Spis treści:
Pompowanie kół to bardzo prosta sprawa i jednocześnie czynność, którą wykonujemy stosunkowo często. Obok mycia roweru i smarowania łańcucha jest to jedna z trzech podstawowych czynności konserwacyjno-użytkowych w naszym jednośladzie. W rowerach spotkamy obecnie trzy typy wentyli: presta (zwany rowerowym), auto-wentyl (zwany schrader lub samochodowym) oraz dunlop. Spośród tej trójki zdecydowanie najczęściej będziecie mieli prestę lub auto-wentyl.
Aby je napompować możecie skorzystać z małych pompek rowerowych, pompek serwisowych lub użyć kompresora (np. na stacji benzynowej). W naszym poradniku najpierw opiszemy, jak pompować każdy z posiadanych wentyli, a w dalszej części omówimy, jak korzystać z poszczególnych pompek.
Jak napompować wentyl presta?
Pompowanie wentyla rowerowego wymaga użycia pompki lub przejściówki pod prestę, ponieważ jest on cieńszy, niż wentyl samochodowy. O tym szczegółowo piszemy nieco niżej. Gdy mamy odpowiednią pompkę możemy zaczynać. Najpierw odkręcamy (o ile ją posiadamy, bowiem nie jest konieczna) plastikową nakrętkę chroniącą wentyl. Następnie odkręcamy końcówkę wentyla presta. Nie trzeba robić tego do końca, wystarczy do połowy lub ¾. Na odkręcony wentyl nakładamy pompkę i - gdy ta jest gotowa do użycia - możemy zacząć pompowanie. Zwykle głowica ma mechanizm zaciskający, który należy zacisnąć na wentylu przed rozpoczęciem pompowania oraz go poluźnić przed zdjęciem z wentyla. Gdy pompka zostanie zdjęta zakręcamy wentyl do oporu i nakręcamy na niego ochronną nakrętkę.
Jak napompować wentyl samochodowy?
W przypadku posiadania wentyla samochodowego sprawa jest jeszcze prostsza, choć tu ponownie trzeba się upewnić, że nasz pompka obsługuje auto-wentyl. Zwykle współpracują z nim wszystkie pompki poza małymi pompkami zabieranym awaryjnie na rower, które są dedykowane do rowerów szosowych. Do napompowania koła wystarczy odkręcić z wentyla ochronną plastikową nakrętkę (o ile ją posiadamy), następnie solidnie nałożyć głowicę pompki na wentyl, zacisnąć ją i napompować koła do pożądanego ciśnienia. Potem ściągamy pompkę, nakręcamy ochronny kapturek i koło jest gotowe.
Zobacz również:
Jak napompować wentyl dunlop?
Wentyl dunlop pompuje się identycznie jak samochodowy, z tą różnicą, że używa się pompki (głowicy lub otworu) pod prestę. Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę, to aby podczas odkręcania plastikowego kapturka ochronnego nie rozkręcić całego wentyla, ponieważ wówczas zejdzie nam powietrze z koła. Poza tym trzeba tutaj precyzyjnie osadzić głowicę pompki na wentylu, gdyż ta lubi się z niego ześlizgnąć. Po napompowaniu nakręcamy kapturek ochronny i gotowe!
Jak obsłużyć pompkę rowerową i stacjonarną?
W przypadku małych pompek rowerowych dostępne są modele tylko pod prestę lub pompki obsługujące prestę i auto-wentyl. Te drugie mają dwa osobne otwory lub jeden, który można dostosować do obu wentyli. Poza tym są dwa systemy - wężyk, który nakręcamy na wentyl lub głowica, którą zaciskamy na wentylu. Przy wężyku sprawa jest prosta i bezpieczna dla wentyla. Po prostu nakręcamy pompkę na wentyl. Z kolei przy głowicy należy skupić się na dokładnym założeniu jej na wentyl. Robimy to prosto i z uwagą, aby nie skrzywić wentyla. Następnie zaciskamy głowicę na wentylu i luzujemy ją po napompowaniu.
Identycznie działają pompki stacjonarne, które również miewają nakręcane wężyki lub głowice zaciskane na wentylu. Cała obsługa wygląda identycznie, jak w przypadku małych pompek, jednak cały proces wtłaczania powietrza trwa znacznie szybciej dzięki temu, że pompka ma wielokrotnie większy tłok.
Jak napompować koła rowerowe kompresorem?
Koła rowerowe śmiało można pompować też kompresorem. Idealnie w tym celu nadają się stacje benzynowe. Tam również głowice pompujące mają mechanizm zaciskowy, który należy zacisnąć na wentylu przed i ,,odpiąć” po napompowaniu. Za pomocą kompresora na stacji napompujemy jednak tylko wentyle samochodowe. Można jednak dokupić specjalną przejściówkę, która po nakręceniu na prestę i dunlopa pozwala pompować na stacjach również te wentyle. Jeśli zdecydujemy się na używanie takiej przejściówki, pamiętajmy, że nakręca się ją na wentyl presta, który jest odkręcony. W przeciwnym razie nie uda nam się napompować koła.