Test: Trekking Monteria Massive 5.0 (2018)

Rower trekkingowy Monteria Massive 5.0 (2018) w teście

Drukuj
Tomasz Makula

Massive 5.0 to najlepiej wyposażony rower trekkingowy w ofercie marki Monteria. Sprawdzamy, jak spisuje się w rowerowej codzienności oraz przy okazji rzucamy okiem, czym powinien cechować się podręcznikowy rower trekkingowy.

Galeria
Galeria: Monteria Massive 5.0 (2018) Zobacz pełną galerię

Rowery trekkingowe w związku ze swoimi praktycznymi walorami oraz komfortem jazdy, jaki oferują, są jednymi z najpopularniejszych typów rowerów na rynku. Wybierane są bowiem przez osoby, które rower traktują albo użytkowo, albo typowo rekreacyjnie. Często z takiego podejścia do dwóch kółek rodzi się miłość do bardziej wyspecjalizowanych dyscyplin kolarskich, jak szosa czy MTB, ale my nie o tym. Paradoksalnie w naszej redakcji niezbyt często mamy okazję rowery trekkingowe testować, bo zwykle skupiamy się na maszynach nastawionych bardziej sportowo. Jednak z tego typu konstrukcjami wielu z nas ma na codzień styczność, więc niesposób nie zauważyć też tej części naszego rowerowego świata. 

Z tym większym zainteresowaniem podeszliśmy do spotkania z najwyższym modelem trekkingowym polskiej marki Monteria - Massive 5.0 to najlepiej wyposażony model w portfolio producenta, w którym znajdziemy jeszcze 4 modele zbudowane na tym samym szkielecie. Na wstępie więc padło pytanie - czy Massive 5.0 to faktycznie tylko trekking do codziennej komunikacji w mieście i okazyjnych wypadów rekreacyjnych, czy może posiada on jednak cechy, które pozwolą go traktować w kategoriach wyprawowca? 

Rama i charakterystyka

U podstaw każdego "trekkinga" stoją tak naprawdę dwie kluczowe kwestie: komfort jazdy i cechy użytkowe. Massive zbudowany został na podręcznikowej, trekkingowej ramie z aluminium, która za sprawą wyższej rury sterowej z automatu pozwala na zajęcie wygodnej, wyprostowanej pozycji. Oczywiście do tego dochodzą elementy wyposażenia, takie jak mostek z regulacją oraz kierownica z wygodnym gięciem - dzięki temu możemy modyfikować pozycję na rowerze, czynić ją jeszcze bardziej wyprostowaną lub nieco pochyloną (to też jedna z cech odróżniających rowery trekkingowe od crossowych). Rama Massiva jest wykonana starannie, ale to prosta konstrukcja: prosta rura sterowa, suport na kwadrat - to klasyczne rozwiązania w tego typu rowerach. Do tego należy doliczyć oczywiście komplet otworów do montażu bagażnika czy błotników.

Massive 5.0 jest topowym modelem w rodzinie, zatem nie dziwi fakt zastosowania tu hamulców tarczowych - nie mówimy, że jest to pozycja konieczna, ale ta cecha pozwala traktować trekkinga Monterii już jako coś więcej, niż tylko rower "na co dzień". Bo musicie wiedzieć, że tradycyjne v-brake z codziennym commutingiem i rekreacją sobie poradzą, jeśli natomiast chodzi Wam po głowie wyprawa z sakwami, czyli jakby nie było sporym dodatkowym obciążeniem, to wtedy tarczówki zdecydowanie pokazują swoją użyteczność. A całkiem na marginesie - cieszą też oczywiście każdego innego dnia, bo po prostu siła i modulacja stoi tu na lepszym poziomie, niż w przypadku szczęk. Monteria w przypadku wyboru hamulców stawia na hydrauliczne (to plus!) Shimano M315, a więc podstawowy model japońskiej marki.

 

Zobacz również:

 

 

 

 

 

 

Komfort jazdy

Massive jak każdy inny trekking stoi na kołach 28-calowych, na których seryjnie montowane są opony Schwalbe Silento o szerokości 40mm - już sama szerokość opony dodaje sporo komfortu jazdy i pozwala zjechać także na drogi szutrowe i w lekki, utwardzony teren. Wspominaliśmy o kokpicie zapewniającym wyprostowaną pozycję. W drugim punkcie podparcia również spotkamy komfortowe komponenty - po pierwsze to sztyca z delikatną amortyzacją, a po drugie bardzo miękkie siodło z żelową wkładką Selle Royal Lookin Gel.

 

 
 

 

 

Nieodłącznym elementem trekkingowych konstrukcji są też amortyzatory o skoku 80 mm - Monteria w tym przypadku nie eksperymentuje i stawia na model, który w omawianym segmencie występuje najczęściej: Suntour Nex, czyli jeden z podstawowych, rekreacyjnych amortyzatorów sprężynowych. Jego główną cechą jest wybieranie drobniejszych nierówności i ogólne uprzyjemnianie jazdy, więc nie spodziewajcie się po tym modelu wysokiej kultury pracy. Do rekreacji jest nieźle, ale nie ma co porównywać tego modelu do chociażby prostych amortyzatorów powietrznych. Fakt jest jeden - Nex znacząco poprawia przyjemność z jazdy i pomaga nam także w lekkim terenie.

