takiej przejściówki, pamiętajmy, że nakręca się ją na zawór presta, który jest odkręcony. W przeciwnym razie nie uda nam się napompować koła. 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj