XTR Trail - pancerny zestaw

Test kół MTB Shimano M988 XTR Trail

Drukuj

W swojej najwyższej grupie osprzętu Shimano posiada komponenty do użytku XC i trail. Jak sprawdzają się koła w tej drugiej specjalizacji, gdzie wytrzymałość i stabilność wychodzą na pierwszy plan?

Budowa
Koła zostały oparte na solidnych obręczach wykonanych z materiału Scandium 21C. Dzięki 26,4-mlimetrowej szerokości zewnętrznej zestaw zyskuje nie tylko na wytrzymałości, ale również poprawiona jest sztywność boczna. Użycie Scandium zmniejsza dodatkowo masę rotacyjną, a jednocześnie nie wpływa na obniżenie odporności kół na zmęczenie materiałowe. Wewnętrzna szerokość obręczy, 21mm, pozwala głębiej osadzić się oponie na ściankach tworząc stabilną platformę przy jednoczesnym zwiększeniu wielkości podparcia koła. Obręcze są przystosowane zarówno do użytku opon Tubeless z wentylami UST, jak i standardowego zestawu dętkowego. Warto również dodać, że ich waga wynosi zaledwie 400g, co jak na wytrzymałe obręcze do cięższych odmian MTB jest bardzo dobrym rezultatem.
 


Zestaw 24 szprych w obydwu kołach to specjalnie dobrane, mocne i wytrzymałe komponenty ze stali nierdzewnej w rozmiarze 2.0-1.8-2.0 mm (tył). Przednie koło wyposażono w nieco lżejszy zestaw, bo przejmuje ono mniejsze obciążenia niż tylne, narażone na solidne lądowanie czy mocne najeżdżanie na kolejne głazy z masą przesuniętą właśnie na tylną oś. Standardowe plecenie na dwa krzyże sprawdza się tutaj optymalnie sprawiając, że po pierwszym centrowaniu możemy na dłużej zapomnieć o problemach związanych z naciągiem szprych. Miłym elementem estetycznym są anodowane na złoto nyple, które dodają zestawowi XTR ciekawego wyglądu.

Piasty to wytrzymałe komponenty Shimano M988, które uległy dodatkowemu odświeżeniu. Przede wszystkim opierają się na osiach 15x100mm (przód) oraz 12x142mm lub 135mm QR (tył). Zastosowanie popularnych w ramach i widelcach przeznaczonych do użytku trail/AM standardów sprawia, że koła dopasujemy z łatwością do używanego sprzętu. System zacisku osi piasty o nazwie "E-Thru" optymalizuje równowagę pomiędzy sztywnością i masą, umożliwiając sprawne działanie układu dzięki wewnętrznemu mechanizmowi przekładni. System osi przelotowej 15 mm odznacza się większą o 15% sztywnością skrętną i większą o 25% sztywnością poprzeczną niż standardowy przedni zacisk 9 mm.

 

 


Piasty oparte są na aluminiowym korpusie, a bębenek wykonany jest z materiałów tytanowych. Atutem są łożyska kulkowe i stożkowe z podwójną uszczelką kontaktową. Technologia łożyskowania Angular Contact Bearings zapewnia zmniejszenie oporów toczenia oraz lepsze smarowanie systemu zapadek bez możliwości dostania się zanieczyszczeń do środka mechanizmu.

 


Jazda
W naszym odczuciu XTR Trail najbardziej odznaczają się przewidywalnością toru jazdy. W dyscyplinach typu trail/AM ma to o tyle duże znaczenie, że nie mamy zbyt wiele miejsca i czasu na ew. korektę, szczególnie znajdując się na ostrym zjeździe po kamieniach. Zestaw Shimano ułatwia nam zadanie.

 

 

 

 


Dodatkowym atutem kół jest faktycznie podkreślana przez producenta wytrzymałość. Podczas jazdy zaliczyliśmy kilka mniejszych i większych uskoków, po których bez większych problemów byliśmy w stanie utrzymać rower stabilnie i cały czas podążać obranym torem. W ciasnych i szybkich zakrętach duża sztywność może być niewielkim problemem dla początkujących miłośników trailu, ale po kilku jazdach okiełznanie kół nie powinno przysparzać trudności.

Pomimo swoich 26 cali zestaw znakomicie pokonuje przeszkody, przede wszystkim dzięki szerokiemu podparciu i wysokiej sztywności bocznej. Koła testowaliśmy w zestawieniu z oponami Schwalbe Fat Albert w rozmiarze 26x2, 25", które znane są z agresywnego profilu bieżnika i sprawnego poruszania się po luźnym podłożu.

 

 

 

 


Podsumowanie
Zestaw kół M988 XTR Trail zadowoli z pewnością użytkowników szukających all-roundowego zestawu do cięższych zastosowań. Oprócz typowych zastosowań trail/AM koła powinny sprawdzić się równie dobrze w enduro, chociaż nie mieliśmy okazji testować ich na bardzo ciężkich zjazdach. XTR Trail z pewnością posłużą przez długi czasu jako solidny i wytrzymały zestaw, który jednocześnie charakteryzuje się optymalną trakcję. W tej półce cenowej trudno o zestaw cechujący się podobną uniwersalnością. Dodatkowym atutem przemawiającym na jego korzyść jest 3-letnia gwarancja Shimano.

Specyfikacja techniczna
Obręcze: Scandium 21C tubeless
Szerokość obręczy (zewn. / wewn.): 26.4mm / 21mm
Wysokość obręczy: 22mm
Piasty: łożyskowanie kulkowe, dodatkowe uszczelnianie, tytanowy bębenek, aluminiowe korpusy
Oś tylna: 135mm QR lub 12x142mm
Oś przednia: 15x100mm
Szprychy: 24 szprychy ze stali nierdzewnej, 2.0-1.8-2.0 mm
Kompatybilność kaset: 8/9/10s
Montaż tarcz: Centerlock
Waga: 759 g (WH-M988-F15), 889 g (WH-M988-R), 937 g (WH-M988-R12)


Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.shimano.eu