 

 
 

 

 

Praktyczne wyposażenie

Pisząc o Massivie jak "podręcznikowym trekkingu", jak najbardziej używamy tego stwierdzenia w znaczeniu pozytywnym - znajdziemy tu bowiem w seryjnym wyposażeniu komplet niezbędnych akcesoriów: pełne błotniki, naprawdę solidny bagażnik tylny z taśmami (od marki Buchel), oświetlenie zasilane z prądnicy w przedniej piaście czy prozaiczną, ale jakże użyteczną stopkę. Na szczególną uwagę zasługuje bagażnik - zbudowano go z grubych, aluminiowych prętów i posiada boczne ścianki, więc o montaż sakw nawet z dużą zawartością wewnętrzną nie ma obaw. Warto nawet wspomnieć o osłonie napędu, bo w końcu nikt z nas nie chce dotrzeć do pracy (w sumie to gdziekolwiek) z nogawką wybrudzoną smarem łańcucha.

 

 

 

 

 

 

Napęd

Chyba najmilszym zaskoczeniem w Massivie 5.0 jest poziom, na jakim działa napęd. Spotykamy tu napęd w konfiguracji 3x9, więc mamy wystarczająco szeroki wachlarz przełożeń zarówno, aby szybko jeździć po mieście, jak i wspinać się na dłuższych i bardziej stromych podjazdach. Monteria zbudowała napęd na podzespołach Shimano Altus (z tej grupy mamy korbę, przerzutkę przednią i manetki), a to wszystko wzbogacone naprawdę jakościową tylną przerzutką Deore. Chwyt marketingowy z włożeniem lepszej tylnej przerzutki? Być może, bo takie praktyki stosowane są powszechnie, jednak co najważniejsze - taka kombinacja napędu działa na dobrym poziomie, biegi wbijane są precyzyjnie (chociaż nie z taką szybkością jak w grupach bardziej zaawansowanych), a podczas testów nie mieliśmy problemów z ich regulowaniem.

 

 
 

 

 

Massive w praktyce

Trekkinga od Monterii porównać moglibyśmy do czegoś w rodzaju SUV-a - stosunkowo praktyczny samochód, którym wiele osób jeździ na co dzień w mieście i okazyjnie wyskakuje w lekki teren. I zasadniczo podobnie (tylko że przekładając na rowerowe wrażenia) możemy się na Massivie poczuć - za sprawą regulowanego mostka i kierownicy siedzimy komfortowo, a elementy amortyzujące, takie jak widelec, sztyca, miękkie siodło czy opony 40 mm sprawiają, że płyniemy po nierównościach - oczywiście chodzi o te na gorszych asfaltach i drogach szutrowych. Tam Monteria Massive pokazuje swój cały komfortowy potencjał.

 

 
 

 

 

Rower finalnie waży 17 kg, więc jest nieźle jak na tak doposażoną konstrukcję. Podczas jazdy nie odczuwamy żadnej nadwagi Massiva i to duży plus. Na pewno nie można tego roweru porównywać z trekkingami za około 1500 zł, bo mamy tu do czynienia ze zdecydowanie wyższą klasą. Różnicę w praktyce czuć, chociażby we wspomnianej wadze.

 

 

 

 

Minusy? Dostrzegamy zasadniczo jeden słaby punkt, który tyczy się niestety wszystkich modeli trekkingowych w założonym budżecie - kombinacja prostej głowy ramy oraz podstawowego widelca Suntoura po czasie złapie zapewne luz, co może być dla wielu denerwujące. Wszystko jest jednak kwestią zadbania o dobry serwis.

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie

Massive 5.0 zasługuje na miano "topowego" modelu trekkingowego w ofercie Monterii, bo to po prostu bardzo ambitny rower trekkingowy. Odpowiadając na pytanie zadane na wstępie - naszym zdaniem ten rower sprawdzi się także na dalszych wyprawach z sakwami, bo z jednej strony mamy działający przyzwoicie napęd oraz sporo solidnych podzespołów, jak chociażby przystosowany pod sakwy bagażnik. Dodatkowy punkt dla Massiva 5.0 za hamulce tarczowe, które dodają mu punkt na konto konstrukcji, stworzonej nie tylko do miejskiego commutingu i rekreacji, ale i czegoś więcej.

 

Monteria MASSIVE 5.0

Monteria MASSIVE 5.0
  • Cena: 2699.00 PLN
  • Rama ALUMINIUM FRAME 19" 21"
  • Amortyzator SUNTOUR NEX HLO DS.-700 1-1/8"
  • Stery VP
  • Kierownica MONTERIA COMFORT ALU
  • Mostek MONTERIA ALU REGULOWANY
  • Przerzutka przód ALTUS FD-M371-3
  • Przerzutka tył DEORE RD-M591-SGS
  • Manetki ALTUS SL-M370 3/9
  • Hamulce BR/BL-M315
  • Korba SHIMANO ALTUS
  • Wolnobieg SHIMANO CS-HG200
  • Łańcuch KMC
  • Obręcze MONTERIA ALU
  • Opony SCHWALBE SILENTO KEVLAR 700X40C
  • Siodło SELLE ROYAL LOOKIN GEL COMFORT
  • Sztyca MONTERIA SUSPENSION ALU
  • Pedały VP ALU
  • Oświetlenie BASTA ECHO/SLIM
  • Bagażnik BUCHEL ALU COMFORT
  • Błotniki PVC BLACK
  • Chwyty HERRMANS ERGO COMFORT
  • Waga 17 kg
Trekking/Cross Monteria GDZIE KUPIĆ

 

Producent: monteria.pl

Fot. Tomasz Makula