Test: Niedrogi rower MTB dla kobiet - Tabou Wizz 29 3.0

Testujemy niedrogi rower górski (MTB) dla kobiet - Tabou Wizz 29 3.0.

Drukuj
Tabou Wizz 29 3.0 Michał Kuczyński

Polska marka Tabou może pochwalić się szeroką ofertą rowerów rekreacyjnych. Ich cechą rozpoznawczą są solidne ramy, na których zazwyczaj spotkamy komponenty o korzystnym stosunku jakości do ceny. Tym razem poznaliśmy się bliżej z ich rowerem MTB dedykowanym dla kobiet.

Galeria
Galeria: Rower górski dla kobiet TABOU WIZZ 29 3.0 Zobacz pełną galerię

Tabou Wizz 29 3.0, który trafił w redakcyjne progi, jest najwyższym modelem w kolekcji 2020 polskiego producenta rowerów - rzecz jasna wśród damskich rowerów górskich. Został przygotowany specjalnie pod potrzeby kobiet i wyposażony w przemyślany sposób. Już na pierwszy rzut oka wygląda na propozycję ciekawą - to rekreacyjny, nowoczesny góral na kołach 29”, do tego wyjątkowo atrakcyjny cenowo. Wizz objeździł z nami tereny typowe dla naturalnego środowiska bytowania tego typu konstrukcji - były łatwiejsze drogi utwardzone, ale i bardziej wyboiste ścieżki leśne. Jak Wizz w wersji 3.0 radzi sobie w praktyce i dla jakiego typu rowerzystki może okazać się odpowiednim rowerem?

Rama i amortyzator

Rama Wizza została wykonana z aluminium i posiada kilka nowoczesnych rozwiązań, które sprawiają, że jego konstrukcja staje się bardziej szlachetna i dopracowana. To cieszy, zważywszy, że mowa o rowerze budżetowym. Wizz posiada sporo rozwiązań charakterystycznych dla maszyn droższych. Znajdziemy tutaj taperowaną główkę sterową, czy chociażby wewnętrzne prowadzenie pancerzy i przewodu hamulcowego. Całe ,,okablowanie" zostało akurat przygotowane w najprostszym serwisowo systemie, w którym wewnątrz ramy pancerze i przewód są ukryte jedynie na odcinku dolnej rury głównego trójkąta. To również należy odnotować na liście zalet, ponieważ łączy zgrabność linii roweru z niewielką komplikacją całej konstrukcji. Samo prowadzenie linek nie powoduje też ich mocnego zagięcia i przekłada się na płynną pracę przerzutek oraz działanie manetek bez dużego oporu, co w rowerze za mniej niż 3000 zł nie zawsze jest tak oczywiste. Sama rama jest też odpowiednio sztywna i wespół z widelcem oraz pozostałymi komponentami zapewnia dobrą kontrolą nad rowerem. 

Zarówno w ramie, jak i w amortyzatorze znajdziemy szybkozamykacze kół - tzw. ośki QR. To dobre rozwiązanie do rekreacyjnego MTB. Sztywności w tym sprzęcie nie brakuje, a klasyczne szybkozamykacze są wygodne w przypadku ewentualnej zmiany dętki, czy transportu roweru samochodem. 

Amortyzator to powietrzny Suntour XCR Air o skoku 100 mm z blokadą ugięcia sterowaną manetką na kierownicy. Ten model zazwyczaj znajdujemy w droższych rowerach, a jego obecność w Tabou bardzo dodatnio wpływa na jakość jazdy w prawdziwym terenie. Dzięki sprężynie powietrznej można go precyzyjnie ustawić do wagi użytkowniczki, a sam widelec zapewnia dobrą (jak na dość budżetowy sprzęt) kulturę pracy. Dobre działanie procentuje szczególnie, gdy na szlaku pojawiają się kamienie i korzenie. XCR zdecydowanie zachęca do pokonywania Wizzem wymagających zjazdów. Amortyzator działa i pomaga utrzymać trakcję oraz oszczędzić ciało od wstrząsów. Poza tym jego blokada utwardza widelec ,,na beton”, co świetnie sprawdza się podczas jazdy po asfaltach oraz na łatwych podjazdach. 

