Tylna amortyzacja Virtual Pivot Kinematics oparta jest na wirtualnym punkcie obrotu. Konstrukcja składa się z jednolitego trójkąta tylnego, który pracuje w połączeniu dolnym oraz przy użyciu wahacza górnego. Cały system do złudzenia przypomina technologię VPP Santa Cruz, ale jest tu mniej punktów obrotu i wszystkie obracają się w jednym kierunku, w przeciwieństwie do rozwiązania konkurenta, gdzie punkty obrotu pracują w opozycji do siebie. Inne technologie podobne do VPK to m.in. DW Link, Maestro czy CVT. System VPK będzie używany w rowerach MTB One-Sixty i One-Forty. Zakres amortyzacji będzie wynosił 140-160mm w zależności od ułożenia tłumika. Model One-Twenty korzysta z bardziej tradycyjnej technologii A-Link.
MTB
Seria One-Sixty opiera się na amortyzacji o skoku 160mm. Rama wyposażona jest w mocowanie ISCG, a także posiada wewnętrzny system prowadzenia pancerzy. Rower jest przeznaczony przede wszystkim dla użytkowników freeride oraz enduro. Najwyższy model 3000-D wyposażony jest w tłumik FOX CTD Float i widelec 34 TALAS CTD fork. Napęd oraz hamulce to komponenty Shimano XT (2x10), a sztyca to elektroniczny Rockshox Reverb. Koła to sprawdzony zestaw Crossmax SX z oponami Schwalbe Fat Albert 2.4 EVO. Cena modelu 3000-D to £4,000 (ok. 28000zł).
Niższym modelem One-Sixty jest wersja 1000-D, która oparta jest na tej samej ramie i tłumiku. Różnice to widelec SR Suntour Durolux 160mm z osią 20mm, hamulce i napęd Shimano SLX, sztyca KS DropZone, kokpit FSA Gravity Line i opony Schwalbe EVO. Cena modelu to £2,000 (ok. 10400zł).
Modele serii One-Twenty wyposażone są w system amortyzacji A-Link z głównym punktem obrotu umieszczonym tuż nad środkiem suportu. XT-M wyposażony jest w przedni widelec Fox`a oraz napęd XT/SLX. Koła Mavic Crossride i Maxxis Aspen to optymalny zestaw w tym segmencie cenowym. Przeznaczony do XC rower jest warty £2,000 (ok. 10400zł). Jego młodszy brat to 900-D, który jest wyposażony w mniej kultowe komponenty, niemniej trzyma dość wysoki standard za stosunkowo niewygórowaną cenę £1250 (ok. 6500zł)
Trail
Seria One-Forty (skok 140mm) skierowana jest do miłośników trailu i zawiera dwa modele. Pierwszym z nich jest 1500-D, którego wyposażenie jest podobne do komponentów z One-Sixty 1000-D. Różnice to opony (Nobby Nic 2.35) i kokpit (Merida). Cena modelu wynosi £2,000 (ok. 10400zł). Poniżej w hierarchii znajdziemy równie enigmatycznie nazwany model, 900-D. Wyposażony jest on w widelec RockShox Sektor oraz napęd Shimano M/SLX. Możemy się nim cieszyć za £1,500 (ok. 7800zł).
29er
Najwyższym modelem wśród twentyninerów jest Ninety-Nine Carbon Team-D oparty na karbonowej ramie ze środkiem suportu BB30. Tłumik umieszczony jest na wysokości głównego punktu obrotu. Zamiast ubiegłorocznej amortyzacji DT Swiss tym razem Merida zdecydowała się na Rockshoxa (skok 100mm z przodu i z tyłu). Napęd to oczywiście SRAM XX. Miłym dodatkiem jest również zestaw siodełka i sztycy Selle Italia Monolink, który opiera się na pojedynczej szynie jarzma. Cena roweru wynosi £5,500 (ok. 17600zł).
W modelu Big 99 zdecydowano się na nieco inne ustawienie tłumika, który posiada odseparowany system montażu w dolnej części konstrukcji. Jego charakterystyka została zoptymalizowana pod kątem enduro/maraton, a nie ścisłego nastawienia na wyczynowe osiągi XC (w przeciwieństwie do Ninety-Nine). Tylny skok wynosi 106mm, a z przodu możemy używać widelca 100- lub 120mm. Jego najwyższy model, Big 99 Pro XT-D wyposażony jest w tłumik DT Swiss ze zdalną kontrolą tłumienia oraz widelec Fox 32 Float CTD 100mm. Napęd to Shimano XT, a koła to zestaw złożony z piast SLX, obręczy Fulcrum i opon Maxxis Crossmark 2.1. Cena tego modelu wynosi £2,500 (ok. 13000zł).
Model Big 99 1000-D oparty jest na osprzęcie SLX/XT, a za amortyzację odpowiada widelec Fox 32 Float CTD 100mm oraz tłumik DT Swiss (identycznie jak w Big 99 Pro XT-D).
Fot.: Merida