Budowa
Zbudowane na karbonowych obręczach (włókna Carbon T800) koła przeznaczone są do wyczynowego użytku na szosie. Ich łączna masa wynosi 1220g, co przy relatywnie przystępnej cenie jest znakomitym osiągnięciem. W przypadku producentów niebędących potentatami na rynku rowerowym, ważnym elementem jest zgodność kół z wymaganiami technicznymi stawianymi przez Międzynarodową Unię Kolarską (UCI). Jagu posiadają certyfikat kompatybilności technicznej i mogą być używane na profesjonalnych i amatorskich wyścigach szosowych.
Koła przystosowane są do montażu szytek, ale można również nabyć wersję przystosowaną do opon. Model tubular został zaprojektowany tak, aby obniżyć wagę z zachowaniem dużej sztywności.
Niską masą charakteryzują się także zaciski Peritusa, również sygnowane logiem Jagu. Ich komplet waży zaledwie 44g. Pomimo jednak niewielkiej wagi modulacja siły docisku nie jest najlepsza, a samo dopięcie mogłoby być nieco mocniejsze.
W terenie
Podczas testów używaliśmy szytek Tufo, do których dołączona jest specjalna taśma w celu montażu na koła. Jej główną zaletą jest łatwość instalacji i brak zabrudzeń sprzętu oraz rąk, co jest jedną z bolączek miłosników montażu szytek na kleju.
Podczas testu na zewnątrz wyraźnie odczuwalna była niska masa kół oraz dobre wyważenie konstrukcyjne. Elite 38 chętnie przyspieszały i uzyskiwanie wysokich prędkości nie przysparzało dużych trudności, zarówno w trakcie podjazdu jak i w terenie płaskim. Sztywności Jagu również nic nie można zarzucić - testowane przez wyczynowych zawodników nie wyginały się na boki i zachowywały trajektorię jazdy.
Jednym z testerów był Robert Banach, zawodnik zawodowego teamu MTB HP - Sferis. Jak ocenił model Jagu Elite 38? - Koła bardzo dobrze przyspieszają i są mocne. Rower dużo łatwiej jest szybko "bujnąć" do wysokich prędkości. Generalnie oceniam ten model Peritusa jako rewelacyjny pod względem wagi, wytrzymałości, oporów toczenia oraz stosunkowo niskiej ceny. - ocenił jeden z czołowych zawodników polskiej sceny maratonów MTB.
Podsumowanie
Jagu Elite 38 to wysokiej jakości koła szosowe, które z powodzeniem mogą uzupełniać wyczynowy rower przeznaczony do ścigania. Łódzkie przedsiębiorstwo wypuściło na rynek kompletny zestaw skierowany do wymagających użytkowników. W pełni polska produkcja pozwoliła na uzyskanie niższych kosztów, co przełożyło się na dość atrakcyjną ofertę końcową.
Specyfikacja techniczna
Cena: 3290zł
Waga: 1220g (przód 510g, tył 710g)
Przeznaczenie: szosa, czasówki, triathlon
Obręcze: karbon, średni profil 38mm, pod szytki lub opony dętkowe,
Bębenek: Campagnolo/Shimano,
Szprychy: Sapim CX Ray (20/24), nyple Sapim
W zestawie: zaciski tytanowe, torba, klocki hamulcowe, klucz