W ramie znajdziemy też mocowania na bagażnik oraz błotniki. Natomiast w wycieczkowym ujęciu minusem jest możliwość przykręcenia tylko jednego koszyka na bidon. Brak miejsca na drugą butelkę podyktowany jest mocnym obniżeniem górnej rury i przekroku ramy, które jest jednym z zabiegów zastosowanych przez Tabou mających sprawić, że rower będzie bardziej przyjazny dla pań. 

 

 

 

Koła sprawne w terenie

 

 

Duże, 29-calowe koła sprawnie przetaczają się przez przeszkody, a zastosowane opony Impac Smartpack to model o dość uniwersalnym bieżniku. Sprawdzą się w terenowej jeździe, ale na asfaltach, czy twardych szutrówkach wciąż pozostają dość szybkie. Nie są zbyt szerokie, ich obecność to kompromis między jazdą po terenowych ścieżkach, a wypadami do lasu pod miastem. Obecność dużych kół (29”) sprawia, że w terenie Wizz oferuje dużo stabilności i poczucie bezpieczeństwa. Sprawnie pokonuje szlakowe trudności i nierówności, a ich mniejszy kąt natarcia na przeszkody gwarantuje sporą porcję naturalnej amortyzacji. Jak najbardziej na plus dla rekreacyjnych użytkowniczek szukających bezpiecznego, wygodnego i łatwego w prowadzeniu roweru górskiego.  

Napęd i hamulce

 
 

 

Jeśli zdecydujecie się zaczynać na Tabou swoją przygodę z prawdziwymi górami i stromymi podjazdami, to docenicie też sprawny napęd. Na pokładzie jest system 2x9, który stanowi kombinację komponentów Acera, Altus, Alivio i Deore. Angaż komponentów z kilku grup Shimano pozwolił na uzyskanie napędu, który działa po prostu dobrze. Przerzutki dają radę redukować biegi podczas mocnego obciążenia, czyli gdy przyjdzie je zredukować na najbardziej stromych odcinkach. Poza tym po prostu sprawnie działają i - podobnie jak w przypadku widelca XCR - wykraczają swoim zaawansowaniem poza spotykane zazwyczaj w tej cenie komponenty. Nie mu tu obaw, że bieg nie wskoczy, albo że łańcuch spadnie - to ważne.

 
 

 

Napęd jest też prosty w obsłudze - dużej tarczy o 36 zębach używa się zawsze na płaskich trasach i podczas zjazdów, a mała 22-zębna zostaje na podjazdy. To oznacza, że nadal posiada się spory zapas przełożeń, a jednocześnie nie trzeba się zastanawiać ,,którą tarczę z przodu wybrać”. Wspomniany szeroki zakres przełożeń zapewnia współpracująca z korbą (blaty 36/22) kaseta, która ma z kolei rozpiętość 11-36. Będąc przy elementach napędu, nie można nie wspomnieć o korbie posiadającej zintegrowane ramię Hollowtech II - kolejny element wykraczający poza poziom cenowy poniżej 3000 zł!

Podobne odczucia mamy w przypadku hamulców Shimano MT200 - to model hydraulicznych tarczówek, który działa na tyle skutecznie, że można śmiało wybrać się z nimi na pierwsze górskie wycieczki, czy na łatwiejsze, górskie single. Oferują wystarczającą moc hamowania, a dozowanie jej siły jest łatwe. Wprawdzie mają dość duże klamki, ale - mimo rozmiarów - można operować nimi jednym lub dwoma palcami. 

Kobiece akcenty 

 
 

 

Wśród rozwiązań dedykowanych paniom w oczy rzuca się rama o mocno opadającej górnej rurze, która w znaczącym stopniu obniża przekrok - o tym już mówiliśmy. Tabou ma też szerokie i miękkie siodło, które zapewnia sporo dodatkowej amortyzacji i ma wygodny kształt, choć jest na tyle szerokie, że przeszkadza na bardziej stromych zjazdach w sprawnym manewrowaniu rowerem. Coś za coś - na pewno spodoba się szczególnie bardziej początkującym riderkom. Można na nim wygodnie usiąść nawet w zwykłych spodenkach.

