Hamulce Shimano Zee w akcji

Test hamulców Shimano Zee

Drukuj

Japoński koncern po raz kolejny zaspokaja potrzeby szerokiej grupy użytkowników. Zee to przystępna cenowo grupa ze sprawdzonymi technologiami. Jak oceniamy hamulce nowego osprzętu Shimano?

Grupa została stworzona z myślą o rowerach zjazdowych i przeznaczonych do freeride`u. Shimano od początku podkreśla, że produkcja nowych grup (obok Zee poprawiono również profesjonalną grupę grawitacyjną Saint) wiązała się ze współpracą z zawodnikami na co dzień obcującymi na dwóch kółkach z grawitacją. Zee stosuje podobne rozwiązania co bardziej zaawansowany technologicznie i materiałowo Saint, ale jest bardziej przystępna cenowo. Oprócz miłośników DH i FR Shimano sugeruje również użytkowanie grupy przez wielbicieli dual slalomu, four crossu czy też dirt jumpingu.
 


Budowa i praktyka
Podczas projektowania poszczególnych części osprzętu inżynierowie Shimano skupili się przede wszystkim na uzyskaniu jak największej wytrzymałości, która jest kluczowa w dyscyplinach grawitacyjnych. W budowie hamulców postawiono także na możliwie duży poziom otrzymywanej siły hamowania oraz optymalny poziom modulacji.

Zacisk mocowany w systemie post mount ma konstrukcję czterotłoczkową i jest dwuczęściowy. Same tłoki zostały wykonane z materiałów ceramicznych, a zacisk jest dodatkowo żebrowany. Średnice poszczególnych tłoczków różnią się rozmiarem, co ma bezpośrednio wpływać na sposób wydatkowania siły zacisku. Podczas jazdy doceniliśmy właśnie dobrą modulację oraz silny poziom hamowania, nawet podczas długich i ostrych zjazdów, gdzie często naciskaliśmy na klamki.

 

 


Dodatkowym ułatwieniem jest technologia Servo Wave stosowana w dźwigniach hamulcowych, która zmniejsza promień klamki potrzebny do uzyskania większej siły. Dodatkowo sama powierzchnia klamki jest dość chropowata, co wspomaga ułożenie palców i dozowanie siły. Wykonane w technologii Ice Tech, szersze okładziny (dostępne w wersji metalicznej lub żywicznej) nie powodują przegrzewania się tarcz nawet przy długim hamowaniu, co podkreślają również wyczynowi zawodnicy. Dotychczas podobna technologia była stosowana wyłącznie w grupach XT oraz XTR. Same tarcze, również wykonane w technologii Ice Tech, to stalowo-aluminiowe talerze dostępne w rozmiarach: 203mm, 180mm i 160mm.

 

 

 

 

 


Dźwignie hamulcowe zostały wyposażone w system zintegrowanego mocowania I-spec, które ułatwia montaż z manetką i zmniejsza nieco masę całego systemu. Dodatkowo regulacja zasięgu odbywa się bez konieczności używania narzędzi.Warto również zwrócić uwage na sposób obsługi hamulców. Jednokierunkowe odpowietrzanie zacisku jest przyjazne użytkownikowi - ułatwia obsługę hamulców oraz czyszczenie całego zestawu.

 

 

 

 


Podsumowanie
Hamulce Shimano Zee to bardzo dobry wybór dla użytkowników szukających dobrego zestawu hamowania do grawitacji, w dodatku za przystępną cenę. Na plus przemawia dobra modulacja i wysoka siła hamowania oraz kompatybilność z technologią Ice Tech. Jeśli komuś nie przeszkadza stosunkowo wysoka masa, to wybór hamulców Zee będzie na pewno trafiony.

Specyfikacja techniczna
Dźwignie hamulcowe BL-M640: kompatybilna z I-spec, Servo wave
Hamulce BR-M640: 4-tłokowy zacisk, mocowanie typu post mount, klocki D01S
Tarcze hamulcowe: SM-RT67 (203mm, 180mm, 160mm), SM-RT66 (203mm, 180mm, 160mm, 6 śrub)

Zestaw dźwignia+zacisk waży 311g, a jego cena wynosi, w zależności od wersji:

Hamulec przedni, okładzina żywiczna - 660zł
Hamulec przedni, okładzina metaliczna - 755zł

Hamulec tylny, okładzina żywiczna - 679zł
Hamulec tylny, okładzina metaliczna - 774zł


Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.shimano-polska.com

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj