SRAM wprowadza koła MTB!

Drukuj

Jeszcze do niedawna SRAM produkował wyłącznie koła przeznaczone do użytku szosowego. Nowy sezon będziemy mogli przywitać na sprzęcie przeznaczonym wyłącznie dla MTB!

Co oferuje SRAM
Producent wprowadza na rynek dwa modele kół MTB – Rise 60 oraz 40. Koła będą dostępne pod koniec tego roku w wersji 26-calowej, a na początku przyszłego w wersji 29-calowej.



Jednym z celów amerykańskiego producenta było osiągnięcie dużej sztywności nowych kół. W obydwu modelach uzyskano ją dzięki zastosowaniu asymetrycznych obręczy z 2,5-milimetrowym przesunięciem, które zostały użyte zarówno w przednim, jak i tylnym kole. Wewnętrzna średnica obręczy liczy sobie 19mm. Gotowe koła nie są przeznaczone dla opon bezdętkowych, ale po użyciu specjalnego zestawu montażowego ich założenie nie jest problemem. Obecnie SRAM pracuje nad własnego wersję takiego "konwertera", póki co jednak należy używać sprzętu innych producentów (np. Stan). Jeśli chodzi o system zaplotu kół, to w obydwu modelach zostały użyte nierdzewne szprychy w 2-krzyżowym systemie plecenia. Ich ilość to 24, zarówno w przednim jak i tylnym kole.


Rise 60
Model ten skierowany jest przede wszystkim do zawodników XC oraz enduro. Jego największymi zaletami są niska waga, karbonowa obręcz oraz autorski system piasty skonstruowany przez SRAM`a. Obręcze zbudowane są z kilku rodzajów materiału karbonowego, dzięki czemu uzyskano zwiększoną sztywność oraz odpowiednią wagę. Całość wykończona jest splotem 3K, który pokrywa ten element konstrukcyjny koła. Wygląd zewnętrzny cieszy oko wielu użytkowników, podobnie jak większość produktów amerykańskiego producenta. Dbałość o szczegóły oraz zastosowanie klasycznego malowania doprowadziły do uzyskania niezłego estetycznie efektu końcowego.

 

 


 

Piasta konstrukcyjnie jest niezbyt skomplikowana. Opiera się na osiach tocznych znajdujących się na łożyskach umieszczonych w korpusie piasty. Nie musimy używać narzędzi do jej rozmontowania. Pokrywę piasty możemy zdjąć ręcznie jeśli zachodzi potrzeba smarowania lub wymiany poszczególnych części. Piasta posiada 54-zębowy pierścień napędowy z trzema zapadkami w kształcie ząbków piły, które tworzą 9-stopniowe zaczepienie. Konstrukcja może wydawać się nieco głośna przy dużej prędkości, ale po krótkim okresie przyzwyczajenia nie sprawia to problemu. W piaście tylnego koła znajdują się cztery łożyska maszynowe - dwa w korpusie i dwa w bębenku. Wersja znajdująca się w kole przednim posiada dwa duże łożyska maszynowe, wzmacniane poprzez specjalną budowę osi, dzięki której całość jest mocno wiązana i rzadziej łapie luzy. Prostota konstrukcji umożliwia nie tylko łatwą konserwację sprzętu, ale również zmniejszenie wagi. Co ciekawe, koło można dostać wyłącznie w komplecie, producent nie sprzedaje piast czy obręczy jako osobnych komponentów do nabycia.

Specyfikacja:
Szprychy: Sapim CX Ray (24)
Waga (bez opaski i zacisku): 1330g 26"; 1420g 29"
Rozmiary obręczy: wysokość 26mm, szerokość 19mm
Kompatybilność przedniej osi: konwertowalne 9mm w standardzie QR albo 15
Kompatybilność tylnej osi: konwertowalne 10mm w standardzie QR albo 12×142
Materiał piasty: aluminiowy korpus i oś
Cena: ok. 1800€



Rise 40
Koła przeznaczone do użytku we wszelkich odmianach rowerów górskich, skierowane do użytkowników z mniej zasobnym portfelem. SRAM ucieka od kategoryzowania tego modelu kół i zaleca je do sprzętu typu all-round, od MTB, poprzez enduro, freeride i XC. Koła są wystarczająco lekkie do amatorskiego ścigania i na tyle mocne, że zniosą okazjonalne wypady na bardziej wymagające trasy w górach. Obręcz zbudowana jest z materiału aluminium 6000 i posiada budowę asymetryczną. Jej boczne ścianki zostały dodatkowe wzmocnione w celu uzyskania lepszego napięcia szprych po obu stronach obręczy.

 

 

 



Piasty modelu Rise 40 są zbudowane w sposób bardziej konwencjonalny. Ich wygląd jest tradycyjny, a sama konstrukcja składa się z płaskiego kołnierza oraz stalowej osi w tylnym QR i aluminiowej w pozostałych. Posiada normalne 3-stopniowe zaczepienie. Kauczukowa kulka pomiędzy końcówkami szprych przy piaście zapobiega ich uszkodzeniom. Podczas uderzenia koła odkształcają się przejmując energię ze szprych, co zapobiega złamaniu lub oderwaniu się od piasty. Ponadto boczny korpus przedniej piasty został wzmocniony, dzięki czemu jego podatność na uszkodzenia zmalała.


Specyfikacja:
Szprychy: Alpina (24)
Waga (bez opaski i zacisku): 1710g 26"; 1840g 29"
Rozmiary obręczy: wysokość 21mm, szerokość 19mm
Kompatybilność przedniej osi: niekonwertowalne 9mm w standardzie QR albo 15
Kompatybilność tylnej osi: niekonwertowalne 10mm w standardzie QR albo 12×142
Materiał piasty: aluminiowy korpus i chromolityczna oś
Cena: ok. 465€


Dystrubutor: www.harfa-harryson.com.pl