Kobiecej budowie ciała podporządkowano również kokpit. Znajdziemy w nim bardzo krótki mostek i szeroką - ale nie do przesady - kierownicę. Taki zestaw pasuje do budowy obręczy barkowej kobiet, choć jeśli rower będzie używany tylko w terenie płaskim można zastanowić się na lekkim zwężeniem kierownicy. Tu mamy 690 mm, które bardzo dobrze nadaje się do jazdy w cięższym terenie. 

 

 

 

Pozycja i prowadzenie

 

 

Pozycja na Tabou jest rekreacyjno-sportowa - nie wymaga ekstremalnego pochylenia, ale jednocześnie nie jest nazbyt wyprostowana. Na Wizzie łatwo balansuje się ciałem, aby odpowiednio przenosić środek ciężkości podczas podjeżdżania, zjeżdżania, czy mocnego zakręcania. W trakcie jazdy w terenie rower jest łatwy w opanowaniu, chętny do inicjowania skrętów i stabilny podczas pokonywania większych przeszkód. Krótki mostek sprawia, że na stromych zjazdach nie mamy wrażenia, że przelecimy przez kierownicę. Cały kokpit w ogóle procentuje w cięższym terenie i wpływa dodatnio na poczucie kontroli nad Wizzem. To daje obraz sprzętu wdzięcznego w terenie, który zapewnia duży poziom bezpieczeństwa.

Pozostałe sprawy nie rozpraszają nas w trakcie jazdy. Przerzutki działają, hamulce również, a amortyzator pozwala utrzymać dobrą trakcję - to wszystko razem wzięte sprawia, że od jazdy nie odciąga nas myślenie o tym ,,co nie działa”. Można skupić się całkowicie na pokonywanej ścieżce. To ważne i nie zawsze oczywiste w rowerach z niższej i średniej półki cenowej. Dla osób, które zechcą jeździć Tabou głównie po górskich trasach ważna informacja - zapasu na szersze opony jest w ramie sporo.

Podsumowanie

 

 

Tabou Wizz 29 3.0 to sprzęt, któremu nic nie brakuje aby wsiąść i ruszyć w teren. Został wyposażony w przemyślany sposób i dostosowany do potrzeb kobiecej anatomii. W zasadzie ciężko doszukiwać się w nim słabych punktów. Wszystko działa, a jazda na Wizzie jest pewna i stabilna, co jest szczególnie ważne w przypadku roweru rekreacyjnego. Duże koła są szybkie na polnych i leśnych drogach, dodają komfortu i ułatwiają jazdę na trudniejszych trasach. Wreszcie Tabou jest zwyczajnie solidną ofertą - posiada bardzo korzystny stosunek poziomu wyposażenia do ceny. Do rozpoczęcia przygody z MTB będzie świetnym wyborem. 

 

Tabou WIZZ 29 3.0

  • Cena: 2699.00 PLN
  • Opis ramy: ALU / HYDROFORMING
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCR AIR
  • Skok widelca: 100 mm
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Przerzutka przednia: SHIMANO ALTUS M2020
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE M592
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO ALIVIO M4050-B2 / 36/22T
  • Suport: CARTRIDGE
  • Kaseta: SHIMANO ALTUS CS-HG200-9 / 11-36T
  • Łańcuch: KMC Z-99
  • Pedały: STANDARD / ALU
  • Rozmiar kół: 29"
  • Obręcze: ALU
  • Opony: IMPAC SMARTPAC
  • Manetki: SHIMANO ACERA SL-M3000
  • Dźwignie hamulca: SHIMANO ALTUS MT200
  • Hamulce: SHIMANO ALTUS MT200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
  • Kierownica: ALU / 31,8MM / 690MM
  • Chwyty: MTB
  • Mostek: ALU / AHEAD / 50MM
  • Stery: ZS / CARTRIDGE
  • Siodełko: TABOU MTB
  • Wspornik siodełka: ALU
ROWERY Tabou

 

Strona producenta: www.tabou.pl