Jak zamontować stery rowerowe?

Sprawdź, jak zdemontować i zamontować stery w rowerze. Przeczytaj poradnik ekspertów BikeWorld.

Drukuj

Demontaż i montaż sterów kierownicy to już nieco bardziej zaawansowana czynność, jednak z odrobiną wiedzy, może ją wykonać praktycznie każdy.

Montując i demontując stery kierownicy należy używać specjalnych urządzeń. Ramy rowerowe są maksymalnie wycieniowane, a miski sterów, wykonane z aluminium, odchudzone do granic wytrzymałości. Za pomocą urządzenia do wyciskania sterów miska wchodzi równo i prosto. W innym przypadku nierówny montaż bieżni łożysk kierownicy może spowodować uszkodzenie samej miski lub co gorsza - ramy rowerowej.
 



Klucze potrzebne do wykonania niżej opisanych czynności:
- Przyrząd do montażu sterów
- Wybijak sterów kierownic
- Nabijak gwiazdki sterów
- Klucze imbusowe 4mm i 5mm (w niektórych przypadkach także 6mm)
- Podkładki redukcyjne do wybijaka
- Młotek (niewidoczny na zdjęciu)

 

 

 

 

 



Chcąc zdemontować stery kierownicy musimy zacząć od rzeczy podstawowych, które umożliwią nam dojście do samych sterów. Najpierw więc zdejmujemy koło przednie, a następnie odkręcamy zacisk hamulca przedniego lub odkręcamy linkę hamulcową. Odkręcamy wspornik kierownicy i docisk sterów – robimy to za pomocą klucza imbusowego 4/5mm .

 

 



Zdejmujemy wspornik kierownicy i wyciągamy widelec, uważając aby nie pogubić podkładek.

 

 

 

 



Urządzeniem do wybijania sterów demontujemy stare miski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Przy montażu sterów zaczynamy od nabicia miski na widelec. Zdecydowanym ruchem , mocno uderzamy w bieżnię - powinna dojść do końca po jednym uderzeniu. Pamiętajmy, żeby miskę przed nabiciem nasmarować smarem stałym.

 

 



Przykładamy do ramy posmarowane miski sterów bez łożysk. Wstawiamy imadło do montażu sterów i zaciskamy przyrząd, kontrolując cały czas, czy miski wchodzą prawidłowo.

 

 

 

 



Bieżnię smarujemy smarem i wkładamy łożysko i uszczelki.

 

 

 

 



Następnie wkładamy widelec, górne łożyska, uszczelkę i podkładki.

 

 

 

 



Rower z widelcem opieramy na podłodze i nabijamy gwiazdkę sterów kierownicy. Tutaj tez należy używać specjalnych urządzeń, ażeby gwiazdka wbiła się równo. Nie używajmy innych narzędzi do wbijania, ponieważ najmniejsza nierówność będzie punktowo dociskała łożyska sterów kierownicy, a co za tym idzie, łożyska będą się szybciej zużywały.

 

 

 

 



Zakładamy wspornik kierownicy, kapę dociskową, montujemy przednie koło i hamulec. Ustawiamy wysokość wspornika. Żeby dobrze dociskał stery kierownicy, końcówka widelca musi być niżej od krawędzi wspornika o 3-5mm. Z umiarem dokręcamy górną śrubę kluczem imbusowym 4 lub 5 mm. Wspornik musi być poluzowany!

 

 

 

 



Lekko dokręcamy wspornik i sprawdzamy, czy nie ma luzów - luzy sprawdzamy zaciskając hamulec i ruszając kierownicą do przodu i do tyłu, gdy rower stoi na podłodze. Drugą ręką trzymamy za stery. Jeżeli jest luz, układ będzie się delikatnie poruszał - łatwo to wyczuć w ręku. Przed ponownym dokręceniem trzeba poluzować wspornik kierownicy. Znowu sprawdzamy - luz zlikwidowany. Teraz podnosimy kierownicę i sprawdzamy, jak kręcą się łożyska. Kierownica sama powinna skręcić w bok. Jeżeli stoi w miejscu, to znaczy, że stery są za mocno skręcone. Trzeba poluzować kapę dociskową wspornika. Pamiętajmy, że każda regulacja sterów dociskiem wspornika powinna być wykonywana na poluzowanym wsporniku.

Foto: Maciej Łuczycki