Orbea 2012

Drukuj

Hiszpańskie przedsiębiorstwo coraz śmielej poczyna sobie na rowerowym rynku. Kilka odświeżonych modeli oraz nowe rozwiązania technologiczne to zachęta do bliższego przyjrzenia się firmie z Kraju Basków. Które modele należą do najciekawszych?

W swojej filozofii biznesowej Orbea stawia szczególny nacisk na indywidualne dopasowanie sprzętu do użytkownika. W nazewnictwie firmy idea ta nosi nazwę "MyOrbea" i ma oferować możliwość doboru roweru wedle własnych upodobań. Wśród możliwych opcji konfiguracyjnych znajdują się: kolor, rozmiar, liczba i rozmiar przełożeń, długość kierownicy, rodzaj tłumika, długość sztycy itp.

Oprócz tego przedsiębiorstwo szczyci się niecodzienną estetyką swoich konstrukcją, która odznacza się mianem "Orbea Design". Zatrudnieni projektanci czuwają nad dopasowaniem geometrii ramy do antropometrycznych właściwości użytkowników, biorą udział w analizie trendów na rynku oraz kreują nowy produkt w oparciu o technologię "state of the art". Jej zastosowanie ma gwarantować stworzenie niebagatelnego estetycznei sprzętu o wyjątkowych właściwościach.


Orbea Occam S10


Agresywny full
Dla wielbicieli All-Mountain o nieco bardziej sportowym zacięciu przygotowano całkowicie nowego fulla - Occam S10. Rama roweru została wykonana w technologii Advanced Dynamics, która została opracowana w celu zwiększenia efektywności pracy zawieszenia - ma ono tłumić drgania oraz dbać o stały kontakt kół z podłożem, a jednocześnie być sztywne. Skok o długości 123mm Occam zawdzięcza tłumikowi Fox Float RP23. Geometria ramy zyskała nieco na agresywności w porównaniu do poprzednich modeli Occama, o czym świadczą przede wszystkim krótszy widelec tylny oraz relatywnie stromy kąt rury podsiodłowej. Rama została wyprodukowana przy użyciu monolitycznego karbonu oraz hydroformowanego aluminium. Odpowiednie połączenie tych materiałów ma skutkować wysoką sztywnością i wytrzymałością oraz optymalnymi właściwościami jezdnymi Occama. Dość powiedzieć, że Orbea odwdzięcza się nam za zakup ramy przekazaniem dożywotniej gwarancji na jej trwałość konstrukcyjną. Całości dopełnia najwyższej jakości osprzęt Shimano XTR, który znakomicie sprawdza się w najcięższych warunkach terenowych i jest precyzyjny w działaniu. Koła Mavic Crossmax SLR charakteryzują się niską masą (1440g w komplecie) oraz wysoką sztywnością (uzyskaną m.in. dzięki technologii łączenia spawem SUP oraz wierceniem typu Fore). Occam S10 ma kosztować 23999zł i ważyć ok. 10,8kg.

 


Orbea Alma S10


Dla sztywniaków
Baskowie nie mają się również czego wstydzić w segmencie hardtailowym. Jednym z ciekawszych modeli jest Alma S10 - jedna z wersji popularnej grupy. Przeznaczony do ścigania w XC rower został skonstruowany między innymi dzięki fachowej pomocy Juliena Absalona. Konstrukcja karbonowej ramy wykonanej w technologii Orbea Carbon Silver oraz jej połączenie z widelcem Fox 32 Float Fit RLC 100 została opracowana w celu zmniejszenia strat energii podczas pedałowania. Oprócz niskiej wagi priorytetem była także wysoka sterowność roweru ułatwiająca manewrowanie na single trackach czy w zaciętej rywalizacji z innymi zawodnikami na technicznych ścieżkach. Ciekawostką jest użycie systemu Direct Cable Routing, co oznacza prowadzenie linek praktycznie na całej długości bez panczerzy (w celu zmniejszenia wagi). Taki zabieg nie tylko poprawia estetykę roweru, ale również stabilizuje linkę, co bezpośrednio poprawia jakość działania przerzutek. Alma S10 opiera się na Shimano XT (zarówno osprzęt jak i koła), co pozwoliło na obniżenie końcowej ceny przy zachowaniu wysokiej jakości działania. Ostateczny koszt ma wynosić 11999zł przy wadze sprzętu ok. 10,1kg.

Połykacz kilometrów
Jednym ze sztandarowych modeli rowerów Orbei jest szosówka Orca. Produkowana jest ona w kilku modelach. Warto zwrócić uwagę na wersję Orca GRD. Została ona oparta o karbonową konstrukcję monolityczną wykonaną w technologii Orbea Monocoque Gold. Polega ona na zastosowaniu węglowych włókien modulowanych które, dzięki odpowiedniemu zaplotowi, poprawiają wydatnie sztywność oraz odporność na drgania. Karbon w połączeniu ze specjalnymi laminatami (poddanymi procesowi FEA) umożliwia dodatkowe zwiększenie odporności na wyginanie się materiału oraz zmniejszenie wagi całości.

 

 


Orbea Orca GRD


Zastosowany w Orce GRD osprzęt to SRAM Red. Najwyższa grupa szosowa amerykańskiego producenta nie pozostawia dużego pola do rekomendacji - odznacza się najniższą możliwą wagą, wysoką precyzją działania oraz dużą ergonomią. W szosówce zamontowano koła Mavic Ksyrium SLR. Popularny model oferuje relatywnie niską wagę (1400g w komplecie) przy wysokiej sztywności - zastosowano w nich m.in. karbonowe szprychy Tracomp oraz system redukcji masy ISM. Orca GRD ma kosztować 28999zł przy wadze 6,7kg.

Inne
Oprócz tego w swojej ofercie Orbea posiada szeroką gamę rowerów 29-calowych, triatlonowych, przełajowych, trekkingowych, miejskich, ostrokołowych, damskich i dziecięcych. Baskijskie przedsiębiorstwo co roku poszerza swą ofertę starając się trafić do jak najszerszego odbiorcy. Jednocześnie jego wyroby nadal stanowią wysoką jakość, czym firma buduje wizerunek oraz zaufanie, potwierdzane m.in. przez sponsorowane przez nią ekipy kolarskie. Sztandarową jest Euskaltel Euskadi z mistrzem olimpijskim Samuelem Sanchezem, ale firma sponsoruje także grupy MTB oraz triatlonowe.

Dystrybutor: www.pol-sport.com